Tack så mycket för den detaljerade nostalgiska sammanfattningen, det var verkligen roligt förr. Att tänka på hur mycket tid man lade ner på att få igång vissa kanaler, som att ha en 286-dator med ett anslutet interface till boxen, efter att ha hittat en engelsk BBS med ritningar och programvara för att avkoda Sky UK. Att etsa sitt egna kort och finjustera inställningarna var en tidskrävande process. Jag tror att vi befinner oss runt år 1995.

Jag delar er uppfattning om att leverantörerna överprisar sina programutbud, vilket verkar bidra till nedgången av linjära sändningar. Även om jag inte är någon sportnörd kan jag inte förstå hur de tror att människor är beredda att betala över 500 kr/mån för detta. Det verkar som att de som sätter prisnivåerna inte är de mest kompetenta när det gäller att utforma dessa.

Exemplet med TV4, som fortfarande har samma programutbud som för 20 år sedan, sätter verkligen perspektiv på situationen. Att vänta 2,5 timmar på att visa en bra film är svårförståeligt jämfört med Netflix, som erbjuder en bred variation för endast 99 kr/mån. Jag erkänner att jag fortfarande tittar på linjär TV, men det blir allt mindre. Det är beklagligt att det blir svårare att få in BBC på 28,2 numera.

Å andra sidan har mina TV-boxar en given plats i mitt hem eftersom jag försöker använda dem som mediaenheter. Att skapa välorganiserade bouquetfiler med FLAC-stationer för webbradio har blivit en stor del av mitt nöje. Ibland är det verkligen skönt att stänga av skärmen och bara lyssna på musik.