Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: SNR verkar vara för lågt och kanaler slutar fungera

  1. #1

    SNR verkar vara för lågt och kanaler slutar fungera

    Hej,

    Jag har två st DM 800hdSE clone med AP8 sim. I dessa kör jag Newnigma2 v4.0.11. Vad jag kan se när jag kolla informationen för varje kanal är att SNR ger ca 13 db max på bra hd kanaler och te x bbc hd ger knappt 10. Vi har mätt från LNB och ändra fram till boxarna. LNB ligger på ca 97db vilket är bra. Fram till uttaget som min ena box är kopplad till så får jag ett tapp till runt 80 db.

    Dock visar ju boxarna endast max 13. Kan man lita på detta värde? hur skall det tolkas? När det är dåligt väder så brukade kanalerna slut funka pga at boxen verkar tro den har otroligt dålig mottagning.

    AGC ligger på max 15% och vi har inga bitfel alls. Det är mätt från lnb ner till boxarna.

    Frågan ovan må vara lite klurig men ser fram emot svar.

    Tack på förhand.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    52
    Tackad
    3 gånger
    Om du tar bort uttaget å kopplar boxen direkt på kabeln ?

  3. #3
    Hej concast,

    Det blir minimal skillnad. De uttagen jag har fått installerade har minimal dropp. Min fråga är med kopplad till hur jag skall tolka värdena och om det är något att förlita sig på i en Dreambox orginal eller en kopia?

    Det är säkerligen väldigt svårt att dra en slutsats men försöker ta reda på om det kan vara boxarna för att de är kloner och man skall satsa på en riktig ifall det nu kan förbättra det eller inte.

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Frågan är ju hur ni har mätt? Är det en installatör som har mätt upp värdena vid LNB och vid uttaget så är det antagligen riktiga värden. Värdena som du läser av i Dreamboxens menyer är ju lite mer "kalleanka" och ska kanske inte jämföras med värden som är uppmätta med ett riktigt instrument.

    Tumregeln är väl att har du inga bitfel i boxarna så har du tillräckligt bra signal. Man märker ju också i fall kanalerna försvinner vid snö, regn eller åska så kan det vara ett tecken på att signalen är i svagaste laget.

    Så har du några problem eller är detta bara ett teoretiskt resonemang? Mätaren i boxen ska man inte använda för att försöka tolka ut några exakta värden. Däremot kan man använda den som indikator på i vilket läge signalen är starkast om man t.ex. justerar parabolen.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    clone boxarna s signal mätning kan visa lite lågt men funkar bra ändå

  6. #6
    Tack för informationen och hjälpen. Värdena är uppmätta av installatör med bra mätinstrument.

    Det problem jag haft med boxarna är att när det är dåligt väder så slutar de flesta kanaler att fungera. Dock hade jag andra uttag i väggarna då och har nu fått "rätt" med mindre eller nästan ingen "dämpning"

    Jag ska dock utvärdera om problemet kvarstår men har fått bra hjälp på hur jag ska tolka vad boxen säger i SNR värden mm.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    varför har du uttag ? och har du
    sånna
    http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...dio-sat-p30458

  8. #8
    Vet tyvärr inte exakt vilken sort det är. Det är Triax det vet jag och de kommer från Satpro och är installerad av en installatör. Skall dock kolla upp det. Men har fått dem utbytta en gång pga att jag fick fel. De som sitter där nu skall vara rätt.

Liknande ämnen

  1. Viasat kanaler slutar att fungera.
    Av kiisen i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-27, 10:05
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 20:53
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-02-16, 06:52
  4. cardhsaring verkar vara på tapeten
    Av diskonto i forum Com Hem
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-12-28, 11:21
  5. Det verkar vara dags!!
    Av Mr.F i forum Com Hem
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2003-10-04, 11:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss