Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Dålig mottagning vid regn

  1. #1
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    29
    Tackad
    1 gånger

    Dålig mottagning vid regn

    Hej, jag har en selfsat quad parabol på balkongen och när det regnar så går signalstyrkan ifrån 13.6db ner till 10db, vad jag förstått så är det molnen som är boven och inte själva parabolen. Jag tänkte höra med er om ni har tips på hur jag kan förbättra signalstyrkan, om det finns nå tips för just denna parabol då den skiljer sig mycket ifrån en traditionell sådan.


    mvh

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    Har du testat att optimera den då har satt upp ett par sånna och
    ingen har klagat över det problemet så det låter som den inte
    är inställd ordentligt

  3. #3
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    En mycket intressant faktor är var du bor !! Jag försökte sätta upp en sådan åt en kompis i Kiruna, men det var dödfött. Det blev en Triax TD88 för att få fullgod signal.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Ibland går det inte med Selfsat. Orsaken brukar vara vilken transponder det är samt parabolens storlek, vilket bestämmer antenn-förstärkningen. Ju mer signal man samlar in (dvs störra parabol), desto renare signal får man (bättre SNR). Sedan bör parabolen justeras korrekt så att man får optimal signalstyrka, under oväder. Signalen som kommer från satelliten är på X-bandsfrekvenser, dvs mellan 9-12GHz, och de frekvenserna är mycket väderkänsliga. Ett rejält oväder dämpar signalen ganska mycket.
    Normalt dämpas signalen från satelliten med ca 0.012dB/km (TV-satelliterna brukar vara på avståndet 36000km). Ifall det regnar så kan dämpningen bli 0.019dB/km (1mm/h regn) upp till 1dB/km (40mm/h).
    Då hade det varit bättre ifall satelliterna sänder på C-band (mellan 4-6GHz), då får man mycket bättre signalstyrka, men nackdelen är då att allt blir större också.
    Så lösningen är, trimma din selfsat, eller byt till större Selfsat/parabol.
    Lycka till.

  5. #5
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    29
    Tackad
    1 gånger
    Tack för alla svar! Jag bor i Stockholm relativt högt upp med hyffsat fri sikt, problemet är att thor ligger precis vid huskanten så jag måste ha min selfsat längst ut på balkongen och pekad snett in, om jag hade kunnat flytta ut den 1 meter till så hade det varit perfekt. Vad menar ni med optimering? Att den ska ställas in så bra som möjligt? För det har jag verkligen donat med och tycker jag har fått till det så bra som det går med hjälp av min vu+ solo2, kanske inte bästa "inställningsverktyget"?

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Om hustaket skärmar av en del av strålningen till antennen så kan det ju vara orsaken till att du får dålig signalstyrka. En fri placering hade troligen gett en starkare signal.

    Antenn-teori är rätt komplext att försöka förstå sig på men en antenn behöver ett "fritt utrymme" omkring sig för att fungera optimalt. Saker i "närfältet" påverkar antennen negativt.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    29
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Om hustaket skärmar av en del av strålningen till antennen så kan det ju vara orsaken till att du får dålig signalstyrka. En fri placering hade troligen gett en starkare signal.

    Antenn-teori är rätt komplext att försöka förstå sig på men en antenn behöver ett "fritt utrymme" omkring sig för att fungera optimalt. Saker i "närfältet" påverkar antennen negativt.
    Då är det nog det som är boven och då går det tyvärr inte att göra något åt Är iof bara history channel hd, natgeo wild hd och discovery channel hd showcase jag inte kan kolla på när det regnar, men man vill ju ha 100% fungerande såklart.

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    gurkburken, om möjligt, kan det hjälpa med ett litet "tak" som skyddar parabolen från regn. Eftersom vinkeln är typ 18-23 grader eller något sådant, här i norden så går det bra att ha ett mindre tak eller någon form av skydd som gör att parabolen för det mesta är torr när det regnar. Undantag för kraftig storm och regn, då blir parabolen nog blöt.

    Sedan är HD kanalerna känsligare för svag signal jämfört med vanliga kanaler.

    Jag löste problemet med dålig mottagning att gå upp till 1.2meters triax TDS (metall), och bra LNB. Har alltid bild, oavsett om det tokregnar, stormar osv. Ibland blir det lite störningar dock när det är som värst, men det stör inte mig.

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det är inte p.g.a. att parabolen blir blöt som signalen dämpas när det regnar!
    Dämpningen av signalen beror på att radiovågorna får färdas några hundra meter eller mer genom luft som är fylld med vattendroppar, alltså från molnen och ner till parabolen.
    Inga "små tak" i världen, varken över LNB eller parabol, lär kunna göra något åt den saken tyvärr.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    29
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Det är inte p.g.a. att parabolen blir blöt som signalen dämpas när det regnar!
    Dämpningen av signalen beror på att radiovågorna får färdas några hundra meter eller mer genom luft som är fylld med vattendroppar, alltså från molnen och ner till parabolen.
    Inga "små tak" i världen, varken över LNB eller parabol, lär kunna göra något åt den saken tyvärr.
    misstänkte det, parabolen sitter under tak redan, jag får övertala våran förvaltare att få sätta upp en stor vanlig på taket istället :P tack för all hjälp!

Liknande ämnen

  1. Dålig mottagning
    Av hockeylimpan i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-21, 00:17
  2. [LÖST] HD-kanaler dålig mottagning?
    Av pettan_69 i forum Vu+
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-17, 06:32
  3. Dålig mottagning av TV4Sport??
    Av tobigforyou i forum Boxer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 18:09
  4. Dålig mottagning
    Av kalle2345 i forum Boxer
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-09-09, 23:17
  5. Dålig mottagning
    Av vikingman i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-05-01, 16:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss