Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
DunaTv har jag för mig låg på en relativt hög frekvens på 11Ghz bandet (eller lägsta i 12Ghz bandet)
På de äldre Astra anläggningarna hade mottagaren oftast en ingångsfrekvrns på 950mhz till 1700 eller 1750mhz. Med ett microvågshuvud med en lokaloscillator på 10ghz vilket var vanligt då så kunde man ta 10,950-11,700Ghz (ev 50mhz längre). Detta var 11GHz bandet och täckte in Astra 1a,1b och 1c (men inte 1d som lades på 10,7-10,95ghz, vardera satellit hade 16ordinarie transpondrar).
Skulle man ta andra satelliter, tex tele-X, Sirius, Thor, tvsat2, eller de franska tdf satelliterna så behövdes ett huvud med en annan lokaloscillatorfrekvens eftersom dessa sände i 12Ghz bandet (11700-12500mhz nånting) och ovanför detta fanns även 12,5ghz bandet som krävde ytterligare ett annat huvud, några satelliter sände i detta frekvensband.
efter Astra 1d startat så började nya anläggningar istället säljas med mottagare med ett bredare ingångsfrekvensområde, vanligen 950-2050 eller t.o.m. 950-2150mhz. Samtidigt så blev oscillatorfrekvensen i standardhuvud för Astra/11ghz bandet 9,75ghz, då kunde man täcka in 10,7-11,75ghz. Hade man istället ett äldre huvud med 10ghz oscillator så kunde man fortfarande ta hela den ”gamla” delen av 11 bandet och en bit upp i 12 bandet vilket var intressant för oss i Norden eftersom Thor o Sirius hade sina 5 transpondrar i nedre delen av 12bandet.
Thor låg sampositionerad med en intelsat satellit som sände i 11-bandet, det var hit till denna som bla tv3 och tv1000 flyttade när de flyttades från Astra. Det var detta som blev ”nordenpositionen/nordenparabolen, tillsammans med 5ö). Till 1grad väst hade man ofta ett specialhuvud med en oscillator på 10,05ghz för att komma lite längre upp i 12 bandet för att ta alla kanalerna där.

mottagaren du fick var antagligen nyare och kunde därför ta kanaler lite högre upp i frekvens och därmed ta duna tv på 13ö.

allt detta blev överspelat när universalhuvudet lanserades, med 2 oscillatorfrekvenser så man kunde täcka in alla 3 frekvensbanden om man hade en mottagare med brett ingångsområde.

själv skaffade jag en amstrad srd650 runt 95/96 eftersom den hade ett ingångsområde på hela 700-2250mhz så man kunde ta Astra 1d med ett gammalt 10 huvud, den hade dessutom både d och d2mac. Utöver det hade jag en videocrypt dekoder till sky, samt motorstyrning.
Ca350-400 analoga kanaler som mest. Men det var ingenting mot åren strax efter 2000 (2001/2002) när digital-TV hade blivit etablerat samt nästan alla generation1 av kodningssystemen var knäckta.
de 3 roligaste tiderna inom sat tv var runt 94-95 (sverigeparabolen tiden och Sverige flytten från Astra samt piratkorten började komma), 99-00 (nästan allt analogt knäckt och digital-TV började bli etablerat och flera system blev knäckta). 2011-12 när cs var som störst innan streamingen började slå ut sat tv samt pairing började döda cs.
de 3tråkigaste perioderna var 1993 (sky multichannels, sky kodade i princip alla engelskspråkiga kanaler på Astra i videocrypt) och 04-05, alla digitala kanaler bytte kort och gick över till säkrare (gen2) av kodningssystemen, slutet för piratkorten.
Och Nu. Sat tv är under utfasning i Norden.
Oj tack för en utförlig förklaring!

Jag började med sattelit tv först kring 2000. Var just en billig skitmottagare analog som jag köpte i Bauhaus.
Det var som sagt en budgetmodell, ingen diesqc eller några finesser.
Sedan köpte jag piratkort kring 2001 och Skymaster viacess digitalbox. Satte sidmatning sirius.,
Mycket störningar mm då det var amatörmässigt satt.
Köpte större wok. Sidmatning 5ö....även här störningar då jag inte hitta nån bra lösning på 19ö och 5ö. Blev motor.

Styrde med digitala boxen och hade även analoga inkopplat då vissa kanaler som tv4 och Polsat gick den tiden fritt där på analogt.
Fick sen en bättre analog box körde piratkort till Kanal 5 analogt!

Det var då även Duna tv kom in i bilden, då var den äldre mottagaren helt enkelt mer avancerat!
Huvuderna var universala.
Fick ju även med nån gammal Telex huvud som inte fungerade så bra. Därav blev det sen motor och en universal huvud.

Skymaster boxen paijade rätt så fort fick på garantin och la lite till på en Samsung Via CI och det var en lyxbox den tiden! Nästan alla kanaler öppnade sig. Bara Canal Digital och finska kanalerna jag saknade då

Sen knäcktes ju även Conax i några omgångar och då hade man verkligen allt man ville ha Finsk tv, Norsk tv och sen alla dessa kiosk kanaler som hade mer kvalitet än Ticket.