Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Telia problem? (tror jag)

  1. #1

    Lightbulb Telia problem? (tror jag)

    Dreambox med telias modem och rauter (thomson). Funkade för mindre än en vecka sen. Nu ingen bild, flyttar boxen till ett anat ställe, bild! Flyttar tillbaka boxen ingen bild. Internet finns, nätverks test ok, bild finns på gratis kanaler.
    Troligt fel, dreamboxen kommer inte ut som den ska eller kommer inte tillbaka med det den ska. Hur tar jag reda på vart problemet ligger. Obs vet att boxen är helt Ok.
    Kan telia via automatiska uppdateringar ändrat något som har med portar att göra?? Vet också att det är ett internet relaterat problem pga uteslutningsmetoden. Frågan är bara om jag kan åtgärda problemet själv eller om det är någon annan som äger problemet??
    Tacksam om det är någon som förstår problematiken.....Många gråa hårstrån just nu!!!
    TomTitt

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av TomTitt Visa inlägg
    Dreambox med telias modem och rauter (thomson). Funkade för mindre än en vecka sen. Nu ingen bild, flyttar boxen till ett anat ställe, bild! Flyttar tillbaka boxen ingen bild. Internet finns, nätverks test ok, bild finns på gratis kanaler.
    Troligt fel, dreamboxen kommer inte ut som den ska eller kommer inte tillbaka med det den ska. Hur tar jag reda på vart problemet ligger. Obs vet att boxen är helt Ok.
    Kan telia via automatiska uppdateringar ändrat något som har med portar att göra?? Vet också att det är ett internet relaterat problem pga uteslutningsmetoden. Frågan är bara om jag kan åtgärda problemet själv eller om det är någon annan som äger problemet??
    Tacksam om det är någon som förstår problematiken.....Många gråa hårstrån just nu!!!
    TomTitt
    Nu är det egentligen inte tillåtet att prata om kortdelning över internet här när man inte har ett eget programkort...
    Men hade jag varit du hade jag kollat över nätverksinställningarna ordentligt. Speciellt default gateway och DNS.

    Lämplig felsökning:
    Logga in i boxen med telnet och prova från kommandoraden:
    1. Pinga din router
    2. Pinga en extern IP-adress på internet t.ex. ping 8.8.8.8
    3. Pinga en server på internet med namn t.ex. ping ping.sunet.se

    Vilka av dessa går bra och vilka går inte?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Rags32
    Gäst
    Det intressanta vore om Telia kunde blocka CCcam, Newcamd protokoll. Kaos!

    Funkar nätet annars?

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    De kan garanterat INTE blocka CCcam- eller newcamd-protokollet, då alla naturligtvis använder olika portar. Dessutom får de INTE begränsa trafiken utåt, utan att göra en förändring av internettjänsten.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    Telia kan och får ändra mjukvaran i modemet/routern iom att det är de som äger den. Det kan mycket möjligt vara så att det handlar en mjukvarufel-uppdatering som skapat dina problem. Testa logga in i modemet och se efter hur routing/brandvägg är konfigurerat. Får du inte till det så sätter du modemet i bryggläge och kör med extern router.
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    223
    Tackad
    2 gånger
    sätt fast ip på boxen, samt fast DNS

    gå in via telnet i boxen och pinga en adress... t.ex. ping ping.sunet.se då ser du om den slår upp IP och svarar på ping. Finns en liten inställning gällande routrar som t*lia och C*mhem laddat upp som gör att Drömboxarna med viss mjukvara får problem med dhcp, den "buggen" ligger med i nyare mjukvaror av modem/router inställningarna har jag sett.

    Större operatörer har inga problem att blockera protokoll i nätet, oavsett port.... dom läser ju bara ut information i headern och filtrerar... Men den operatören som börjar med sådant tappar kunder och det är ju pengar.....

  7. #7
    Ett stort tack för era försök till svar/lösningar! Det är svårt att tala klarspråk här. Jag äger programkort. Jag vet att det är ett Telia problem!!!!! Deras Thomson allt i ett, modem/rauter vållar mig just nu stora problem.
    Lösningen... skit i Telias grejer, lös problemet på annat sätt!!!

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    Sätt det i bryggläge så fungerar det som ett "vanligt" adsl/vdsl modem och kör en egen router så är problemet löst.
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  9. #9
    Seniormedlem MyB5s avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    180
    Tackad
    4 gånger
    Citat Ursprungligen postat av TomTitt Visa inlägg
    Dreambox med telias modem och rauter (thomson). Funkade för mindre än en vecka sen. Nu ingen bild, flyttar boxen till ett anat ställe, bild! Flyttar tillbaka boxen ingen bild. Internet finns, nätverks test ok, bild finns på gratis kanaler.
    Troligt fel, dreamboxen kommer inte ut som den ska eller kommer inte tillbaka med det den ska. Hur tar jag reda på vart problemet ligger. Obs vet att boxen är helt Ok.
    Kan telia via automatiska uppdateringar ändrat något som har med portar att göra?? Vet också att det är ett internet relaterat problem pga uteslutningsmetoden. Frågan är bara om jag kan åtgärda problemet själv eller om det är någon annan som äger problemet??
    Tacksam om det är någon som förstår problematiken.....Många gråa hårstrån just nu!!!
    TomTitt
    Hänt mig med. Då Telia uppdaterar mjukvaran så raderas alla dina Lan-inställningar. Har du satt fast ip i boxen så kommer boxen få samma adress som tidigare, annars kanske inte. Jävla skit då dem uppdaterar, jag har pratat med Telias support och "givetvis" så får man olika uppgifter beroende på vem man pratar med. Nån säger att ens Lan inställningar inte ska ändras, men det gör dem. Har du satt portforwarding, så kolla även dessa inställningar. Kan oxå vara borta....Man kan ju tycka att dem borde skicka ett automail med att dem uppdaterat programvaran.....
    Kolla att du har senaste programvaran, annars kan du förvänta dig en upppdatering snart:
    Kod:
    TG799vn v2
    Programvaruversion: 10.5.1.Q

    Off topic! Nån som lyckats få ut mer än 130mb på TG799'ans wifi?
    Vu+ Duo2 - OpenBlackHole 0.1.0
    CloudboxIbox II plus
    Openelec - WetekPlay
    Skybox F5s
    DM600pvr - Barry Allen (6 images)
    Oscam & CCcam 2.2.1
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - -
    5.0/0.8/4.8/7.0/13.0/16.0/19.2/23.5/28.2
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
    Samsung UE65-JU7505 & LG-50 PS8000 & LG-42 PC1RR

  10. #10
    Min gissning är Telia spärrade externa DNS, troligen för att hindra folk från att ha servrar. Min lösning på många problem med Telia var att köpa ett VDSL2-modem från Zyxel. Där bestämde jag, inte Telia, plus att hastigheten på Wlan blev snabbare än de där 130 Mbit/s du pratat om. Deras Thompsonmodem är rena skiten och ser dessutom ut som en mindre TV, stort som det är.

Liknande ämnen

  1. DM800 och diseqc-problem (tror jag)
    Av tomashag i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-05, 16:52
  2. Vad tror ni ?
    Av tonysat i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-09-07, 09:14
  3. Jag tror
    Av karl48 i forum Canal Digital
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 08:38
  4. Va tror ni?
    Av nicko1 i forum Viasat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-05-31, 19:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss