Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Går det att ställa in parabolen mha dreambox utan kort?

  1. #1

    Går det att ställa in parabolen mha dreambox utan kort?

    Hej, jag har en sunray sr4 dm800se klon med triple tuner som jag har kört till mitt boxer abonnemang. Ska gå över till parabol istället och skulle vilja ställa in den klart innan jag skaffar kort osv.

    Är det möjligt?

    Vilka inställningar ska jag ha? Ska ta in viasat och cd.

    Har megasat diavolo monoblock och en triax td78 parabol. Parabol och vanlig antenn är kopplat till en combiner från Kjell och co och går alltså i samma kabel till boxen.
    Boxer delen fungerar fortfarande men när jag använder satfinder och ska justera parabolen får jag ingen signal alls. Har ställt in diseqc 1.0 och a och b för respektive lnb men ingen lycka.

  2. #2
    Donator lonn2ses avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Örebro Län
    Inlägg
    664
    Tackad
    60 gånger

    Går det att ställa in parabolen mha dreambox utan kort?

    Enklast är det om du lägger in den färdiga kanallistan som finns i filarkivet ock sedan kopplar ur diseq o justerar Thor lnb singel satellit, starta om innan du justerar
    12.643 V är den svagaste transpondern och den bästa att justera woken efter. Skew justeras bäst på 12.015 H ,sedan är det bara skew på astra kvar.

    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Senast redigerad av lonn2se den 2014-06-24 klockan 19:44. Anledning: frekvens tillagd
    Solo 4K
    Vu Zero
    Dreambox 500HD
    Wavefrontier T90

  3. #3
    Eftersom jag har ett monoblock så kan jag inte koppla ur diseqc eftersom den är inbyggd i lnb.

    Jag ska leta upp listan och ladda in.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    Men, hur gör man då ??? för att individuellt justera skew på de 2 positionerna på en sådan där "megasat diavolo monoblock"
    sitter de liksom inte fast i varandra, jag trodde det jag iaf.

    Citat Ursprungligen postat av lonn2se Visa inlägg
    Enklast är det om du lägger in den färdiga kanallistan som finns i filarkivet ock sedan kopplar ur diseq o justerar Thor lnb singel satellit, starta om innan du justerar
    12.643 V är den svagaste transpondern och den bästa att justera woken efter. Skew justeras bäst på 12.015 H ,sedan är det bara skew på astra kvar.

    Sent from my iPhone using Tapatalk

  5. #5
    Jag har inte tittat så noga än, det finns en skew skala på bägge huvudena men om dom går att vrida på vet jag ej, det blir väl en kompromiss men det finns flera som fått det att fungera bra om man ska tro det man läser på nätet iallafall.

    Vart hittar jag filarkivet??

  6. #6
    Hittade filarkivet, kollade via mobilen men från datorn så var det uppenbart.

  7. #7
    Donator lonn2ses avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Örebro Län
    Inlägg
    664
    Tackad
    60 gånger
    Sorry läste lite för snabbt. Men justera genom satfinder som finns inbyggd i alla images . Ange frekvens manuellt så ska det gå fint. Skew kan du justera lite grann men det blir som du redan fattat en kompromiss


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Solo 4K
    Vu Zero
    Dreambox 500HD
    Wavefrontier T90

  8. #8
    Den hittade nu 13 kanaler på thor trots att jag bara syftat parabolen än. Det finns hopp iallafall.

    Hur hör jag för att modda satellites.xml? Jag vill ta bort dom terrestrial frekvenser som inte gäller mig, det tar ju en evighet att söka igenom alla...

  9. #9
    Donator lonn2ses avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Örebro Län
    Inlägg
    664
    Tackad
    60 gånger

    Går det att ställa in parabolen mha dreambox utan kort?

    Lägg in den för Thor via så länge så editerar du dit marksända sedan
    Söka kanaler behöver Du inte göra


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Senast redigerad av lonn2se den 2014-06-24 klockan 21:56. Anledning: felstavat
    Solo 4K
    Vu Zero
    Dreambox 500HD
    Wavefrontier T90

  10. #10
    Editerade i dreambox Edit, hittade nån meny där och raderade dom transpondrar för terrestrial som jag inte ville ha. Dock så hittade den då inga kanaler alls så jag fick nu lägga in den förra XML filen. Undra varför? Måste man editera i nåt annat program?

    Använder filen för sunray som ska innehålla allt, överst i filarkivet. Stänger bara av parabol så länge (tills imorgon) så jag kan titta på tv via marknätet tills dess.

    Tack för hjälpen så länge!

Liknande ämnen

  1. dreambox utan router??
    Av nickera i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-09, 13:55
  2. Dreambox operatör utan HD
    Av Postbox i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-03, 12:28
  3. NDS utan kort
    Av csan i forum Viasat
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 06:17
  4. Hur ställa in parabolen och LNB ?
    Av boho999 i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-03-20, 19:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss