Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Mobilt bredband

  1. #1

    Mobilt bredband

    Tjena,
    Jag kommer förmodligen stå utan adsl i 2-4 veckor :/ men undrar om man skulle kunna köra mobilt bredband via någon utav usb portarna på min duo eller solo ? Någon som testat ?

    Tänkte mig något utav de här alternativen http://www.telenor.se/privat/mobilt-...tartpaket.html

  2. #2
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 014
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av dropdead Visa inlägg
    Tjena,
    Jag kommer förmodligen stå utan adsl i 2-4 veckor :/ men undrar om man skulle kunna köra mobilt bredband via någon utav usb portarna på min duo eller solo ? Någon som testat ?

    Tänkte mig något utav de här alternativen http://www.telenor.se/privat/mobilt-...tartpaket.html
    Varför måste du ha internet till boxen ?
    Det är ju bara stoppa i kortet i boxen och köra ?
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av dropdead Visa inlägg
    Tjena,
    Jag kommer förmodligen stå utan adsl i 2-4 veckor :/ men undrar om man skulle kunna köra mobilt bredband via någon utav usb portarna på min duo eller solo ? Någon som testat ?

    Tänkte mig något utav de här alternativen http://www.telenor.se/privat/mobilt-...tartpaket.html
    Jag tror inte att du lyckas med att köra ett USB-modem i din mottagare.
    I princip är det teoretiskt möjligt, men det kräver att mottagaren har drivrutiner för just det USB-modem du tänker använda. Jag tvivlar på att någon image innehåller sådana drivrutiner. Och att hitta en sådan drivrutin och installera den själv blir nog ganska krångligt. Sedan måste du också kunna sätta upp nätverksbiten.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Okey, då vet jag. Bara en fundering till som fått sitt svar

    Tack för snabba svar ,,


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Du kan dela ut från din mobil eller dela ut från din dator som du kopplar ditt mobila bredband till.
    Det finns en inställning för att dela ut en trådlös anslutning till tex din trådade nätverksport på datorn.

    http://windows.microsoft.com/en-us/w...#1TC=windows-7

    Lycka till




    Citat Ursprungligen postat av dropdead Visa inlägg
    Tjena,
    Jag kommer förmodligen stå utan adsl i 2-4 veckor :/ men undrar om man skulle kunna köra mobilt bredband via någon utav usb portarna på min duo eller solo ? Någon som testat ?

    Tänkte mig något utav de här alternativen http://www.telenor.se/privat/mobilt-...tartpaket.html
    Senast redigerad av _com_bort_ den 2014-10-04 klockan 19:49.
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    När jag åker på semester utomlands och vill ha bredband (när hotellet inte har), så köper jag en USB sticka i det land som jag är, kopplar in den i en router (som jag alltid har med mig) och alla i huset/lägenheten har bredband med sina iphones/androider (trådlöst), samt fasta datorer och i ditt fall även dreamboxen. Man kan titta redan i förväg ifall den router man köper är kompatibel med den USB-sticka (3G eller 4G-modem, t.ex. Huawei) eller kontrollera i lämpligt router-forum
    Den router som jag köpte heter TP-Link TL-MR3420 man kan se på t.ex. prisjakt var den finns att köpa billigast. Jag har den äldre versionen av den och (endast för 3G) fungerar kanonbra. Den har både trådlös och trådbunden anslutning och man skulle kunna koppla in sin dreambox i en sådan.
    Man kan dessutom uppgradera den (från TP-links hemsida) för att anpassa den till resp. lands nya 3G/4G-bredbandslerantörer. Det sista är egentligen inget problem, men det kan innebära ett antal manuella inställningar.

    Lycka till

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    Jo, delvis så kör jag också.

    MEN med värre router, som stödjer
    a) tethering, ja det kan väl va bra att inte behöva ha någon USB-sticka modem ??
    (som reserv har jag dock en pinne med mig, som stödjer några band, som telefonen inte har)
    b) kan "brygga"* befintligt wifi uppkoppling, då man bara får koppla upp ett device till hotspot.


    * Ja jag vet att _brygga_ är fel ord enligt OSI, men folk skriver ju så.

    Citat Ursprungligen postat av viairdeto Visa inlägg
    När jag åker på semester utomlands och vill ha bredband (när hotellet inte har), så köper jag en USB sticka i det land som jag är, kopplar in den i en router (som jag alltid har med mig) och alla i huset/lägenheten har bredband med sina iphones/androider (trådlöst), samt fasta datorer och i ditt fall även dreamboxen. Man kan titta redan i förväg ifall den router man köper är kompatibel med den USB-sticka (3G eller 4G-modem, t.ex. Huawei) eller kontrollera i lämpligt router-forum
    Den router som jag köpte heter TP-Link TL-MR3420 man kan se på t.ex. prisjakt var den finns att köpa billigast. Jag har den äldre versionen av den och (endast för 3G) fungerar kanonbra. Den har både trådlös och trådbunden anslutning och man skulle kunna koppla in sin dreambox i en sådan.
    Man kan dessutom uppgradera den (från TP-links hemsida) för att anpassa den till resp. lands nya 3G/4G-bredbandslerantörer. Det sista är egentligen inget problem, men det kan innebära ett antal manuella inställningar.

    Lycka till

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av viairdeto Visa inlägg
    När jag åker på semester utomlands och vill ha bredband (när hotellet inte har), så köper jag en USB sticka i det land som jag är, kopplar in den i en router (som jag alltid har med mig) och alla i huset/lägenheten har bredband med sina iphones/androider (trådlöst), samt fasta datorer och i ditt fall även dreamboxen. Man kan titta redan i förväg ifall den router man köper är kompatibel med den USB-sticka (3G eller 4G-modem, t.ex. Huawei) eller kontrollera i lämpligt router-forum
    Den router som jag köpte heter TP-Link TL-MR3420 man kan se på t.ex. prisjakt var den finns att köpa billigast. Jag har den äldre versionen av den och (endast för 3G) fungerar kanonbra. Den har både trådlös och trådbunden anslutning och man skulle kunna koppla in sin dreambox i en sådan.
    Man kan dessutom uppgradera den (från TP-links hemsida) för att anpassa den till resp. lands nya 3G/4G-bredbandslerantörer. Det sista är egentligen inget problem, men det kan innebära ett antal manuella inställningar.

    Lycka till


    Då kan jag ju med andra ord skaffa ett mobilt bredband kontant och köra via med kabel från router till boxen.

    Lika enkelt som det låter ?



    Sent from my iPhone using Tapatalk

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av dropdead Visa inlägg
    Då kan jag ju med andra ord skaffa ett mobilt bredband kontant och köra via med kabel från router till boxen.

    Lika enkelt som det låter ?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Japp, det blir mycket enklare att köra via router.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Japp, det blir mycket enklare att köra via router.


    Då ska jag ta mig en titt på detta..


    Sent from my iPhone using Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Mobilt bredband
    Av nicolito i forum Linux
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-26, 09:26
  2. tips på mobilt bredband
    Av MrStek i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-27, 13:56
  3. Telia Mobilt Bredband?
    Av mdredfox8 i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 21:20
  4. Obegränsat mobilt bredband?
    Av Snouser i forum Övrigt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 18:12
  5. Mobilt bredband
    Av kpla i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 20:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss