Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tivo- nån som har det?

  1. #1

    Tivo- nån som har det?

    Har läst lite om Tivo och jag tycker det verkar vara riktigt dåligt.

    Var är valfriheten att kunna välja kanaler själv? (förut fanns nåt som hette 8 favoriter, verkar inte finnas nu)
    Att bli serverad en massa kanaler i paket där dom flesta för mig är totalt ointressanta är det som stör mig mest!!

    Att ha en separat box och inte ett kort i tv:n känns som 10 år tillbaka i tiden.

    Om jag inte förstått förträffligheten med Tivo så får ni gärna upplysa mig om det.

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Alltså, grejen är att TiVO som koncept eller ide är grymt bra, Comhem har ju bara lanserat skiten 10år för sent. Sedan är det ju en massa andra strul, Telias IPTV känns som det ligger mer i tiden. Å andra sidan kräver det ett IPTV nät, som inte comhem har. Nu kan man köra IPTV via dem osv. Förmodligen kommer comhem också på sikt gå över till IPTV i hela nätet, för dom vill nog, precis som telia, slippa alla kort och sådant krångel.

    Så egentligen är det så att dom som har mest nytta av IPTV är leverantörerna, kunderna tjänar inte lika mycket på det, annat än att det finns lite extra tjänster som att titta på SVT play och liknande. Man slipper kort, kan enkelt ändra i sitt abonnemang osv.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger

  5. #5
    Skakar liv i gammal tråd, antar det finns fler med erfarenheter nu.

    Har tänkt att hoppa på ett erbjudande med Comhems fibererbjudande där deras bolag iTux tar över från Telia Öppen Fiber för villor. Kan då få deras IPTV med Tivo och Guld-paketet för 299kr under 24 mån. Har idag Canal Digital via satellit och proriterar HD-kanaler av SVT 1 till TV 6

    Men hur fungerar Tivo egentligen idag? Vore tacksam för lite konstruktiv återkoppling.

    Är extra intresserad av:

    1. Hur bra fungerar Samsungs Tivo-burk?
    - hur rappt är gränssnittet
    - kan man använda Mina favoriter-listan i programguiden mfl hela tiden eller störs man av tex SD-kanaler som man valt bort
    - fungerar serieinspelningar bra och stabilt
    - titta på program upp till 7 dagar bakåt
    - kvaliteten på HD-sändningar och 5:1-ljud

    2. Går det se inspelningar bara på samma Tivo-burk eller även från tex iOS-appen eller Comhems standardburk?

    3. Är iOS-appen så katastrofalt dålig som recensionerna på AppStore säger? Tex:
    - hantera inspelningar
    - styra Tivo
    - strömma innehåll vidare till Apple TV 4 via AirPlay

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Lite OT kanske men
    Intressant att man nu kan byta Kommunikationsoperatör (KO) när man har Telias öppen fiber (Telia öppen fiber är ju en egen KO annars, https://www.oppenfiber.se/) men alla Telias nät ägs ju av egentligen av skanova och hyrs ut till öppenfiber, så visst de kan väl hyra ut svartfibern till itux med.
    Den stora frågan är väl snarare om det går att byta tillbaka till öppenfiber igen när man bytt KO till itux, annars är man ju låst till de operatörer som itux har avtal med (ok innan var man ju låst till de operatörer som Telia öppen fiber har avtal med så det är väl egentligen skit samma)
    Frågan är också om det kostar något att byta KO?
    Förövrigt så ägs itux av comhem, öppenfiber ägs av Telia och openuniverse ägs av Telenor, Zitius ägs också sen 2014 av Telia (tror det var mtg/tele2 innan) och alla KO tar ju ut en avgift av TL för varje slutkund TL har (TL=tjänsteleverantören som slutkund köper sina tjänster av), denna avgift kan vi som slutkunder inte se men det är den som gör att samma abonnemang från tex Bahnhof får olika pris beroende på vilket fibernät/KO man är ansluten till.
    Där jag bor kan vi numera mot en fast avgift på 1500kr byta mellan att ha itux som KO eller att ha direktavtal med bbb (via en bredbandsförening som förhandlat fram detta), det är kommunen som äger själva svartfibern. Att ha direktavtal med bbb blir några tior billigare varje månad men det tar lång tid att tjäna igen de 1500 som omkopplingen kostar, och vill man sen byta tillbaka till itux igen så kostar det 1500 igen. Omkopplingen sker manuellt genom att en tekniker patchar om ens fiber till bbbs utrustning i fiberboden.

    Ang: tivo så har jag ingen sådan, och känner endast en som har det. (som flyttade från koax lgh till fiberhus och jag hjälpte att koppla in). Tjänsten känns ganska gammeldags om man är van vid dreambox och/eller streamingtjänster men den samlar ju all tv-media i samma box vilket många kanske tycker känns skönt.
    Kodningssystemet är Verimatrix VCAS™ men jag har ingen aning om det är iptv-baserat eller dvb-baserat. Har man bara fiber så ansluts den enbart med nätverkssladd till mediakonverteraren, har man både tv och bredband från comhem så måste kan koppla comhems "låda" (vill inte skriva router för den gör antagligen mer än routar/natar/wlan) mellan mediakonverteraren och tivoboxen. Och från "lådan" får man även ut bredband på annat uttag och trådlöst. Och nej comhem använder inte olika Vlan, all deras trafik kommer ut på samma vlan/port på itux mediakonverterare. Hur som helst så är tv signalen iaf IP baserad.
    Har man däremot koax med 3 hål i väggen så ska tivon kopplas med koaxialkabel till "data" uttaget (f-kontakt), vilket torde tyda på att det fortfarande är IP baserat men att tivon har ett kabelmoden inbyggt??? (egna spekulationer)
    Har man både bredband och tivo från comhem via koax så kopplas tivon med nätverkskabel till "kabelmodemslådan" (denna har koax in och ett antal nätverksuttag samt wlan ut men jag antar att den gör lite mer än bara är ett kombinerat kabel/docsis-modem och trådlös router) och denne kopplas i sin tur till data uttaget på koax-uttaget. I detta fallet är jag helt säker på att det är IP den använder.
    Har man gammal koax med endast 2 uttag (tv+radio) så ska tivon kopplas med en koax kabel till tv-uttaget (med en adapter till f-kontakt) och då kan den användas att endast titta på tv med. I detta fallet kan signalen inte vara IP baserad utan det borde vara dvb. Men om man har bredband via annan operatör så kan den även kopplas in till detta och då ska man få full tivo funktionalitet. Så frågan är om den även har dvb-c och conax inbyggt eller om de simulcryptar conax och verimatrix i sina dvb-c sändningar nu. Kanske kan nån som bor i koax hus kolla om det ligger med extra ecm information förutom conax i deras sändningar? Är mest nyfiken.
    all denna info kan man läsa i comhems egna manualer för inkoppling som jag var tvungen att plöja igenom för att faktiskt kunna koppla in den.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Skulle nog vänta på Comhems nya Android baserade box istället

    http://www.swedroid.se/forum/threads...tv-box.145360/
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Leatherface Visa inlägg
    Skulle nog vänta på Comhems nya Android baserade box istället

    http://www.swedroid.se/forum/threads...tv-box.145360/
    Jo men varför ska alla operatörer envisas med egna operatörsknutna boxar??
    Jag vill köpa min egen hårdvara, i denna ska jag kunna ladda ner en app eller mjukvara och därmed se på det utbud som jag köpt via nån operatör. Är jag inte nöjd byter jag operatör, laddar ner en annan app osv.
    Allra helst ska boxen elimineras helt, smart tv har funnits rätt länge nu, tyvärr saknas det en enhetlig standard.
    Iden med ca moduler när digital tv kom för snart 20 år sen var bra. Bytte man operatör så bytte man till en annan modul för det system som nya operatören använde osv.
    Men sen började alla operatörer med egna boxar o skit hit o dit

  9. #9
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Jag har inte TIVO från Comslem, men känner folk som har det.
    Det enda jag kan säga att lådan till utseendet starkt påminner om en spelkonsol från 1984 och att störningar i bilden förekommer för kunder som är fiberanslutna via IP-Onlys fibernät.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  10. #10
    Ingen som kör Tivo själva och kan ge lite återkoppling?

Liknande ämnen

  1. Tivo
    Av tko321 i forum Com Hem
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-03, 08:15
  2. Tivo tvillingkort i hemmadelning
    Av lillen83 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-11, 23:30
  3. TiVo
    Av Swehawk i forum Com Hem
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-01-23, 19:59
  4. Tivo + pc, android?
    Av Rnsthh i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-11-13, 16:00
  5. TiVo+CD=Sant
    Av razorx i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-21, 09:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss