Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Nas köpråd

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    May 2004
    Inlägg
    123
    Tackad
    3 gånger

    Nas köpråd

    Hej!
    Jag går i tankarna att köpa en nas men blir inte klok på vilken har tittat på synology ds412+
    Jag vill att den ska ersätta en gammal hp proliant dl380 g3 som nu kör ubuntu 14.04 server och den används till
    Webserver
    Cardsharing server (oscam)
    Tvheadend backend
    hdhomerun

    Jag vill alltså att nasen ska klara detta + streama 1080p filer till min raspberry med openelec

    Tvheadend och hdhomerun är inte livsnödvändiga men ett plus

    Någon som har förslag på vilken nas jag ska köpa

  2. #2
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Frågan är om det finns någon NAS som har tillräckligt med CPU-kraft att hantera det du vill köra?
    Jag vet inte hur TVheadend backend beter sig men jag provade att installera VDR på en gammal burk, som då gick på knäna direkt.

    Ett annat problem blir väl att ansluta tv-kortet/en till en NAS om du inte använder USB?
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    pazante, har du funderat på att skapa ett nas med en vanlig dator, istället för att köpa ett specifikt nas. Ett problem är just att många NAS är mer tänkte som filserver och har begränsad kapacitet vad gäller CPUn ?

    Då kan du även köra med t.ex. PCIe TV-kort eller liknande för att streama ut TV-kanaler direkt över LANet osv, finns många möjligheter, iofs kan det vara lite knepigt få tag i rätt hårdvara osv. Men det går att göra mycket mer jämfört med ett NAS (alltså sådant man köper färdigt).

    Eller ?

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    May 2004
    Inlägg
    123
    Tackad
    3 gånger
    Hej!
    Japp jag har funderat på å bygga eget men jag känner att jag har tröttnat på å pilla med grejerna allt för mycket vill bara ha något som funkar
    hdhomerun är ju en nätverks tuner som streamar kanalerna så det behövs ingen fysisk plats i nasen
    framför allt kommer jag använda den till å streama film å serier

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Ok, jag förstår, jag är också inne på det spåret, orkar inte pilla längre med prylar. Men du kanske behöver flera prylar då, t.ex ett NAS, och sedan kanske någon annan enhet som kan skicka ut IPTV i ditt LAN eller vad du nu behöver. Och begränsa dig inte till prylar i Sverige, utan försök hitta det du behöver först så du har lite koll på vad som finns osv. Sedan kan man börja fundera på hur man ska få tag i prylarna.

    Den här var ju grym

    http://www.tbsdtv.com/products/tbs2922-moi-pro.html

    Fast den kostar säkert mycket pengar.

    Det finns ju fina grejer men problemet är ju just att det kostar pengar, jag var också ute efter NAS förut för att lagra filer osv, men det blev inget med det. Enheterna var för slöa i praktiken (alltså IRL tester i tidningar), och det fanns andra begränsningar. Jag skyfflar filer med USB minnen istället om jag behöver det. Plus att jag kör med SATA USB3 docka, och har min lagring av filer på hårddiskar, inte så säkert, men prismässigt är det bra. Bränna skivor är ju meningslöst numera, får ju inte plats med något och blu-ray skivor är för dyra, dom kommer nog aldrig ner i pris.

    Hårddisk lagring är fint men frågan är om det finns NAS där hårddiskarna kan stå i standby om man inte använder dem, jag vill inte ha hårddiskar som går aktivt hela tiden, onödigt slitage, bortsett från om man har ett litet nas med bara någon terrabyte kanske ?

Liknande ämnen

  1. Köpråd twin-LNB
    Av zap18 i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-24, 12:20
  2. köpråd Dvb-C
    Av pazante i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 13:23
  3. Köpråd
    Av mmmvvv i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-01, 18:29
  4. Köpråd!
    Av vägkung i forum Övrigt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-05-03, 20:02
  5. [LÖST] Köpråd tv-kort
    Av ComhitDala i forum Boxer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-03-10, 11:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss