Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 14 av 14

Ämne: Mjukvaruuppdatering.

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2014
    Inlägg
    138
    Tackad
    3 gånger
    Ok. Det låter uppenbarligen som du fortfarande har något som inte installeras som det skall.

    Det är av denna orsaken som jag aldrig kör via gränssnittet. Man ser inte vad som går fel.

    Lite tips.
    opkg update - hämtar vad som är nytt. Gör inga förändringar i det som är instalerat. Börja alltid med detta.

    opkg list-upgradable - Visar vad som kommer att updateras (nya versioner osv) när du kör upgrade. Bra att veta tycker jag.

    opkg upgrade - Gör själv uppdateringen.

    När du kör kommandona i terminalen (telnet), så kolla vad som skrivs och ut och se om det är konflikter eller fel.

    Efter en uppdatering kör igen och se om allt är uppgraderat. Finns det inget mer att uppdatera blir det en tom list. Då skall det vara så även i gränssnittet med.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2014
    Inlägg
    138
    Tackad
    3 gånger
    Tänk på att du kan trycka pil upp för föregående kommandon så slipper du skriva om.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2004
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    184
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Chelsea64 Visa inlägg
    Ok. Det låter uppenbarligen som du fortfarande har något som inte installeras som det skall.

    Det är av denna orsaken som jag aldrig kör via gränssnittet. Man ser inte vad som går fel.

    Lite tips.
    opkg update - hämtar vad som är nytt. Gör inga förändringar i det som är instalerat. Börja alltid med detta.

    opkg list-upgradable - Visar vad som kommer att updateras (nya versioner osv) när du kör upgrade. Bra att veta tycker jag.

    opkg upgrade - Gör själv uppdateringen.

    När du kör kommandona i terminalen (telnet), så kolla vad som skrivs och ut och se om det är konflikter eller fel.

    Efter en uppdatering kör igen och se om allt är uppgraderat. Finns det inget mer att uppdatera blir det en tom list. Då skall det vara så även i gränssnittet med.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
    Okej! Då förstår jag, kan ju hålla med om att det är svårt att se allt som installeras när man kör via boxen.

    Men körde med telnet nu och testade med att köra opkg upgradeable och fick detta resultat.


    Force Options:
    --force-depends Install/remove despite failed dependencies
    --force-maintainer Overwrite preexisting config files
    --force-reinstall Reinstall package(s)
    --force-overwrite Overwrite files from other package(s)
    --force-downgrade

    Men det lustiga är att listan fortsätter efter det sista här, borde inte det med komma med när jag kopierar det?
    Men om jag har fattat det rätt så finns det inga uppdateringar att installera enligt telnet, men det är ju lustigt att boxen säger att det finns det då?
    Tror att jag har börjat att få ett hum om hur telnet fungerar och det har jag dig att tacka för.
    Men vet du om det finns några bra guider där man kan lära sig allt om hur Linux och detta funkar och även var man kan finna dessa kommandon för jag har aldrig hört talas om detta innan och visste inte ens att det fanns, men nu så är jag villig att lära mig om allt om detta.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2014
    Inlägg
    138
    Tackad
    3 gånger
    Jo det är lite lurigt.
    opkg list-upgradable
    visar vad som finns att installera (Glöm inte opkg update först )

    Om du vill kan du pipe'a resultatet till fil och titta i den.

    Exempel
    opkg update
    opkg list-upgradable > /tmp/opkg.log
    opkg upgrade >> /tmp/opkg.log

    En pil ( > ) skapar/skriver över utfilen.
    Två pikar ( >> ) lägger till på filen.

    Filen kan du ju skicka med ftp till din dator.

    Gör detta och bifoga filen här så skall jag se om vad som är fel.



    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
    Senast redigerad av Chelsea64 den 2014-06-13 klockan 15:24.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kanaler försvunna efter mjukvaruuppdatering
    Av judasprast i forum Dreambox
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2014-01-06, 19:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss