Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tomt i vissa transpondrar

  1. #1

    Tomt i vissa transpondrar

    Hej!
    Jag tog över en Dreambox och tänkte skjutsa in lite inställningar så mina båda skulle ha samma bouqets. Givetvis gick inte allt som det skulle, vilket jag räknade med. Nu har jag skickat in en helt fräsch satellites.xml, gjort kanalsökningar på de aktuella satelliterna jag tar in. Dock går jag bet på att hitta kanaler på en av 0,8W. Kollar jag i filen så stämmer frekvens, polaritet, FEC rubbet, men den plockar NOLL kanaler vid kanalsökningar. Ur minnet vill jag minnas att jag fick hem betydligt fler kanaler än de 465 en kanalsökning på Thor ger idag. Så någonstans verkar det spöka. Idéer på den?

    Satellites.xml drog jag hem från http://satellites-xml.eu/

    Jag har ännu inte sett samma symptom på Astra. Och omöjligheten att hitta Cmore Live infann sig efter jag kastade in bouqeterna från andra boxen, men kanalerna från transpondern finns alltså inte om jag kolla bland alla kanaler eller endast Thor.

    Kan ju säga att min andra box har kanalerna så ingen hårdvaruproblematik finns. Jag har en del andra Cmore-kanaler så kortet kan det inte vara fel på heller.

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 059
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    465 kanalerär på tok för lite bortåt 700 brukar jag få. Justera pottan, byt PSU, byt tuner, byt LNB.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmm.

    465 kanalerär på tok för lite bortåt 700 brukar jag få. Justera pottan, byt PSU, byt tuner, byt LNB.
    Det har alltså skett från en sekund till en annan, då jag slängde in en annan lamedb och satellites.xml. Potta och LNB är ju OK för min andra box. Men PSU och tuner skulle väl iofs i teorin kunnat haverera samtidigt...

    Men inget mjukvarumässigt ni kan tänka er som kan orsaka en sådan sak? Jag har hittat ett par till transpondrar vars kanaler inte ramlar in.

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Såna här problem kan man få när man försöker föra över kanallistor från en box till en annan.
    De beror oftast på att satelliterna inte heter exakt likadant. T.ex. Thor kan heta 0.8W eller 1.0W. Astra 4A kan heta 4.8E, 4.9E eller 5.0E. För att allt ska fungera måste de här beteckningarna stämma överens i tre olika filer. En gång forskade jag fram vilka filer det var men det har jag tyvärr glömt nu.

    Ibland kan man komma till rätta med problemet genom att göra om LNB-inställningarna och välja satelliter med rätt namn där. Om inget annat hjälper får man radera kanallistorna och börja om från början med att ställa in LNB-inställningarna och göra manuell kanalsökning och sedan skapa nya favoritlistor.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Såna här problem kan man få när man försöker föra över kanallistor från en box till en annan.
    De beror oftast på att satelliterna inte heter exakt likadant. T.ex. Thor kan heta 0.8W eller 1.0W. Astra 4A kan heta 4.8E, 4.9E eller 5.0E. För att allt ska fungera måste de här beteckningarna stämma överens i tre olika filer. En gång forskade jag fram vilka filer det var men det har jag tyvärr glömt nu.

    Ibland kan man komma till rätta med problemet genom att göra om LNB-inställningarna och välja satelliter med rätt namn där. Om inget annat hjälper får man radera kanallistorna och börja om från början med att ställa in LNB-inställningarna och göra manuell kanalsökning och sedan skapa nya favoritlistor.
    Jag har slängt tillbaka den urpsrungliga satellites.xml som jag ryckte ut INNAN jag härjade med boxen från första början. Vad gäller Thor/Intelsat så har det hela tiden varit 0.8W. Men jag är medveten om det du nämner och det har jag istället hanterat på 4.8E som blev 4.9E från satellites.eu och nu tillbaka igen.

  6. #6
    Nio transpondrar på rad sett till frekvens klarar min ENA 800-box alltså inte att ta hem. Det visar den rätt tvivelaktiga Satfindern men också vad som faktiskt saknas kanaler från.

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Byt plats på boxarna för att klara ut om det är fel på kabel/switch/LNB eller om det ligger i boxen.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Byt plats på boxarna för att klara ut om det är fel på kabel/switch/LNB eller om det ligger i boxen.
    Borde jag gjort på en gång, men ungen var inte sugen på att byta våningsplan, föräldraledig som jag är. Men barn sover, då passar det.

    Nog för att jag hade svårt att se att det skulle hjälpa, då det brukar vara på eller av, tycker jag. Men väl på plats på andra positionen så hittade den kanaler på de transpondrar den vägrade från början. Men åter på sin plats så är det 0 % på de kanalerna, d.v.s. den visar inget.

    Nummer ett att testa, switch?

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Då verkar det relaterat till LNB/switch/kabel. Rent spontant skulle jag gissa på LNB men det är ju inte säkert. Antagligen har du ett twin eller quad-LNB med flera utgångar och det kan verka osannolikt att en utgång fungerar bra medan en annan inte gör det. Men sådana fel kan uppstå. Det kan ju också vara DiseqC-switchen som dämpar eller någon kabelanslutning som behöver ses över. Kan också vara fukt i nån kabel eller anslutning.

    Om du har två likadana twin-LNB hade jag nog börjat med att byta plats på dem för att se om felet ligger i LNB. Om inte så får man gå vidare och titta på de andra sakerna.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    300
    Tackad
    4 gånger
    Prova ta bort kontakterna och göra nya anslutningar på kabeln där boxen inte funkar. Du skrev inte om den andra boxen uppvisade samma symptom när du körde den på samma ställe, får den det är det ju väldigt troligt att kabeln är boven.
    2st Solo2 OpenPli
    Duo2 4xS2 OpenPli
    Viaplay
    TV-avgift

    Svarta listan:
    1. Undisputed: Glocalnet - 3 försök, 3 misslyckanden.
    2. Dreambox-Sweden - garantier är till för att hållas.

Liknande ämnen

  1. mutant 200s tomt blå panel
    Av sikerim i forum DGStation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-01-06, 19:42
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-09-22, 10:27
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-28, 13:40
  4. 5 transpondrar och 25 kanaler?
    Av P3774N i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-30, 17:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss