Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Hur pålitlig är signalstyrkan i Dreamdroid?

  1. #1

    Hur pålitlig är signalstyrkan i Dreamdroid?

    Hej

    Tänkte uppgradera min parabol där hemma som idag är en Canal Digital orginal och istället köra på ett Nordenpaket med ett Duoblock Triax 6grad. Jag har för mig att det finns någon fin guide här på forumet om hur jag skall rikta in den, skall leta upp den i helgen.
    Min fråga är däremot om jag klarar mig på den signalmätare som finns i t.ex. Dreamdroid eller måste jag köpa/låna ett verktyg för att rikta in tillräckligt bra ?
    DM800 HD PVR
    Open PLi - NewCS -mgCamd

  2. #2
    Medlem Nille_DMs avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    61
    Tackad
    5 gånger
    Den ska funka fint, speglar ju snr mm. från boxen.

    Annars kan du prova Enigma signal meter. Den funkar fint, jag använder den själv när det behövs pillas på tallriken
    ______________________________________________
    Kör numer med Vu+ Duo2. 2xS2 + C/T tuner. har övergett drömlådorna

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    duoblock är skit enligt mig går ej aldrig att optimera lika bra som med 2 separata
    lnb och sidmatning min mening

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    129
    Tackad
    5 gånger
    En välsorterad Radio/tv affär har säkert sidmatning+LNB till din parabol, låt parabolen stå som den är och sidmata 4,8E (den är starkare än Thor 0.8W)
    och boxens signalmätning brukar räcka.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Visst är monoblock skit, men om du inte bor alltför lånjgt upp i landet och redan har LNBt "borde" det bara vara att sätta det i hållaren för ditt nuvarande LNB och kolla om du får signal från bägge huvudena. Ingen signal, sätt fast andra delen av LNBt i hållaren. Alltså ena gången skall det sticka ut åt höger och andra gången åt vänster (Finns angivet på Internet åt vilket det SKALL sitta, men jag orkar aldrig titta efter då det går nästan lika fort att prova)

    Både THOR och ASTRA är väldigt starka satelliter så det skulle mycket väl kunna fungera.

  6. #6
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    monoblock fungerar bra i skåneland med en 70-80cm potta de gånger jag har hjälp polare med installation iaf...
    Rust Never Sleeps

  7. #7
    Hej

    Bor nästan så lång söder ut man kan i detta land. Jag var dock under intrycket att man behöver en större parabol för att kunna få in både Thor och Astra. Min är som sagt en liten grå från CanalDigital, kulle gissa på 50-70cm.
    Men kan jag behålla nuvarande parabol och LNB som de är utan att svänga på dem så hade jag gladeligen gjort det, är lite rädd att jag skall missa fotbollen på måndag om jag inte får rätt på det :-)
    Jag tänkte åka in tilll SatPro idag och höra vad de har för något till mig.
    DM800 HD PVR
    Open PLi - NewCS -mgCamd

  8. #8
    Hej

    Bor nästan så lång söder ut man kan i detta land. Jag var dock under intrycket att man behöver en större parabol för att kunna få in både Thor och Astra. Min är som sagt en liten grå från CanalDigital, ca 60cm.
    Men kan jag behålla nuvarande parabol och LNB som de är utan att svänga på dem så hade jag gladeligen gjort det, är lite rädd att jag skall missa fotbollen på måndag om jag inte får rätt på det :-)
    Jag tänkte åka in till SatPro idag och höra vad de har för något till mig.

    Tror ni att min lilla parabol klarar av sidmatning eller måste jag köra vidare på ursprungsplanen med att byta ut parabol också?
    Senast redigerad av BigDaddyT den 2014-09-06 klockan 08:08.
    DM800 HD PVR
    Open PLi - NewCS -mgCamd

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Tror du är ok. Är ganska säker.

  10. #10
    Tjenare

    Det blev ett nordenpaket med ny parabol osv. Säljaren på Satpro menade på att en 60cm var för liten för att ta båda.
    Har iallafall satt upp den nya 78cm och håller på att leta fram Thor har hittat den ganska så bra och ligger enligt dreamboxen på 68% och 10,7dB AGC 99%
    Om jag minns rätt så hade jag 77% med gamla parabolen, räcker 68 eller skall jag försöka finjustera upp till 78%?
    DM800 HD PVR
    Open PLi - NewCS -mgCamd

Liknande ämnen

  1. openpli 2.1 + dreamDroid
    Av segemyhr i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-30, 17:57
  2. 500C tappar signalstyrkan...döende tuner?
    Av istvan i forum Dreambox
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 21:10
  3. Signalstyrkan är låg
    Av 17 i forum TV
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-05, 22:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss