Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Raspberry UPS

  1. #1
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger

    Raspberry UPS

    Jag vill bara tipsa om en UPS-lösning för Raspberry Pi.
    Jag köpte en förra veckan som fungerar kanon.
    Använder dock en Bly-acc på 12V som backup-ström istället för den medföljande batterihållaren.
    http://www.piups.net/

    Nya versionen som är på gång har stöd för laddning av batteriet, vilket saknas i den version jag köpte.
    Programvaran som medföljer för att stänga ner systemet vid strömavbrott går att konfigurera med avseende på hur länge du vill köra på reservkraft innan systemet stänger ner sig självt.

    Jag skaffade denna efter att ett strömavbrott gjorde mitt SD-kort korrupt.

    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  2. #2
    sm0kie
    Gäst
    Tjena! Precis köpt 2st av den gamla modellen och är intresserad av att byta ut batterihållaren till något reserv-aggregat som du nämnde ovan. Kan du länka precis vilket bly-acc du köpte? Kanske någon bild på hur du fick allt monterat? mvh.

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Hur mycket får man betala i frakt om man köper från sidan som rolrn länkade till?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Jag köpte bly-accen på Clas Ohlson för 98:- (utgående vara).
    Prylen köpte jag från http://highcap.se till överpris, mest för den snabba leveransen (Sverige).

    Notera att det står att man kan använda batteri med spänning mellan 5 - 15V på deras sida.
    I manualen (PDF) står det dock korrekta uppgifter om minst 7,5V.
    Jag köpte först en blyacc på 6V, men bytte mot en 12V 1300mhA. Tanken är att ansluta en laddare vid behov.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  5. #5
    sm0kie
    Gäst
    Jag betalade 11€ i frakt för 2st.

    Finns ett AGM-batteri på ClasOhlson för 199kr - ger 12v och 1300mah. Är väl en sådan du har fixat?
    Min fråga är dock, hur kopplar man till det? Har noll koll på elektronik... behöver jag skarva om några kablar eller dylikt?

  6. #6
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Jag gav 98kr för min 12V blyacc p.g.a. att den var en utgående artikel.
    Inkopplingen är skitenkel, bara att ansluta den medföljande kabeln till kretskortet enligt instruktionerna på deras hemsida.
    För superenkel inkoppling köpte jag en batterikontakt på Clas Ohlsson för att kunna ansluta det som en batteriacc.
    Anslutningen av batterikontakten skall vara röd mot minuspol, svart mot pluspol, eftersom det skall 'agera' som ett batteri. D.v.s. tvärt om vad det normalt används för.
    Notera att det endast är batterikontakten du kopplar på batteriet som skall vändas. Strömmatning till PRI görs via denna lösning på GPIO, då går man förbi all elektronik som annars skyddar enheten mot felkoppling (osäkert om det finns i expansionskortet dock).
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2005
    Inlägg
    57
    Tackad
    3 gånger
    Finns det låda som rymmer även denna eller rymms den i "original" lådan.
    Strömmatningen ser ut att komma in annorlunda. Ska man ja en raspmc hängande bak tv matad av denna så är det nästan en nödvändighet...
    _______________________________
    Dreambox DM7020HD med OpenPLI4

  8. #8
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Jag fick modda min låda genom att ta upp ett nytt hål för strömmatningen. om man inte skall använda fler extra kort, så kan man även klippa av busspinnarna, som annars tar i taket på 'locket' till lådan.
    Detta beror givetvis på vilken låda man har.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  9. #9
    sm0kie
    Gäst
    Nu när du har haft den igång ett tag.. hur mycket ström drar den från batterihållaren/batteriet från ClashOhlson när den är i viloläge..? Läste någonstans att den drar 4mA per dag genom att bara köra i bakgrunden..

    Vad gör man åt läckaget?
    Senast redigerad av sm0kie den 2015-01-10 klockan 21:47.

  10. #10
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Jag kan köra i ca. 2 veckor innan jag måste ladda batteriet igen.
    Har löst det genom att låta min CTEK underhållsladda batteriet hela tiden istället.

    Med den nya versionen av UPS-kortet har dom löst detta genom att batteriet automatiskt laddas via den vanliga strömförsörjningen.
    Kanske blir till att köpa den nya versionen i framtiden..
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

Liknande ämnen

  1. Raspberry Pi
    Av jajko i forum Hårdvara
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2013-04-06, 13:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss