Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Vilken parabol ska jag välja?

  1. #1

    Vilken parabol ska jag välja?

    Ska införskaffa parabol och vill få in 0.8W, 4,8E och 28.2E. Vilken parabol lämnar sig för detta, modell, storlek osv. Bor i Stockholm. Är det möjligt att få in 28,2E i Stockholm?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Det finns ett antal svar på den här frågan. THOR och ASTRA4 kan tas emot på samma paraboll genom att mottagarhuvudet för en (eller bägge) inte sätts helt i centrum utan med den gradskillnad det är mellan satelliterna)

    1.Vill du enbart ta emot indiska kanaler, shoppingkanaler och lite mindre anständiga kanaler på Astra28 kan du skaffa dig en Toroidal 55-parabol (Googla så skall du finna mer information.

    2. Som ovan, men med en en parabol (50 - 80 cm) för THOR och ASTRA4 plus en likadan för ASTRA28

    3. Du vill ta emot allt på ASTRA28: en parabol (50 - 80 cm) för THOR och ASTRA4 plus en riktigt stor för ASTRA28. Lite förståelse för vilken parabol du behöver för ASTRA28 hittar du här: https://maps.google.co.uk/maps/ms?ms...802155e2&msa=0

  3. #3
    Rags32
    Gäst
    Vad är det du vill få in från 28.2E?

  4. #4
    Framförallt dom engelska freesat kanalerna om det är möjligt

  5. #5
    Rags32
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av MantaTIC Visa inlägg
    Framförallt dom engelska freesat kanalerna om det är möjligt
    BBC etc? De går inte att få in. Möjligt om du har en gigantisk tallrik och då menar jag gigantisk.

  6. #6
    BBC och filmkanalerna tänkte jag på. En gigantisk parabol kommer jag inte sätta upp. Vad synd då att det inte går.

    Finns det några andra satelliter som sänder något vettigt på engelska som är värda att ta in? Med gratiskanaler alltså.

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Det är många som vill ta in gratis BBC kanaler osv på 28.8 men det går inte om man inte har en ordentlig parabol, 1.8m parabol minst i stockholm, om det ens räcker. Finns en här i forumet (tror jag), som tar emot i motala på den storleken, funkar ok vad jag vet.

    Det går fortfarande att fixa Sky kort för att ta in en del filmkanaler osv, det kräver inte en monster parabol, problemet är att dessa satelliter också inom 1år eller så ska bytas ut mot samma satellit som ersatte den gamla Astra2D, då blir det i stort sett lika svårt att ta in alla kanaler som sänder på 28.8 detta just för att man (antagligen) tröttnat på alla som tittar via satellit som inte bor i landet. Men det har inte Sky något att göra med, utan det är dem som äger satelliterna tror jag.

    Så inom några år är det garanterat extremt svårt ta in dessa satelliter om man inte bor i skåne, västkusten, danmark, norge (oslo), nederländerna, och frankrike. I tyskland är de numera ganska svårt, spanien har också problem.

  8. #8
    Ok då skiter jag nog i den och kör bara på astra4 och Thor. Tittar på en triax td78 från elfa (507kr), det borde väl räcka? Ska vara bra kvalitet också.

    Sedan vill jag ha quad lnb.
    Fungerar megasat diavolo quad monoblock bra ihop med dreambox dm800se? Finns på ebay, 500kr hemma inklusive f-kontakter.
    Finns även andra quad monoblock för samma pengar, kan ni rekommendera någon?

    Fördelen med monoblock ser jag som att man slipper en disceq switch och den passar i fästet som levereras med parabolen.
    Nackdelen kanske är att det är svårare/ sämre att ställa in? Sqew kanske är problem?

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    ja skulle aldrig köra monoblock kan aldrig optimera likadant som med 2 lnb
    så nää tack för min del vill du ha bäst signal och kunna optimera max så 2 lnb som gäller

  10. #10
    Tänkte att det är så. Räcker det med en td78 i Stockholm eller behöver man gå upp till td88? Jag vill inte ha problem vid snö och regn.

    Vilka quad singel lnb och disceq kan ni rekommendera? Ska fungera med dreambox (sunray sr4)

Liknande ämnen

  1. Vilken av de tre ska jag välja?
    Av matsmac i forum HTPC
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2011-12-16, 07:55
  2. Vilken tv-box ska jag välja?
    Av Piraten69 i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-19, 23:51
  3. Vilken ska man välja???
    Av Bonuz i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 22:54
  4. Vilken ska jag välja
    Av J15 i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 20:52
  5. Vilken box ska jag välja?
    Av X-up i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-05-23, 15:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss