Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Tuner problem VU+SOLO2

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2004
    Inlägg
    89
    Tackad
    2 gånger

    Tuner problem VU+SOLO2

    Har satelliterna 0,8W, 4,8E, 13E, 19,2E. Nu plötsligt när jag sätter på boxen så får jag endast signal från 0,8W. Det kan inte vara något fel på LNB, switch, parabol eller kabel då allt fungerar när jag flyttar kabeln till andra boxar. Inställningarna i boxen är också rätt. Det spelar heller ingen roll om jag sätter kabeln i input 1 eller 2.

    Kan det verkligen bli fel på båda tunerna samtidigt. Boxen är 14 månader gammal och fungerat perfekt fram till idag. Jag har OPEN PLI image i boxen.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    nu kan ju inte ja vu+ så
    är det bytbara tuners så
    testa att ta upp och trycka tillbaka ordentligt

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag skulle gissa att det är problem med din DiseqC-switch. Vilka andra boxar har du provat med? Någon Dreambox, Vu+ eller annan Linux-box?
    Originalboxar brukar funka bättre med dåliga DiseqC-switchar. Dreambox, Vu+ och andra Linux-boxar kräver ofta DiseqC-switchar av lite bättre kvalitet.

    Så antingen har du missat något i din LNB-setup i boxen eller också har du helt enkelt en DiseqC-switch som inte vill lira med Linux-boxar.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2004
    Inlägg
    89
    Tackad
    2 gånger
    God Morgon! Och tack för era svar.

    Efter att nu i 3,5 timmar (sedan kl 5) ha använt alla mina 12 åriga kunskaper och erfarenheter av olika digitalboxar hoppade satelliterna 4,8E, 13E och 19,2 igång igen, 0,8W fungerade ju hela tiden. I går testade jag olika switchar utan resultat. Den kabel jag använt till VU+SOLO2 boxen fungerade klanderfritt till bl. a VU+DUO. Nu på morgonen har jag därför endast ägnat mig åt olika tuner inställningar i boxen.

    Den enda slutsats jag kan dra är att något hakat upp sig i tunerna. Det hela började lösa sig med att jag fick tuner två att fungera och efter att testat ett antal olika singel, enkelt, avancerat mm, på tuner 1 så hoppade även den igång och nu fungerar det som tidigare. Väldigt mysko problem och jag vill inte ropa "hurra" än på ett tag.

    MVH Axon

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Hur gammal är din Solo2?
    Det kan ibland vara så att när boxarna är något år gamla så börjar spänningsaggregatet bli lite dåligt och lämnar inte full spänning eller lämnar oren spänning. Då kan olika mystiska fel uppstå bl.a. kan DiseqC-signaleringen påverkas.

    Om felet kommer tillbaka kan det vara värt att prova ett annat spänningsaggregat.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2004
    Inlägg
    89
    Tackad
    2 gånger
    Tack! Skall tänka på detta om det krånglar igen.

    Boxen är 14 mån i mitten av Augusti.

Liknande ämnen

  1. Problem med VU+ Solo2
    Av steffo1234 i forum Vu+
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-09-29, 13:57
  2. Vu+ Solo2 - problem med resolution
    Av Lucky64 i forum Vu+
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-21, 15:52
  3. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 19:07
  4. [LÖST] VU+ Solo2 HDMI-problem?
    Av snaijdarn i forum Vu+
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-12-29, 21:41
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-21, 00:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss