Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hur vet jag att mitt uttag är aktiverat för kabeltv?

  1. #1

    Hur vet jag om ett uttag är aktiverat för kabeltv?

    Hur vet jag om ett uttag är aktiverat för kabeltv?
    Senast redigerad av slarver den 2014-10-18 klockan 22:25.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Det kan nog mycket väl vara så, hur länge sedan var det du hade det analoga utbudet?

    Sedan kan man ju även tänka sig att du borde ha något abonnemang för att ställa dina frågor i forumet.....

    Du kanske måste lägga in rätt scanfrekvenser för ditt nät.

    MVH

    Citat Ursprungligen postat av slarver Visa inlägg
    Hejsan!
    Är ansluten till kabeltv-nätet i Göteborg, det är föregångaren till fiber och är av typen coaxial, det kommer alltså in en koaxialkabel in i huset.
    Som jag har fattat det så ägs nätet av Gothnet sköts av Seths antenn som sin tur leasar ut dett till andra aktörer så som distruberar kabeltv och bredband.
    Canal Digital levererar digital-tv, sedan finns det några olika intenetleverantörer att välja på.

    Jag har bredband via denna kabel och hade tidigare något analogt basutbud av tv-kanaler, riktigt sunkig kvalite till inte ett allt för lågt pris.
    Så jag sa upp detta, och kanalerna försvann.

    Nu har jag kopplat in min dm800se DVB-C och gjort några sökningar, men hittar inte en ändaste kanal, så jag undrar om det kan vara så illa att mitt uttag är
    rent meknaiskt avkopplat från kabel-tv nätet i någon station eller dyligt, finns det något sätt att få reda på om man har kabeltvsignal i sitt uttag?
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Till att börja med måste man skilja på analog och digital TV!
    Om du hade "analogt basutbud av sunkig kvalitet" så var det analoga sändningar i kabel-TV nätet.
    En Dreambox kan inte ta emot några analoga signaler. Den pratar DVB-C som är ett digitalt protokoll och kräver digitala signaler i kabeln.
    Antagligen finns det inga digitala TV-sändningar i kabeln där du bor.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Det fungerar inte att köra med ett CD-parabolkort till CD-kabelsystem längre vad jag vet...
    Tror det var några år sedan detta slutade fungera.

    Dock ska du ju kunna få in kanalerna, tror du saknar några frekvenser i din scanlista, borde börja på 290000 om jag minns rätt...sedan adderas nästa frekvens i steg om 8 MHz. 290 298 306 314 osv ända upp till 530.
    http://www.lesve.org/digtv/service/

    Finns en kanallista klistrad med alla frekvenser som används i gbg faktiskt (av COMHEM).
    Alla kanaler kör med 256 QAM, förutom några svt och tv4 på 362 MHz som använder 64 QAM.
    Symbol rate ska vara 6875.

    Kolla här : http://www.comhit.net/showthread.php...slista-Com-Hem

    Jag förstår att du vill ha för canal digital men med denna info kan du testa om din box fungerar samt se dom fria kanalerna i comhems nät.

    MVH


    Citat Ursprungligen postat av slarver Visa inlägg
    Har programkort för CD satellit och det ska tydlingen funka för kabeltv också, då jag har stora problem att få in THOR med min parabolantenn pga träd så tänkte jag kunna få kanalerna vi kabelnätet.
    Det analog kanalerna sa jag upp för ca 1år sedan.
    Senast redigerad av _com_bort_ den 2014-06-21 klockan 18:19.
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    95
    Tackad
    7 gånger
    Jag körde för cirka ett år sedan med mitt CD kort från satellit, för att se på CD kabeltv som vi även har i villan.
    Säger man upp abbonemanget på kabeltv delen brukar de fysiskt koppla bort en. Dvs döda kabeln in till huset.
    OSCAM 1.20-unstable_svn build r8647
    CSP 0.9.0r228 - JVM: [Java HotSpot(TM) 64-Bit Server VM1.6.0_43-b01]
    OS: [Linux 3.2.0-4-amd64 (amd64)]
    Kortläsare: 2st Omnikey 3121

Liknande ämnen

  1. tv/radio/sat uttag
    Av Hangman i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-23, 22:24
  2. Dubbelt SAT-uttag med genomföring?
    Av s_a i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 21:47
  3. Nybörjarhjälp - funkar mitt uttag?
    Av peck i forum Com Hem
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 19:31
  4. Inget ljud med AC3 aktiverat
    Av MatsB i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 16:31
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-11-29, 22:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss