Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Råd

  1. #1
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    18
    Tackad
    1 gånger

    Råd

    Jag har skaffat en 120 cm parabol (Echostar) med ecuator motor och vbox. Jag har Invacom SNF-031 med mathorn. Jag hade svaga signal från några transponders från Eutelsat 3B ( 3.1E). Jag kontaktade en parabol instalatör som gick up till taket och försökte finjustera paraboel medan den var på 3 grader , han sa att jag måste stanna kvar i vardagsrummet titta på signalen på 3 grader och kommunicer med han via telefon medan han finjustera parabolen.Nu har jag fått mycket bra och stabil signal på 3 grader. Dock idag jag provade titta på andra positioner det visade att jag har fått bätter signaler på 4, 5 väst v, 4.8 , 7 . 9 , 10 ,13, 16 öst .Dock sämre signal på 19 öst och mycket dåligt signal på 23 östsignal , visa kanaler på 28 öst har jag 0 signal , medean andra kanaler samma position har jag bra signaler.

    Vad kan detta beror på ?

    Är det någon som bor norr om stockhol som kan tar emot nilesat eller arabsat 26öst med CM 120 ? vilken lnb använder ni i sånt fall ?
    Tack på förhnad

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    En möjlighet är att systemet inte är HELT lodrätt. Signalstyrkan på ASTRA28 varierar en hel del mellan transpondrarna,

  3. #3
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Rätt troligt som Schwede30 säger, utöver det så bör du ha ett LNB med låg brusfaktor.
    En så stor talrik som du har och rätt inställt så borde du ha rätt bra signal styrka på transpondrarna, förutsatt att du har klar sikt
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  4. #4
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    18
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Minime Visa inlägg
    Rätt troligt som Schwede30 säger, utöver det så bör du ha ett LNB med låg brusfaktor.
    En så stor talrik som du har och rätt inställt så borde du ha rätt bra signal styrka på transpondrarna, förutsatt att du har klar sikt
    Tack för svaret . Vilken LNB skulle du rekommandera ?
    Jag har redan testat ( Invacom Qdf-031 Universal Quad LNB 0.3dB C120 ) , dock fick sämre resultat.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger

  6. #6
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 021
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av daif01 Visa inlägg
    Tack för svaret . Vilken LNB skulle du rekommandera ?
    Jag har redan testat ( Invacom Qdf-031 Universal Quad LNB 0.3dB C120 ) , dock fick sämre resultat.
    Jag använder denna LNB på min parabol och jag rekommenderar denna starkt http://www.satvision.se/megasat-sing...ing-p-633.html
    Men det finns säkert bättre än just denna LNB.
    Tänk på att alla LNB är HD ready och det är bara ett försäljnings knep när dom skriver att en LNB är HD ready.
    Carpe Diem

  7. #7
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    18
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    Tack för svaret, men kan man använda denna lnb med C120 feedhorn /matarhörn ? har du testat denna lnb på svaga positioner.
    Tacksam om du delar din erfarenhet om denna lnb med oss.
    Tack på förhand.

  8. #8
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    18
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    Tack för svaret, men kan man använda denna lnb med C120 feedhorn /matarhörn ? har du testat denna lnb på svaga positioner.
    Tacksam om du delar din erfarenhet om denna lnb med oss.
    Tack på förhand.

  9. #9
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    18
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av joakim95 Visa inlägg
    Jag använder denna LNB på min parabol och jag rekommenderar denna starkt http://www.satvision.se/megasat-sing...ing-p-633.html
    Men det finns säkert bättre än just denna LNB.
    Tänk på att alla LNB är HD ready och det är bara ett försäljnings knep när dom skriver att en LNB är HD ready.
    Tack för svaret, men kan man använda denna lnb med C120 feedhorn /matarhörn ? har du testat denna lnb på svaga positioner.
    Tacksam om du delar din erfarenhet om denna lnb med oss.
    Tack på förhand.

  10. #10
    Färsking
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    18
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av joakim95 Visa inlägg
    Jag använder denna LNB på min parabol och jag rekommenderar denna starkt http://www.satvision.se/megasat-sing...ing-p-633.html
    Men det finns säkert bättre än just denna LNB.
    Tänk på att alla LNB är HD ready och det är bara ett försäljnings knep när dom skriver att en LNB är HD ready.
    Tack för svaret, men kan man använda denna lnb med C120 feedhorn /matarhörn ? har du testat denna lnb på svaga positioner.
    Tacksam om du delar din erfarenhet om denna lnb med oss.
    Tack på förhand.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss