Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Windows XP -> Linux + Wine + XPGnome ?

  1. #1
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger

    Windows XP -> Linux + Wine + XPGnome ?

    Någon som har erfarenhet av att ersätta Windows XP med Linux med Wine och XPGnome?
    Finns det någon färdig dist för denna XP-ersättare, eller blir det till att göra allt själv?

    Har en bekant som har ett handikap, där det INTE går att byta 'look&feel" på "datorn"..
    Möjligheten till att byta till Windows 7 (med XP-tema) finns också, men det kräver en vassare dator.

    Används endast till som surfdator osv. (talsyntes mm).

    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  2. #2
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Inte för att vara näsvis, men varför inte bara köra vidare på XP då?
    Bara för att det inte uppdateras så slutar ju inte operativet fungera, och stödet för XP hos tredjepartsleverantörer av program lär ju leva vidare ett tag till i alla fall, så ett par år till lär det ju fungera att köra vidare. Sen börjar väl utvecklingen springa lite väl långt ifrån kanske.

    Fortfarande många myndigheter/företag som ligger kvar på XP..
    Multitasking means screwing up several things at once.


  3. #3
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    ..för att installationen har ballat ur. Varnar konstant med popup-rutor att support har upphört.
    Att installera XP igen känns ju ganska meningslöst..
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det borde gå att disabla popup-rutorna om det är enda problemet. Googla så finner du lösningar på det.

    Notera att det finns olika slag av varningsmeddelanden. Dels Windows/Microsofts egna och dessutom kan det antivirusprogram du använder slänga upp egna varningsmeddelanden om att supporten på Win XP har gått ut.

    Det borde dock som sagt gå att disabla varningsrutorna. Om XP-installationen i övrigt fungerar fint så verkar det vara den lättaste lösningen.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av wildone Visa inlägg
    Inte för att vara näsvis, men varför inte bara köra vidare på XP då?
    Bara för att det inte uppdateras så slutar ju inte operativet fungera, och stödet för XP hos tredjepartsleverantörer av program lär ju leva vidare ett tag till i alla fall, så ett par år till lär det ju fungera att köra vidare. Sen börjar väl utvecklingen springa lite väl långt ifrån kanske.

    Fortfarande många myndigheter/företag som ligger kvar på XP..
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Det borde gå att disabla popup-rutorna om det är enda problemet. Googla så finner du lösningar på det.

    Notera att det finns olika slag av varningsmeddelanden. Dels Windows/Microsofts egna och dessutom kan det antivirusprogram du använder slänga upp egna varningsmeddelanden om att supporten på Win XP har gått ut.

    Det borde dock som sagt gå att disabla varningsrutorna. Om XP-installationen i övrigt fungerar fint så verkar det vara den lättaste lösningen.
    Intressant tråd, tänkte att detta kunde va nåt för min 87-åriga mor.
    Men att döma av de två hittills inkomna kommentarerna så verkar det inte vara att rekommendera då?
    __________________________________________________ _________________________________________________
    Linux, Ubuntu 12.04, OSCam Build 6089
    DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av tobbe54 Visa inlägg
    Intressant tråd, tänkte att detta kunde va nåt för min 87-åriga mor.
    Men att döma av de två hittills inkomna kommentarerna så verkar det inte vara att rekommendera då?
    Trots att jag hållt på mycket med Linux har jag inte provat Wine. Jag kan därför inte säga om det fungerar bra eller dåligt.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Trots att jag hållt på mycket med Linux har jag inte provat Wine. Jag kan därför inte säga om det fungerar bra eller dåligt.
    OK, får installera Linux på nån burk jag har stående och testa.
    Men eftersom jag är Linux nybörjare måste jag börja ställa en kanske dum fråga:
    Wine, går det att installera på alla Linux eller är det speciellt till Mint?
    __________________________________________________ _________________________________________________
    Linux, Ubuntu 12.04, OSCam Build 6089
    DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a

  8. #8
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    wine finns som paket till de flesta distar. Kör gärna Ubuntu om du är nybörjare, då de har ett bra nybörjartänk.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    wine finns som paket till de flesta distar. Kör gärna Ubuntu om du är nybörjare, då de har ett bra nybörjartänk.
    Jo, Ubuntu kör jag idag på min server.
    Så då tror jag att jag kör in det på en burk jag har stående. Och sedan Wine, för att min mor ska få testa det.
    XPGnome, är det ett skin, för att få XP-lookalike?
    __________________________________________________ _________________________________________________
    Linux, Ubuntu 12.04, OSCam Build 6089
    DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Prova Linux Mint först. Det är i de flesta fall mer lättanvänt än Ubuntu. Borde gå att lägga samma XP-skinn på Mint som Ubuntu.

Liknande ämnen

  1. Oscam viasat med windows el linux?
    Av Chefen1 i forum Viasat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 11:19
  2. windows vs Linux
    Av jorma i forum HTPC
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 23:21
  3. Ansluta en linux hårddisk i windows?
    Av Spidde i forum Windows
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-14, 15:18
  4. [LÖST] linux eller windows?
    Av besam i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-02-13, 22:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss