Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: LNB med SAT CR och dual ut?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2009
    Inlägg
    132
    Tackad
    5 gånger
    Huvudet sänder ut "kanalerna" på olika frekvensband vilket gör att du från en kabel kan med splitter dela den upp till 6 ggr i huset..
    Svårigheten var att hitta rätt frekvens på SAT CR och att man måste Loopa via tuner A i inställning.

    Kan nu ha bild i bild med olika kanaler och/eller spela in och titta samtidigt på annan kanal.

    Har bara prövat mot THOR 0,8w dvs Canal Digital.

    Absolut inget tapp på SNR jag har mellan 16-17 db vilket jag även hade innan.

    Huvudet jag köpte gick på 799:- men fick splitter på köpet då den måste klara ett visst frekvensomgång.

    Skönt att slippa två kablar MEN om Viasat ska in längre fram i livet så får man fundera lite.

    Hoppas jag hjälpte lite

  2. #12
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Jicarala Visa inlägg
    Hej,
    Har lite frågor kring detta som kanske du (eller någon annan) kan svara på:

    Fungerar LNB:t som en DiSEqC-switch (fast med samma satellit) med två "utgångar" som går i samma kabel, på olika frekvenser?
    Om LNB/kabel kopplas till en SatCR-kompatibel mottagare så kan du titta på en kanal och samtidigt spela in på annan transponder?
    Fungerar det mot alla satelliter?
    Blir det lika stark signalstyrka på båda dessa frekvenser som om det vore en "ren" signal (LNB utan SatCR)?
    Man kan säga att ett SatCR LNB fungerar som ett quad-LNB fast istället för att ha fyra olika utgångar så "stackas" alla utgångar ovanpå varandra frekvensmässigt i kabeln. LNB1 skickas på frekvensband1, LNB2 skickas på frekvensband2 o.s.v. I mottagaren ställer man sedan in vilket frekvensband tunern ska lyssna på.

    Ja, det fungerar som om du haft två nedledningar till dina olika tuners.

    Det borde fungera lika bra på alla satelliter.

    Ska bli samma signalstyrka som från ett vanligt LNB.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #13
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Citat Ursprungligen postat av ekke201 Visa inlägg
    Huvudet sänder ut "kanalerna" på olika frekvensband vilket gör att du från en kabel kan med splitter dela den upp till 6 ggr i huset..
    Svårigheten var att hitta rätt frekvens på SAT CR och att man måste Loopa via tuner A i inställning.

    Kan nu ha bild i bild med olika kanaler och/eller spela in och titta samtidigt på annan kanal.

    Har bara prövat mot THOR 0,8w dvs Canal Digital.

    Absolut inget tapp på SNR jag har mellan 16-17 db vilket jag även hade innan.

    Huvudet jag köpte gick på 799:- men fick splitter på köpet då den måste klara ett visst frekvensomgång.

    Skönt att slippa två kablar MEN om Viasat ska in längre fram i livet så får man fundera lite.

    Hoppas jag hjälpte lite
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Man kan säga att ett SatCR LNB fungerar som ett quad-LNB fast istället för att ha fyra olika utgångar så "stackas" alla utgångar ovanpå varandra frekvensmässigt i kabeln. LNB1 skickas på frekvensband1, LNB2 skickas på frekvensband2 o.s.v. I mottagaren ställer man sedan in vilket frekvensband tunern ska lyssna på.

    Ja, det fungerar som om du haft två nedledningar till dina olika tuners.

    Det borde fungera lika bra på alla satelliter.

    Ska bli samma signalstyrka som från ett vanligt LNB.
    Fantastiskt, inga nackdelar alls typ med andra ord?
    Vilka frekvenser som behöver anges står väl förmodligen på LNB eller medföljande splitter-adapter misstänker jag?

  4. #14
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Jicarala Visa inlägg
    Fantastiskt, inga nackdelar alls typ med andra ord?
    Vilka frekvenser som behöver anges står väl förmodligen på LNB eller medföljande splitter-adapter misstänker jag?
    Inga nackdelar förutom att man måste investera i ny utrustning som klarar tekniken.

    Det är inte så mycket frekvenser att hålla rätt på. Det gäller att välja rätt band, ett av fyra. Exakt hur dessa betecknas vet jag inte och det kanske skiljer mellan olika utrustningar. Men man kan ju alltid prova ett band i taget till man får det att fungera.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2009
    Inlägg
    132
    Tackad
    5 gånger
    1420 och 1680 frekvens måste väljas i inställning (en för varje SAT CR)

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-09-06, 11:10
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-26, 18:34
  3. Inspelning dual tuners
    Av pil2 i forum DGStation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 12:49
  4. Windows Vista på en laptop med Dual-Boot ?
    Av trollhattan i forum Windows
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 15:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss