Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Engelska kanaler i Sverige?

  1. #1

    Question Engelska kanaler i Sverige?

    Är sugen på att kolla på engelska kanaler typ bbc one, bbc two osv. Om jag förstått rätt sänds dessa okodade? Någon som har erfarenhet eller kunskap kring detta? Går det? Hur stor tallrik behövs? Bor utanför Norrköping.
    Har inte lyckats hitta någon färsk information kring detta så jag frågar.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    536
    Tackad
    55 gånger
    Minns 120cm och med bara ett lnb i mitten så den använder hela talriken. Borde räcka.
    Dock i snö fall, ös regn lär de bli lite sådär. Väldigt svag signal på den satelliten.

  3. #3
    Tack för info! Vilken satellit är det som de sänder på?

  4. #4
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    En karta över de parabolstorlekar folk använder idag finns här: https://maps.google.co.uk/maps/ms?ms...a=0&dg=feature

    Bor i Lund och behöver en 1,5 m parabol. Funderar vilken storlek som behövs i Växjötrakten, Finns inga data därifrån. Någon som vet något? (önskar veta för framtida projekt)

  6. #6
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlägg
    18
    Tackad
    1 gånger
    Jag bor ca 70km nordväst om Växjö, har en 110cm Triax parabol med standard LNB kopplat till min DB500HD originalbox via en 8-1 switch.
    Jag får in de fria kanalerna från 28E, både SD och HD vid bra väder. Vid mulet och regn försvinner HD kanalerna först, och sen brukar SD kanalerna scrambla lite.
    tittar jag på signalstyrkan ligger den på ca 48-52% vid bra bild och bilden försvinner vid ca 44%. Vet inte om detta kan vara till någon hjälp, men jag skulle behöva en större parabol för att få stabil signal verkar det som.

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Då kan jag tyvärr informera om att efter man tog bort Astra2D (slut på livslängden) så blev signalen betydligt sämre över norden, ytterligare en satellit byttes ut för inte länge sedan, sista satelliten kommer snart att bytas ut. Då blir det svårt att ens få in några kanaler. Tidigare kunde man ta in allt, bara man körde med smartcard och en skybox, så kommer det inte bli i framtiden. Annars stämmer det att dessa kanaler inte är krypterade.

    Det som garanterat behövs för mellersta Sverige är 180cm storlek, och då en parabol med bra kvalite, detta garanterar dock inte felfri mottagning vid snö, dåligt väder osv. Signalen styrka hoppar ganska mycket på ett dygn, och är med FLIT, svag då man har gjort så för man vill inte att folk utanför England ska kunna ta emot kanalerna. Det är också mycket svårt att hitta stora paraboler idag (begagnade osv) pga många har skrotats (från den analoga tide), det gör att det kostar en del, dock är tårt-paraboler inte så dyra och bör funka ok för de flesta. I Finland är det i stort sett inte längre möjligt att ta emot kanalerna, man måste ha en mycket stor parabol, i Spanien har det också försämrats en hel del, ungefär samma situation som vi har här.

    Man kan också behöva bra LNB och matarhorn. Ska själv montera upp min parabol, till slut, nu till våren sommaren, 180cm aluminium här i Stockholm, får se om det kommer gå bra.

    Annars finns ju alltid Intelsat 907, men krävs mottagare eller system som klarar BISS key encryption, men den får man in på vanlig 70cm parabol utan problem. Den får man in utan problem i finland, tyskland, förmodligen även så långt över som ryssland och längre bort. Det är en sat-back-feed (matar ut de marksända kanalerna i marknätet fast över satellit, dom har gjort så istället för att köra ut det via fiber till masterna som vi gör i Sverige).
    Senast redigerad av DennisOlof den 2014-10-09 klockan 21:01.

  8. #8
    Har en 180 cm mitt i E-län och inga BBC kanaler funka nu

Liknande ämnen

  1. Engelska SKY och Dreambox?
    Av Alucard i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 20:17
  2. Norska kanaler i Sverige
    Av bondra12 i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 22:09
  3. Vilka kanaler vill du se i Sverige?
    Av the varan i forum Canal Digital
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-09-03, 11:45
  4. [LÖST] Sky Digital- den engelska :)
    Av rockaren i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-05-19, 14:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss