Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Göra egna kablar

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2013
    Inlägg
    78
    Tackad
    2 gånger

    Göra egna kablar

    Någon som testat denna typ av kontakt??

    http://www.elgruvan.se/sv/Kontakter/...ex-mutter.html

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2013
    Inlägg
    375
    Tackad
    2 gånger
    har använt massa sånna den är bra

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    är bra men onödigt med tanke på att krympkontakten är lika bra fast billigare
    sen gör du fel innan du krymper så kan du ta bort den
    men med dessa inga fel eller klippa kabeln och börja om
    Senast redigerad av jo1 den 2014-05-29 klockan 20:10.

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Nej, har inte provat, gillar dock inte compression. Jag föredrar klämkontakter eller dom man trycker ihop med verktyg. Men det är ju bara om man ska göra många kablar som dessa är praktiska och att använda verktyg.

    I annat fall, då duger ju twist om. Dessutom finns det andra fördelar med twist-on, du kan återanvända dom och du kan även modifiera och anpassa kabel som det inte finns kontakter till, det fick jag göra när jag var tvungen att få på en kontakt på en 35år gammal 50ohm koaxial kabel. Tror mittledaren var 2.2 och konstigt format. Det gick till slut men tog lång tid att få till skiten, till slut hade jag en vanlig f-kontakt på kabeln. Det fanns inget val eftersom kabeln inte kunde bytas ut. Som tur är har hela den anläggningen nu plockats bort och används inte. Minns inte vad kontakterna hette, men dom var svindyra, typ 150kr styck.

    Kör med twist-on säger jag, funkar bra tycker jag.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    twist on är ju skit
    men krympkontakter funkar bra och är godtjända
    kontakter och verktyget kostar inte så mycket

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    jo1, jaha, det tycker inte jag, funkar bra, men som med alla typer av kontakter, det är lite trixande att få det att fungera.

    Däremot om man ska tillverka många egna sladdar, och håller på med kablar på det viset, då är kläm- eller compression kontakter bättre, går mycket fortare, jag föredrar dock inte compression, även om comhem och en del företag kräver att man använder sådana kontakter, kläm sitter bättre om man klämmer dom ordentligt och noga, även med tiden om kabeln blir lite dassig, compression litar jag inte på, den har någon form av plats som håller kontakten på plats eller hur det nu fungerar. Klämkontakter sitter fast i kabeln garanterat innan kabeln blir så dåligt att den typ ruttnar. Twist-on är helt ok, men det är viktigt man använder rätt storlek osv, lite knepiga att få på.

    Men du får tycka vad du vill, helt LOGISKT att köra med twist-on om man bara ska tillverka några kablar för att koppla ihop något hemma, varför ska man lägga pengar på verktyg som man ändå inte kommer använda sedan och bara blir liggandes. Vilket gäller för de flesta hem installationer, man gör det en gång sedan är det klart.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    till hemma är det ok med twist on men dem är inte hf täta så därför menar jag det
    krymptång kostar inte så himla mycket heller då är kontakten hftät också

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2013
    Inlägg
    78
    Tackad
    2 gånger
    Jag har använt f-kontakter hittills, men haft lite krångel med en kabel gjort med dessa, därav min fundering.

    Jag antar att du gör egna kablar jo1? Du kanske skulle kunna saxa in ett par länkar till liknande grejer som du har/använder så man kan se vad man isf skulle använda sig av?

    Om du har kört med klämkontakter DennisOlof kanske du skulle kunna förbarma dig och göra på samma sätt du med, för att se vad du nyttjar?

    Använder ni kablar för utomhusbruk mellan huvud och switch?

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger

Liknande ämnen

  1. Två kablar till inspelningsbar HD-box?
    Av Patriksas i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 08:22
  2. Problem med kablar
    Av storfors i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 21:36
  3. Scart-->RGB kablar?
    Av bjornsson i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 17:20
  4. Vilka kablar behöver jag?
    Av kidflew i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-05-16, 21:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss