Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Parabol inomhus

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    54
    Tackad
    1 gånger

    Parabol inomhus

    Hej,
    Jag bor inne Malmö city och tänkte höra om det går att använda en parabol inomhus ?
    Vad ska man ha, i så fall?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 763
    Tackad
    99 gånger
    ??? inomhus hur var osv ??

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    54
    Tackad
    1 gånger
    Fönsterbrädan? =)

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 763
    Tackad
    99 gånger
    fönsterbrädan innaför ett fönster
    kommer inte att funka glöm det

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Nja, inomhus går oftast inte. Däremot finns det ju lite olika lösningar, t.ex. om man har balkong så finns det balkongfäste, eller balkongpinne, som man fäster mot golv och tak. Har sett en del som även svingar ut sin parabol genom att öppna fönstret, när dom ska titta, eftersom man på en del ställen inte får ha paraboler på fasaden. Iofs tycker jag svenska fastighetsägare är värdelösa när det gäller parabol, varför kan man inte få ha parabol på huset, så länge fastighetsägaren skickar ut någon tekniker eller liknande som kan utföra eller besiktiga monteringen. En parabol ramlar inte ner om den monteras på rätt sätt och ordentligt.

    arcsky, du kan ställa en parabol inomhus så den pekar mot satelliten via ett fönster, men det kräver tyvärr att du öppnar fönstret för att du ska få mottagning, då kan man (vintertid) inte vistas i rummet, men det är ju ett alternativ om du har ett rum som pekar åt rätt håll som du inte använder, fast då ska man nog bara ha fönstret öppet när du tittar och i övrigt hålla det stängt, annars finns ju risk för fuktskador och annat. Montering utomhus eller på balkong är att föredra.

    En annan lösning som jag sett är vanlig i rinkeby samt tensta (stockholm) är att dom som har paraboler på rätt sida av huset fixar en kabel till dom som bor på fel sida, det kräver iofs att man får till något med fastighetsägaren och att grannen, i fråga tar emot från rätt satellit osv. Alternativt kan man kanske montera upp sin egen parabol på en grannes balkong, och på något sätt få över en sladd till sig själv. Det ser rätt roligt ut när dom hängt koaxialkablar som tvättlinor utanpå huset. Man var gör man inte för att kunna titta på favoritkanalerna eller kanaler från hemlandet.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    Malmö, Han som hade sin på balkongen (finns tråd) bakom sådant där skjutbart fönster bodde väl längre norrut.
    Skrev inte han att han inte behövde skjuta upp fönstret vid bra väder utan bara ibland när det regnade.
    Så jag vet inte, har ju sett enkel fönster så långt norrut som på en krog i SoFo.

  7. #7
    Seniormedlem nicolitos avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    763
    Tackad
    50 gånger
    En sådan här stång kan också vara ett förslag.

    http://www.satpro.se/default.asp?id=...06&ucat_nr=102

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Tyvärr tar satpro ganska mycket för den lösningen.
    Köpte en sådan från tyskland, halva priset:
    http://www.hm-sat-shop.de/montage-zu...nenhalter.html

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Tvärt emot övriga här skulle jag säga: Pröva.

    Ju äldre fönster du har, desto större chans till framgång. Det krävs en större parabol än vad du hade behövt utan fönster.

    Om det är möjligt; byt ut glaset mot plast. Det är "vanligt" i sydligare länder där det sällan blir så kallt som är.
    (Läste förslagen ovan i en frågespalt i en satellittidning för flera år sedan så jag har inte bara hittad på det)

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    Här är tråden jag referar till och citat:
    Citat Ursprungligen postat av eagle.hotak Visa inlägg
    @nyburgare:
    Jag har öppnat fönster får jag full signalstyrka. Stänger jag fönster drar den ner styrkan med 40-50%.
    http://www.comhit.net/showthread.php...B-h%C3%A5llare

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ny parabol...
    Av jonsa79 i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-09-05, 19:10
  2. DiseqC inomhus??
    Av kjell-håkan i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-10, 04:52
  3. parabol
    Av wildz i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-08, 05:50
  4. parabol
    Av bustabusta i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 09:55
  5. 40 cm parabol
    Av tropical i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-05-16, 23:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss