Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 40

Ämne: Startscript: Köra flera Softcams samtidigt

  1. #1
    Rags32
    Gäst

    Startscript: Köra flera Softcams samtidigt

    Leker nu med min Solo2 (Blackhole) och har nyligen fått igång Scam. Tanken slog mig att man kan göra ett startscript för både Scam och OScam. Jag gjorde då detta:

    Kod:
    #!/bin/sh
    
    CAMNAME="OScam / Scam 3.60"
    
    remove_tmp () {
      rm -rf /tmp/*.info* /tmp/*.tmp*
    }
    
    case "$1" in
    	start)
    	echo "[SCRIPT] $1: $CAMNAME"
    	remove_tmp
    	/usr/bin/oscam &
    	sleep 10
    	/usr/bin/scam_3.60 &
    	;;
    	stop)
    	echo "[SCRIPT] $1: $CAMNAME"
    	killall -9 oscam 2>/dev/null
    	sleep 3
    	killall -9 $ scam_3.60 2>/dev/null
    	sleep 3
    	remove_tmp
    	;;
    	*)
    	$0 stop
    	exit 0
    	;;
    esac
    
    exit 0
    Dessvärre gick det inte igång. Någon som kan rätta till det eller har förslag? Jag har givetvis inte glömt att sätta rättigheterna till 0755

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det borde funkat tycker jag.

    Prova med att först döda alla oscam och scam processer för hand med kill kommandot.
    Prova sedan att starta ditt script från kommandoprompten. Vad får du för output? Går oscam eller scam igång?

    Edit:
    Du får alltså starta med start parametern, om du står i samma mapp scriptet ligger typ:

    ./scriptname start
    Senast redigerad av atomized den 2014-06-04 klockan 12:33.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Rags32
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Det borde funkat tycker jag.

    Prova med att först döda alla oscam och scam processer för hand med kill kommandot.
    Prova sedan att starta ditt script från kommandoprompten. Vad får du för output? Går oscam eller scam igång?

    Edit:
    Du får alltså starta med start parametern, om du står i samma mapp scriptet ligger typ:

    ./scriptname start
    Går det här att utföra med Telnet? När jag skriver in /usr/camscript (där scripten ligger) så får jag "Permission Denied" trots min inloggning som root. Prövade att skriva in ett fullt kommando, men då påstår den sig inte hitta startscriptet.

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ja, tanken var just att du skulle göra det m.h.a. telnet.

    När jag provar med min Duo2 som kör Blackhole är det inga problem att logga in och sedan göra:

    cd /usr/camscript
    ./Ncam_CCcam2.3.0.sh start
    eller
    ./Ncam_CCcam2.3.0.sh stop

    Nu har jag inte ändrat något på min burk utan detta är originalscriptet för att starta/stoppa CCcam som jag använder.
    Men jag antar att det du har gjort är att modifiera det befintliga scriptet för oscam? Så det borde funka likadant.

    Nu fattar jag vad du gör för fel!
    Du använder
    /usr/camscript
    som ett kommando. Det är inget kommando utan sökvägen till mappen där scripten ligger. Att du får "Permission denied" beror bara på att du försöker köra ett kommando som inte finns. Gör som jag visade ovan istället.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Rags32
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Ja, tanken var just att du skulle göra det m.h.a. telnet.

    När jag provar med min Duo2 som kör Blackhole är det inga problem att logga in och sedan göra:

    cd /usr/camscript
    ./Ncam_CCcam2.3.0.sh start
    eller
    ./Ncam_CCcam2.3.0.sh stop

    Nu har jag inte ändrat något på min burk utan detta är originalscriptet för att starta/stoppa CCcam som jag använder.
    Men jag antar att det du har gjort är att modifiera det befintliga scriptet för oscam? Så det borde funka likadant.

    Nu fattar jag vad du gör för fel!
    Du använder
    /usr/camscript
    som ett kommando. Det är inget kommando utan sökvägen till mappen där scripten ligger. Att du får "Permission denied" beror bara på att du försöker köra ett kommando som inte finns. Gör som jag visade ovan istället.
    Justja!! Ber om ursäkt! Jag har bara börjat köra Linux sedan en månad tillbaka så jag glömmer kommandona då och då :P

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ingen fara!
    Jag ser ju att du försöker och lägger ner lite möda på det och då är det bara kul att hjälpa till!

    Nu måste jag sticka och blir borta större delen av dagen. Men jag tittar in i kväll och ser hur det går för dig och om du behöver nån hjälp då.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Rags32
    Gäst
    Jävligt konstigt men jag får konstant not found när jag försöker starta mitt script!

    Jag kör ./Ncam_OScam_scam3.60.sh start

    Tror det har att göra med att boxen inte lyckas finna alla bins för att starta upp...

  8. #8
    Rags32
    Gäst
    Succé! Felet jag gjorde var att fixa scripten när de väl var inne i boxen. Tydligen går det inte att ändra i efterhand...

    En fråga dock. När jag körde bara Scam märkte jag att den kunde emulera mitt CD-kort. Löper jag risk för att mitt kort bränns om både OScam och Scam är igång?

  9. #9
    Rags32
    Gäst
    Ok scriptet drar igång utan tvekan men skiten slutar att fungera. Det verkar som att Scam och OScam inte klarar av att samarbeta. OScam hanterar till en början kortet utan problem. Sen tar allt slut när jag zappar till exempelvis DR1 och sen tillbaka till en Canal Digital-kanal. Inget förutom SoftNDS-kanaler avkodas alltså till slut... Nåväl det var en fin tanke...
    Senast redigerad av Rags32 den 2014-06-04 klockan 15:09.

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det borde inte vara någon risk att bränna kortet bara för att du kör oscam + scam samtidigt, scam gör ju inget med kortet.

    Det borde gå att få oscam och scam att fungera samtidigt på samma burk. Men det hänger ju på att allt är rätt konfat och att inga portar kolliderar m.m. Nu vet jag inte exakt hur du har satt upp det men om du kör oscam som klient kan man kanske sätta upp scam som en "remote reader" i oscam så att caid 090F styrs mot den. Jag vet inte vilka konfigureringsmöjligheter det finns i scam för jag har aldrig provat den.

    Jag har motsvarande funktionalitet som du vill åt fast jag använder en Raspberry Pi som jag kör oscam på för CD-kortet. På samma Pi kör jag också CSP med soft-NDS pluginen (motsvarar scam). Som klient på boxen kör jag cccam. Detta funkar så att jag kan se CD-kanalerna och växla till DR och NRK utan problem. Det funkar även för de andra klienterna.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Flera master samtidigt är det möjligt ??
    Av nyburgare i forum Boxer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-09-25, 08:10
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 20:02
  3. 500hd c/t köra marksänt samtidigt som kabel
    Av LCarlsson i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 22:20
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 09:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss