Givetvis kräver HD mer, men såvitt jag vet borde 52 % duga. Det har iaf funkat för mig då och då.
Thors stråle är starkare, men inte så värst mycket starkare.
Givetvis kräver HD mer, men såvitt jag vet borde 52 % duga. Det har iaf funkat för mig då och då.
Thors stråle är starkare, men inte så värst mycket starkare.
Rags32, tja, det är möjligt det inte skiljer så mycket, men har man 3meters parabol i turkiet så bör man kunna få bra mottagning och bild. Så jag skulle tro det är frågan om att finjustera parabolen, eller så kan "lnb skew" vara helt åt skogen. Jag upptäckte själv förut att HD kanalerna är mycket mer känsliga för detta fenomen än vanliga SDTV kanaler, varför vet jag inte men det var uppenbart att så var fallet. Det här kan man iofs kontrollera själv på sin parabol, bara kolla med sajter på nätet så ser man hur det ska vara för just CD eller Viasat. Man kan också vrida LNBn själv om den är fel, det behövs inget instrument för det om parabolen redan är inställt på rätt satellit.
Och ja, 52% borde duga bra, det är ju kvaliten på signalen som är viktigare, plus vi vet inte hur mycket förluster det blir i kabeln på TV installation, det kan påverka en del också. Eftersom 52% vid parabolen inte är samma vid boxen.
Tack för funderingarna! åkte hem för att "slita o släpa" igen så kan man åka dit till hösten igen.
Jag vill inte gå in på vilka pengasummor det handlar om men det vimlar av de här stora parabolerna där ytlänningar bor i lägenheter.
Just i huset där jag har tillgång till parabolen så kommer man inte upp på taket, låst med stort hänglås. En parabolanläggning ingår som standard i varje bygge sedan ligger antennkabeln oinkopplad i dosan till varje lägenhet plus att den även måste anslutas i det låsta utrymmet upp till taket.
Satellit-snubbarna är inte särskilt pigga på att berätta så mycket mer än att de frågar var man kommer ifrån, Norden > då blir det Astra och Viasat, punkt-slut. Inget att diskutera verkadde det som Thor...??? som svar.
Nu finns det nog massvis med godis i den här anläggningen men jag vågar då inte "fippla" och steg 1 borde vara att fundera ut antalet tuners, man ser inte parabolen nerifrån, sen när snubben ställde in så gick det rasande snabbt och allting manuellt.
Sen grundfrågan jag hade var om signalen kan bli bättre och eftersom allting går snabbt för turkarna när de väl kommer igång så kan man då tänka sig att det borde justeras, de här snubbarna gör då inget utan riktiga argument samt då ev pengar.
Lite uppföljning eftersom jag är nere i Alanya igen. Satellitsnubbarna hade glömt att låsa rummet!
Man kör med en turkisk switch från TeknikSAT, http://tekniksatgroup.com.tr/
Sen ser det ut som faun i skåpetHar funkat stabilt hursomhelst några dagar.
Hur söker man av en switch för att se vad som finns inkopplat
![]()