Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Diverse noob-funderingar

  1. #1

    Question Diverse noob-funderingar

    Hej

    Sitter nere i Alanya/Turkiet och kollar på fotboll, jag köpte mig en Sunray SR4 (800HD) med en triple tuner samt en BC405 tuner, valde att använda den sistnämnda.

    Flashade runt hemma i Sverige innan jag åkte ner i skogen av images och fastnade för den här: (erfaren flashare av diverse pryttlar men en dreambox var en djungel)

    http://dreamoem.com/showthread.php?1...sim2.10-ssl84d

    "Satellitmannen" var sedan här och kopplade in antennsignalen och konstaterade, "Nice box".... sedan fixade han Viasats utbud.

    Utmaningen jag har är diverse frysningar som kan komma lite då och då (enbart pixelfrysningar, boxen rullar på)



    Fråga 1:

    Vad är normala värden? På taket har vi en stor 3-metersparabol

    Just nu har jag SNR: 52%, 8.4dB AGC: 34% helt stabil lock.


    Fråga 2:

    Nu har jag tagit en backup men vågar inte riktigt fippla själv med inställningarna, jag "tjuvtittade" när han ställde in allting och det går via en server. Ser man även då man byter kanal att en IP-adress kommer upp i "sidfoten".

    Hur kollar man säkert hur det är instället så att man vågar experimentera själv?


    Tack för ev svar!
    Senast redigerad av plun den 2014-07-05 klockan 21:41.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Fråga 1: ok värden; lite på den låga sidan, men du är ju rätt långt bort.

    Fråga 2: Skaffa dig ett abonnemang på ViaSat och betala som oss andra.

    Tack vare sådana som dig blir det enklare för ViaSat och CD att hävda att parning behövs och att korten enbart skall fungera på originalboxarna.

    Jag bodde i England i tre år. Tog med mig mitt CD-kort och betalade med autogiro. Inga problem.

  3. #3
    Rags32
    Gäst
    Man får nog inte fram ett abonnemang från Viasat med syfte att se på deras TV i Turkiet. Sanningen dessvärre. Dock är det ju inte något snack om saken att man hade kunnat fixa abonnemang för att sedan åka bort nånstans med kortet.

    Pairingen hade kommit oavsett vad. Inga sålda boxar skulle stå bolagen dyrt. Tyvärr. Dessutom hatar bolagen även privat kortdelning...

  4. #4
    Ok....

    Jo jag betalar för ett Viaplay-abb redan och jag frågade kundtjänsten om man kunde fixa ett satellitabb i Turkiet och det skulle inte gå. Lägenheten används sedan max 3 månader/per år av olika personer så varför betala fullt pris??

    Sen vet man inte med turkarna men de menar att de betalar Viasat och en mysko sak var sedan att de inte rörde SVT1/2 av någon anledning?

    Nu ser jag IP-adressen så den skulle man kanske kolla!

    Nu spelar det då mindre roll eftersom signalvärdena verkar vara någotsånär bra och då får man leva med frysningarna.

    Tack för svar!

  5. #5
    Rags32
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av plun Visa inlägg
    Ok....

    Jo jag betalar för ett Viaplay-abb redan och jag frågade kundtjänsten om man kunde fixa ett satellitabb i Turkiet och det skulle inte gå. Lägenheten används sedan max 3 månader/per år av olika personer så varför betala fullt pris??

    Sen vet man inte med turkarna men de menar att de betalar Viasat och en mysko sak var sedan att de inte rörde SVT1/2 av någon anledning?

    Nu ser jag IP-adressen så den skulle man kanske kolla!

    Nu spelar det då mindre roll eftersom signalvärdena verkar vara någotsånär bra och då får man leva med frysningarna.

    Tack för svar!
    Självklart betalar de Viasat... Hur tror du att de får koderna som din box tar emot? De kör ju bara kortdelning från ett kort de själva har.

    Är frysningarna på alla kanaler eller är det speciella kanaler såsom HD?

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Rags32 Visa inlägg
    Självklart betalar de Viasat... Hur tror du att de får koderna som din box tar emot? De kör ju bara kortdelning från ett kort de själva har.

    Är frysningarna på alla kanaler eller är det speciella kanaler såsom HD?
    HD-kanalerna sa satellitsnubben direkt att man skulle undvika eftersom de kräver mer så han fixade till de "vanliga" kanalerna i Sverige, Norge samt Danmark förutom då just SVT1/2 (spelar mindre roll eftersom det är mest skit)

    Vad jag mer var ute efter var om parabolen är lite felriktad? En stor bjässe
    http://imgur.com/TR40X5U

  7. #7
    Rags32
    Gäst
    Alright. Då har det nog att göra med det stora avståndet. Skumt att han påstår att HD-kanalerna inte ska fungera. Kanske menade att det krävs mer att fixa för just dom vilket är sant, men att dom inte har lyckats lösa dessa.

    En jävla bjässe

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    plun, 3 meters parabol låter najs. Problemet är dock att ni kör viasat, om jag inte minns fel så är det bättre köra med CD för att deras signaler har bättre spridning över europa, dvs man behöver inte lika stor parabol för att ta emot signalen jämfört med viasat. Dessutom har dom nya satelliter numera med ännu mer fokuserad beam mot norden så det kan vara ännu sämre med Viasat utomlands.

    Vad gäller utbud och kanaler, så gör ni på följande sätt, det är billigt och funkar perfekt. Sedan är ju bara frågan vilka kanaler ni vill ha från utbudet. Om lägenheten bara används 3mån per år. Någon som redan har CD här hemma fixar ett tvillingabonnemang, antingen använder man det i Sverige och sedan tar med sig till Turkiet eller så får ni betala vad det kostar och slå ut det på flera personer så blir det billigt. Tvilling för t.ex CDs familjepaket blir runt 3000kr/år i totalkostnad. Se bara till att man startar upp boxen, kortet här hemma och testar (kör in allt) så man vet att det funkar sedan har man prylarna i turkiet permanent.

    Det andra alternativet är ju att titta på TV över internet, typ en slingbox eller liknande. Det funkar utmärkt förutsatt man har bra internetlina i turkiet och sedan här hemma i Sverige. Eller (även om det här är emot forumets regler men i det här fallet tycker jag det är ok) så kan man kör med box där man kör mot en kortdelningsserver, finns på internet att köpa och anledningen är ju som du säger, man är där en mycket kort period och vill ändå kunna titta då ni redan har boxar, parabol och allt. Det gå ju bra även på mycket slö internetlina bara den är stabil. Eller så finns ju anonymiseringstjänster plus man kan köra mot de olika bolagens playtjänster här hemma.

    Rags32, HD-kanalerna är känsligare och kräver mer perfekt mottagning för att fungera störningsfritt eller ens fungera.

    Det är lösningarna som finns för dig TS. Bäst är ju om man har box, riktigt kort. För det är 100% säkert, strular aldrig, annat än att man kan ha problem med mottagningen via parabolen. Och INGA PM om kortdelning och annat, jag vet inget om det, kan inget om det så fixa det själv eller fråga någon annan.

  9. #9
    Rags32
    Gäst
    Givetvis kräver HD mer, men såvitt jag vet borde 52 % duga. Det har iaf funkat för mig då och då.

    Thors stråle är starkare, men inte så värst mycket starkare.

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Rags32, tja, det är möjligt det inte skiljer så mycket, men har man 3meters parabol i turkiet så bör man kunna få bra mottagning och bild. Så jag skulle tro det är frågan om att finjustera parabolen, eller så kan "lnb skew" vara helt åt skogen. Jag upptäckte själv förut att HD kanalerna är mycket mer känsliga för detta fenomen än vanliga SDTV kanaler, varför vet jag inte men det var uppenbart att så var fallet. Det här kan man iofs kontrollera själv på sin parabol, bara kolla med sajter på nätet så ser man hur det ska vara för just CD eller Viasat. Man kan också vrida LNBn själv om den är fel, det behövs inget instrument för det om parabolen redan är inställt på rätt satellit.

    Och ja, 52% borde duga bra, det är ju kvaliten på signalen som är viktigare, plus vi vet inte hur mycket förluster det blir i kabeln på TV installation, det kan påverka en del också. Eftersom 52% vid parabolen inte är samma vid boxen.

Liknande ämnen

  1. Diverse HDkanaler borta
    Av husa550 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 21:16
  2. Diverse problem med mediaportal.
    Av Quazzi i forum HTPC
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-04, 13:37
  3. tps diverse
    Av satellitfinnen i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-02, 19:45
  4. koder till diverse andra kanaler
    Av jone i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-09-21, 17:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss