Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 55

Ämne: Amiko A3

  1. #1
    Rags32
    Gäst

    Amiko A3

    20140824_211302.jpg 20140824_211133.jpg 20140824_211151.jpg

    Har nu provat det mesta med Amiko A3 och jag är riktigt nöjd. Då den har Android i sig öppnas fler dörrar än vad populära Enigma2 erbjuder.

    Installation 2/5

    Det här hade kunnat vara mycket smidigare om det första alternativet man fick var Display Area. Det är nämligen så att man kommer uppleva att knapparna är utanför bildskärmen vid första installationen. Det är därför rekommenderat att hoppa över denna bit och göra inställningar efter att Display Area har satts rätt. Annars bör man klara av att följa de steg som ges.
    Något som är riktigt bra är att man kan importera sin Enigma2-favoritlista. På det viset får du även in bättre satellites.xml. Det tråkiga är att denna funktion har buggar med sig. Jag blev exempelvis tvingad att rensa alla mina listor och skapa en manuell favoritlista. Det här är något som lär bli bättre i framtiden. En riktigt nice funktion är att man kan ladda ner picons direkt efter en kanalsökning.
    Ska man summera detta så är det att man får vara redo för att mecka när man först har boxen!

    20140824_211209.jpg

    Bild 4/5

    Inte mycket att gnälla. Det fungerar och bilden är kristallklar. Rekommenderat är att du har en TV för 1080p. Display Area alternativet är mycket bra också. Det som drar ner betyget är att boxen inte visar upp 1080i på ett bra sätt vilket är den setup jag kör mestadels tack vare gamla TV-apparater.

    20140824_212029.jpg 20140824_212343.jpg

    Snabbhet 3/5

    Starttiden är typisk på 40-60 sek. Det gäller även att ha mycket tålamod när man går igenom kanalerna då boxen fastnar på de kommandon man har skickat ut via fjärrkontrollen. Exempelvis om du håller ner uppåtpil ett tag så kommer den fortsätta att gå upp trots att du släppt knappen ett tag. Detta bör fixas! Annars kan man skrolla vilket fungerar mycket bättre än knapparna.

    20140824_211949.jpg

    Cardshare 3/5

    Med Amikon tillkommer programmet Conax som du kan använda dig av för att kolla på ditt Canal Digital-abonnemang (ej C More Fotboll HD). Dock tvivlar jag på att det intresseras att tittas på detta vis.

    För att använda cardshare fick jag installera en typ av OSCam som finns att hämta här. Jag testade Viasat och Canal Digital (ej C More Fotboll HD), det fungerade smärtfritt.

    Antalet emulatorer brister för Amikon som faktiskt förtjänar mer och även dess främsta emulator OSCam är problematisk. Det kan nämligen bli något av en utmaning att få igång allt precis som du vill ha det, men det fungerar utan problem att ha flertalet linor m.m.

    Annars är det tråkigt att OSEmu (som Scam/SoftNDSPlugin fast används för OSCam/CCcam) inte fungerar på Amikon. Det blir frysningar var 10 sek när man försöker avkoda kanaler via OSEmu. Det kanske är något som hade kunnat lösa sig om det blir lättare att kompilera OSCam för Amikon.

    Förutom OSCam finns även Mcas tillgänglig som emulator, men det sägs att den inte bör finnas i boxen om man ändå använder OSCam.

    Avkodning 3/5

    Det tar upp till 2 sek innan bilden och ljudet är i synk vid kanalbyten, men det är något man överlever med. Undertexterna hade också kunnat se bättre ut på en del kanaler. Något dåligt är att man inte verkar kunna ställa in vilka ljudspråk och undertextspråk boxen ska välja. Lägg till denna funktion! Annars fungerar det som vanligt.

    Fjärren 5/5

    Funkar riktigt bra. Du ges möjlighet att använda skroll och mus. Går att köra bl.a. Fruit Ninja och mycket annat roligt 
    Det är också riktigt skönt att köra fjärr via mobilen!

    20140824_211338.jpg 20140824_211456.jpg 20140824_211503.jpg

    Appar 4/5

    Med Android så öppnas som sagt möjligheter och det kanske direkta programmet folk tänker på är XBMC. Appen fungerar riktigt bra med Live-TV med HLS (m3u8), RTMP, radio etc. För videouppspelning är den helt överlägsen Enigma2 och klarar nästan alla videoformat med diverse undertexter utan att få störningar i bilden. Vid Live-TV användning med XBMC får man vara beredd på att starta om boxen då bilden försvinner för satellitkanalerna efter denna användning. Antagligen kommer det att fixas!
    De flesta appar i sig fungerar såsom Netflix. Dock så fungerar dessvärre varken Viaplay och C More Play i dagsläget vilket drar ner betyget. Förutom Play-appar finns det givetvis andra intressanta appar som används för t.ex. FTP vilket kan vara praktiskt att ha.

    Med boxen kommer något som kallas Spark Server som fungerar likt Enigma2:s Open Webif. Fungerar helt klart. Enda negativa är att om man har importerat sin Enigma2 favoritlista så ställer inte den kanalerna i rätt ordning på favoritlistan.

    20140824_211725.jpg 20140824_211755.jpg

    Sammanfattning

    Det som gör boxen riktigt skön är just att den kan köra XBMC och Satellit. Även om allt inte är smidigt än så är Amiko A3 definitivt den mest stabila Android Satellitboxen i marknaden. Har hört mycket från andra gällande Androidboxar och man får ständigt höra om frysningar och att bilden inte avkodas etc. Med Amiko A3 funkar det flödesfritt åtminstone! 4 av 5 kan boxen få av mig.

    Tänkte uppdatera detta inlägg sen då jag vill testa ut timeshift, inspelning vilket kräver en hårddisk samt andra saker.
    Senast redigerad av Rags32 den 2014-08-25 klockan 08:50.

  2. #2
    Kan hålla med i det mesta. Även jag införskaffade denna förträffliga lilla box som får mig att ifrågasätta varför jag öht ska behålla Dreamboxen. Jag har dock inte haft synkproblem vid kanalbyten. Däremot har jag inte fått Viaspratt till att fungera. Det hade varit intressant att få veta hur din setup ser ut för det.
    Även inspelning fungerar finfint med denna box. Jag pluggade in en USB-hårddisk, som direkt upptäcktes, ställde in var jag ville ha inspelningarna och tryckte på knappen. Inspelningen kommer igång ca. 1 sekund efter.
    När det kommer till kanalsökningen kan jag rekommendera Amikons blind scan. Tunern är faktiskt riktigt känslig och hittade rätt så mycket som inte Dreamboxen fixade. Sökningen går dessutom rätt så fort trots blind scan, vilket imponerade mig. Det ska tilläggas att byte mellan satelliter (USALS-motor för 1.2 m) förflöt mycket bra och snabbt.
    Kort och gott. Jag är helnöjd och kommer att fortsätta att leka med Amikon. This is just the beginning :-)

  3. #3
    Rags32
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av music4keep Visa inlägg
    Kan hålla med i det mesta. Även jag införskaffade denna förträffliga lilla box som får mig att ifrågasätta varför jag öht ska behålla Dreamboxen. Jag har dock inte haft synkproblem vid kanalbyten. Däremot har jag inte fått Viaspratt till att fungera. Det hade varit intressant att få veta hur din setup ser ut för det.
    Även inspelning fungerar finfint med denna box. Jag pluggade in en USB-hårddisk, som direkt upptäcktes, ställde in var jag ville ha inspelningarna och tryckte på knappen. Inspelningen kommer igång ca. 1 sekund efter.
    När det kommer till kanalsökningen kan jag rekommendera Amikons blind scan. Tunern är faktiskt riktigt känslig och hittade rätt så mycket som inte Dreamboxen fixade. Sökningen går dessutom rätt så fort trots blind scan, vilket imponerade mig. Det ska tilläggas att byte mellan satelliter (USALS-motor för 1.2 m) förflöt mycket bra och snabbt.
    Kort och gott. Jag är helnöjd och kommer att fortsätta att leka med Amikon. This is just the beginning :-)
    Har också just haft problem med Viasat. Men fick igång det på två olika sätt med 090F åtminstone. Jag har en Solo2 och en Amiko. Då ser setupen ut såhär.

    NewCS (Solo2) lokalt > OSCam (Solo2) > OSCam (Amiko)

    eller

    NewCS (Solo2) > OSCam (Amiko)

    093E fick jag fungerande, men sen la den av igen... Skumma är också att boxen ignorerar 093E fullständigt trots att jag kan se att kortet har kommit med i min C-lina för Amikon... Testat loadbalancer utan lycka.

    Hade glömt testa XBMC när den streamar från OpenWebif. Det fungerande i princip felfritt. Gäller att ha tålamod gällande EPG:n som laddas ner sen bör det inte vara några problem. Bra nät rekommenderas också. Det här gör att boxen är perfekt för att ta med utomlands!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    129
    Tackad
    5 gånger
    Det pågår ständig utveckling av programvaran till Amiko A3 , för er som vill testa den nya beta programvaran

    Ställ er under update, tryck blå knapp så skall tillgängliga beta versioner visa sig

  5. #5
    Funkar DVB-C på den här boxen? Någon som testat med Comhem?

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm

    Ingen C-tuner än så länge, möjligen kan man använda en USB tuner.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Förlåt kanske en dum fråga, men hur importerar man egna listor?

  8. #8
    Rags32
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av ricki Visa inlägg
    Förlåt kanske en dum fråga, men hur importerar man egna listor?
    Huvudmeny > Misc > Import E2 lamedb eller nåt

    Du måste ha sparat en lista i ett USB via DreamEdit eller dylikt.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    129
    Tackad
    5 gånger
    1.Starta dreamboxedit programmet och importera din listan från dreamboxen i en mapp.
    2.Lägg över mappen i ett usb minne
    3. Koppla usb:n till amikon
    4. Gå in på setting- system-misc setting- database transform- import e2 lamedb och välj mappen som du ska importera ifrån. Klart!


    Boxen frågar om den ska importera LNB iställningar, jag valde ja men fick sen gå in och ändra diseq iställningar manuellt..

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    1 682
    Tackad
    90 gånger
    Tack för info, det gick bra.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss