Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Klockan hänger inte med och fördröjning vid kanalbyte

  1. #1

    Klockan hänger inte med och fördröjning vid kanalbyte

    Har en Dm800se, Image Newenigma2 v3.3.2
    Har två problem och kanske är dom relaterade.

    Tiden hänger inte med, står jag still på en kanal en längre tid märker jag att klockan inte uppdaterar sig som den ska.
    Har ej märkt om tiden fastnar eller om den bara slumpmässigt ställer sig på en tid. Dock verkar datumet vara som det ska.
    Tiden kommer ikapp om jag zappar runt på några kanaler. Detta gör förstås att EPG inte hänger med heller.

    Det andra problem är att om jag står stilla på en Thor kanal en längre tid (20min) och sen vill ändra till nån kanal
    på Sirius så blir det en fördröjning innan bilden kommer på ca 30 sek. Däremot om jag zappar runt lite på olika kanaler
    så då funkar det som det ska. Det verkar som den blir inaktiverad eller nåt liknande när man inte zappar runt och håller igång
    kanalerna.
    Hur kan man lösa dessa två problem. Och är dom relaterade på nåt sätt.

    Hur uppdateras tiden och EPG?.. Är det genom signalen från parabolen?
    DM800
    Enigma2 Gemini v07.10.2010

  2. #2
    Nu är problemet ännu värre. Nu räcker det inte med att byta kanal några gånger för att tiden ska uppdateras, utan nu lär jag boota om.
    Vem av er vet vad tiden styrs av, internet eller antennsignalen?

    Kanalerna funkar som dom ska förutom en fördröjning ibland som jag beskrev här ovanför.
    Men tiden är den som stör mest nu. Ingen uppdaterad EPG..vilket också gör att det blir fel om jag ska spela in på timer.
    DM800
    Enigma2 Gemini v07.10.2010

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2008
    Inlägg
    78
    Tackad
    3 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jahadu68 Visa inlägg
    Nu är problemet ännu värre. Nu räcker det inte med att byta kanal några gånger för att tiden ska uppdateras, utan nu lär jag boota om.
    Vem av er vet vad tiden styrs av, internet eller antennsignalen?

    Kanalerna funkar som dom ska förutom en fördröjning ibland som jag beskrev här ovanför.
    Men tiden är den som stör mest nu. Ingen uppdaterad EPG..vilket också gör att det blir fel om jag ska spela in på timer.
    Det går att fixa med NTP Time som du lägger som Cron job och ställer den på uppdatering var 30:e minut eller nått. Boxen måste vara på, du kan inte ha den i stand-by

  4. #4
    Tjena Loranga.

    Har hört på håll att kanske minnet är trasigt i boxen och då kan de bete sig konstigt så här.
    Dock så sägs det att om minnet är kasst att när man startar om boxen så startar alltid klockan på 00.00...men det gör inte min.
    Startar jag om då går klockan som den ska...men får den stå på ett tag så ändrar den tiden.
    DM800
    Enigma2 Gemini v07.10.2010

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2008
    Inlägg
    78
    Tackad
    3 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jahadu68 Visa inlägg
    Tjena Loranga.

    Har hört på håll att kanske minnet är trasigt i boxen och då kan de bete sig konstigt så här.
    Dock så sägs det att om minnet är kasst att när man startar om boxen så startar alltid klockan på 00.00...men det gör inte min.
    Startar jag om då går klockan som den ska...men får den stå på ett tag så ändrar den tiden.
    Låter lite skumt att minnet skulle påverka klockan. Om minnet inte är som det ska borde du få problem vid flashning och boxen skulle spöka allmänt. Det sitter en silvrig avlång plupp på moderkortet. Jag tror det är en mojäng för tid. Om det är den som inte oscillerar som den ska eller det är nåt annat som påverkar.

    1970 00.00 eller vad det nu står.. kommer inte håg exakt. Är att boxen inte fått tiden från transpondern du står på på en gång kan ta nån sekund.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Loranga Visa inlägg
    Låter lite skumt att minnet skulle påverka klockan. Om minnet inte är som det ska borde du få problem vid flashning och boxen skulle spöka allmänt. Det sitter en silvrig avlång plupp på moderkortet. Jag tror det är en mojäng för tid. Om det är den som inte oscillerar som den ska eller det är nåt annat som påverkar.

    1970 00.00 eller vad det nu står.. kommer inte håg exakt. Är att boxen inte fått tiden från transpondern du står på på en gång kan ta nån sekund.
    Nä det är nog inte minnet i och med att den ändå funkar som den ska med kanaler osv.
    Tiden står på 21.31 just nu fast klockan är egentligen 23.05. Så här är det nästan hela tiden. Även om jag zappar runt så ändras inte tiden nåt.
    Just nu så funkar inte kanaler på Astra, 4.9. Men det funkar på Thor. För detta behövs nog en total avstängning av boxen och boota om.
    Fördröjning av kanaler händer ofta som jag skrivit förut. Vet som sagt inte om detta problem är relaterade med varandra.
    DM800
    Enigma2 Gemini v07.10.2010

  7. #7
    Även när tiden väl stämmer så är inte EPG nå vidare. Saknas på kanaler hit och dit och hänger inte med riktigt.
    Bilden fryser till ibland, fast inte så ofta.
    Tänker att jag ska byta diseqswitch också.
    DM800
    Enigma2 Gemini v07.10.2010

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    diseq har inte med det att göra
    är det en klon elller orginal
    testa med open pli 4
    eller flasha om den

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    diseq har inte med det att göra
    är det en klon elller orginal
    testa med open pli 4
    eller flasha om den
    Det är en klon.
    Har testat att flasha om den en gång men samma problem.
    Jag börjar nästan tro att det är nåt knas med nätverkskortet.
    Om någon här inte kommer på nån lösning så kommer jag nog att prova att flasha om till OpenPli 4.
    Boxen funkar egentligen som den ska förutom att klockan ballar ur titt som tätt.
    Men för mig blir boxen obruklig då jag spelar in på nätterna oftast och om då klockan inte stämmer blir det
    ingen inspelat. Dessutom så stämmer det aldrig på epg när klockan ballar ur.
    Riktigt irriterande.
    DM800
    Enigma2 Gemini v07.10.2010

Liknande ämnen

  1. En som inte hänger med...
    Av phalexbu i forum Viasat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-25, 18:26
  2. Kan inte ställa klockan?
    Av nojpa i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-08-29, 17:48
  3. Humax 5100C ställer inte om klockan...
    Av xjan i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-03-30, 22:10
  4. [LÖST] Hänger inte med.
    Av hoseknows644 i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-04-05, 23:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss