Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Telia!!!

  1. #1

    Telia!!!

    Detta kommer påverka många!!!
    https://www.telia.se/privat/aktuellt...port-53-st-ngs
    https://www.iis.se/blogg/telias-bredband-begransar-dns/
    vill bara sprida denna info! Det har påverkat mig....

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Det är ju inte ett problem, enda skillnaden är att man får skaffa externa tjänster, gratis eller som man betalar för.

    t.ex. no-ip och andra fixar ju det problemet ändå. Bara bra att dom spärrar bort flera saker, inte för att det drabbar kunderna utan för att tyvärr så finns det många elaka personer där ute som bara vill utnyttja de system som man kan utnyttja och förstöra för alla andra.

    Däremot var det ju illa att Telia inte informerade om det.

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag ser det inte heller som ett större problem. Även om jag är emot Telias sätt att hantera det och Telias dåliga information om den ändring de har gjort.

    Men det enda detta påverkar är om man vill köra en egen DNS hemma vilket verkar vara en dålig idé i alla fall.
    Har man en egen domän vilket väl är enda anledningen till att behöva köra en utifrån åtkomlig DNS hemma, så finns det andra ställen där du kan få den tjänsten gratis.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    atomized, precis. Det finns säkert gratis. Jag minns detta problem, en gång i tiden när man behövde komma åt sin dator hemma, och man inte fick fasta IP adresser från sin ISP, att man hade DHCP och som då gav dynamiska IP-adresser men det löstes ju snabbt genom att det fanns tjänster man kunde använda sig av för att komma runt problemet. Numera finns även dessa inbyggda i en del routers och liknande. Praktiskt om man nu behöver det.

    Tidigare så var det ju mail servrar som telia stoppade, och nu DNS.

    Undra om det finns något mer som dom kommer stoppa ?

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Man får vara noga med att hålla reda på exakt vad Telia stoppat. De har alltså enbart stoppat inkommande DNS-förfrågningar på port 53.

    Detta hindrar inte att man kör en dynamisk DNS-adress som pekar på ens dator hemma som DennisOlof beskrev. Det hindrar inte heller att man själv byter till att använda t.ex. OpenDNS eller Google DNS istället för Telias DNS om man skulle vilja det.

    De enda som påverkas är de som av någon anledning valt att köra en egen DNS-server hemma och det är inte speciellt många. Det kräver alltså att man satt upp t.ex. bind hemma och snickrat ihop zon-filer m.m. för en egen domän. De flesta människor har ingen aning om vad detta är eller hur det används.
    De som kan tänkas ha satt sig in i detta och genomfört det är sådana som har en egen domän och valt att sköta DNS själv istället för att som normalt överlåta det på ett web-hotell eller liknande. Om man använder ett web-hotell så ingår normalt DNS-tjänsten gratis. Annars kan man om man registrerat sin domän via t.ex. Loopia få en gratis DNS genom dem. Och det finns säkert andra ställen också.

    Som jag sa tidigare är det som regel en dålig idé att köra DNS hemma på en lina som ofta har dynamiska IP. En DNS bör vara en betrodd maskin med säker upptid som alltid finns tillgänglig på nätet med samma IP-adress. Och eftersom det finns goda möjligheter att få den tjänsten gratis på nätet av någon etablerad spelare så finns det egentligen ingen anledning att pilla med detta hemma. Om man nu inte är intresserad av att lära sig förstås. Men det kan man lika gärna göra på någon av de gratistjänster som finns. De flesta låter dig själv gå in och editera zon-filer m.m. om man vill.

    Jag kör t.ex. min DNS på https://dns.he.net/ som är helt gratis och fungerar mycket bra. Tidigare har jag också kört via Loopia men la ner dem när de inte erbjöd stöd för IPv6.

    Jag vill inte stötta Telias agerande men jag vill föra in lite fakta i den här debatten och klara ut att det är inte speciellt många som faktiskt påverkas av Telias beslut att stoppa inkommande DNS-förfrågningar på port 53. Det tenderar till att bli mycket gnällande på Telia och "Telia är kass", men de flesta som gnäller har nog ingen aning om vad det egentligen handlar om och hur det faktiskt fungerar! Och att tro att Telias förändring påverkar något för den som har en Dreambox hemma är bara löjligt. Säger man det så har man också bevisat hur lite man egentligen förstår!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Seniormedlem BruketFanss avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    BruketTown
    Inlägg
    163
    Tackad
    7 gånger
    Har jag förstått detta rätt. Har själv kört dyndns (dyn.com) i många år. Både som fritt/betalning. Telias ändring kommer inte skapa några problem för mig, eller?
    DM800HD SE x 2 | Newnigma2 |
    Goody Goody...

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    BruketFans, precis. Det påverkar dig noll.

    Däremot förstår jag det blev mer "liv" när dom stängde ner möjligheten att köra egen mailserver på sin uppkoppling, det var fler som använde detta. Men samma sak där, många som höll på med det var ju amatörer och många var ju intresserade att hacka dessa hemma servrar för att kunna spamma. Men sak samma, de flesta tjänster (avancerade) sådana man kanske behöver, kan man numera (idag) få gratis eller köpa för en billig peng på nätet. Så man kan ändå vara en avancerad hemanvändare genom de tjänsterna, så att säga. Det har ingen betydelse idag om man använder sämre xDSL uppkoppling, med dynamiska IP-adresser. Allt man vill använda, ska vad jag vet, fungera ändå.

    Samma sak när det tidigare var stora problem med vissa tjänster och brandväggar (NAT), dataspel och annat. Men dessa problem finns nästan inte längre, bara en del tjänster som kräver att man pekar portar.

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av BruketFans Visa inlägg
    Har jag förstått detta rätt. Har själv kört dyndns (dyn.com) i många år. Både som fritt/betalning. Telias ändring kommer inte skapa några problem för mig, eller?
    Rätt uppfattat!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Telia digital tv
    Av khch i forum Canal Digital
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 21:24
  2. telia ip tv i dreambox?
    Av mongot i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-11, 10:04
  3. HD-tv hos Telia
    Av Polisen i forum IP-TV
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-12-26, 22:33
  4. Telia Ip-Tv
    Av elke i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 10:43
  5. Telia IP-Tv
    Av elke i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-17, 15:39

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss