Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Obehöriga användare

  1. #1

    Obehöriga användare

    Hej
    Tänkte dubbelkolla då jag är relativ ny till dreambox världen ifall man kan ta reda på obehöriga användare som tjuv tittar på min dm500 när man inte är hemma och har öppet interface osv..
    Alltså kan man se deras ip nummer med hjälp av dator program eller liknande.. nätverkstrafik ip adress som slokar min upload hastighet kanske..? har för övrigt 10 mbit.
    Jag har anslutit boxen till nätet då jag brukar kolla på datorn men upplever ibland trög start och hackig bild även när boxen är av och bara jag som ska titta på kanaler via datorn då..

    Vet annars att man kan säkra sin anslutning med ssh men vill bara veta ifall man kan via datorn kolla vilket ip nummer som ansluter till min dm medan jag tittar (via stream.m3u) eller när boxen är av på natten och man orkar inte gå till vardagsrummet för att stänga av apparaten helt.

  2. #2
    Medlem smegmas avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    111
    Tackad
    4 gånger
    Har du kopplat in den i en router då?
    Så länge du inte öppnat portar kan väl ingen tjuvtitta..

    Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

  3. #3
    Ja den är kopplad till routern samt port 8080 är öppnad.. kommer inte ihåg vart jag läste det men tror att det var det som krävdes ifall man ska strema tlll vlc i datorn.

    Men som sagt kan man ta reda på ifall någon ansluter till min dm web interface och använder sig av stream.m3u samt titta på den kanal jag stremar i min dator samtidigt så att det blir i första hand störning på bilden i vlc och samt belastning på upload hastigheten.. och kan jag då ta reda på vilket ip det handlar om med hjälp av min dator eller blir den anslutning osynlig eftersom den går ut via dm boxen helt enkelt..

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Lägg ett svårt lösenord på boxen så slipper du problemet.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Tunnla trafiken med ssh om/när du vill ansluta externt ?
    Rust Never Sleeps

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    Stäng alla portar du har öppna till 500:an, problemet löst.

    Den har iaf för klena prestanda för att streama öht,
    den är ju typ samtida med intel 486

  7. #7
    tack för svaren.. det är en dm500hd BCM4505 tunner helt ok och bra bild etc... men som sagt måste bara få veta ifall det jag beskrivit ovan kan stämma eller inte.. ingen som vet om man kan se andras ip som ansluter till boxen och i så fall hur ska man ta reda på det..

  8. #8
    telnet/ssh till boxen och skriv "netstat -a" vid prompt
    VU+solo2, Alix2d3 med FreeBSD 9.2 , OSCAM: 1.20-unstable_svn Build: r9540 Compiler: i386-undermydesk-freebsd and Beastie Fux Tuxie :whistle:

  9. #9
    Ok grymt tack.. om jag skulle hitta ett okänt externt ip nummer där tex... kan man polisanmäla eller blir det bara meningslöst för polisen då det är kan sakna bevis osv.. någon som har varit med om sådant som kan dela med sig av sina erfarenheter.. vad bör man göra vid upptäckt av okänt ip nummer..

  10. #10
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 011
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av neoxdx Visa inlägg
    Ok grymt tack.. om jag skulle hitta ett okänt externt ip nummer där tex... kan man polisanmäla eller blir det bara meningslöst för polisen då det är kan sakna bevis osv.. någon som har varit med om sådant som kan dela med sig av sina erfarenheter.. vad bör man göra vid upptäckt av okänt ip nummer..
    Du riskerar också att åka dit om du skulle säga det till polisen eftersom att cardsharing blir olagligt den 1 augusti.
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

Liknande ämnen

  1. användare?
    Av ojjen5 i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 14:54
  2. ny användare mp 3,6 usb
    Av jupiteralbihn i forum Canal Digital
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 23:10
  3. användare
    Av wiggen-cx i forum Canal Digital
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-10-04, 18:58
  4. D-box-Användare
    Av Lorkan Storkan i forum Canal Digital
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-04-11, 18:13
  5. ny användare
    Av putte2575 i forum Boxer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-03-04, 11:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss