Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 28

Ämne: Extra tunn/smal koax-kabel?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2013
    Inlägg
    78
    Tackad
    2 gånger
    Hoppar in och lånar tråden lite. Jag behöver dra en koax-kabel ca 18 meter. Är det för långt för typ en mini-koax från Kjell?

  2. #12
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Pavel Visa inlägg
    Hoppar in och lånar tråden lite. Jag behöver dra en koax-kabel ca 18 meter. Är det för långt för typ en mini-koax från Kjell?
    Svårt att säga exakt. Jag skulle gissa att det blir ett gränsfall. Absolut värt att prova och jag tror det kan gå bra men vågar inte lova något. Hemma kör jag c:a 9m utan problem så jag tror väl att 18 borde kunna funka, men troligen inte mycket längre.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2013
    Inlägg
    78
    Tackad
    2 gånger
    Skulle det vara värt för mig att dra lite grövre kabel de första 8 metrarna för att sedan göra en skarvning till mini-koax-kabel, tror du atomized?

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Pavel Visa inlägg
    Skulle det vara värt för mig att dra lite grövre kabel de första 8 metrarna för att sedan göra en skarvning till mini-koax-kabel, tror du atomized?
    Jag skulle försöka dra 18 meter med en hel kabel än att skarva.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2013
    Inlägg
    78
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kaptenmorgan Visa inlägg
    Jag skulle försöka dra 18 meter med en hel kabel än att skarva.
    Tack för det. Då testar jag.

  6. #16
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Pavel, nej inte skarva, det förstör det hela. Undvik att skarva om du kan. Man ska istället använda sig av adaptrar. Det går att ta sig ner från typ 3-5mm tjock mittledare till vanlig F-kontakt osv. Allt beror på hur stor koax man behöver använda sig av. T.ex. så körde man ju förut med jättetjocka kablar i mobilmasterna, typ lika tjocka som en cocacola burk, men det finns adaptrar för att få ner det till vanlig f-kontakt.

    Däremot kostar dom ju pengar, ju större kabel desto dyrare adapter typ.

    Det är också bättre att "borra" upp ett hål om man kan, det finns långa borrar att köpa, dom är inte så dyra, även billiga varianter funkar, plus förlängningar så man kan borra hål som utan problem är 3-7dm djupa vilket får anses klara av det mesta, dom flesta behöver aldrig borra djupare än så. Köpte mina borrar på classe, fast ingen bra kvalite, men funkade, tror dom var 5dm långa.

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    310
    Tackad
    13 gånger
    Vad tror ni om att använda mini-coax mellan switch och lnb ??
    Tänkte försöka få in mina switchar på vinden istället för att ha dom hängande i plastpåsar bakom parabolen
    Eller finns det någon smart lösning för att få in typ 10 coax genom takpannorna ?

    /Balob

  8. #18
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av balob Visa inlägg
    Vad tror ni om att använda mini-coax mellan switch och lnb ??
    Tänkte försöka få in mina switchar på vinden istället för att ha dom hängande i plastpåsar bakom parabolen
    Eller finns det någon smart lösning för att få in typ 10 coax genom takpannorna ?

    /Balob
    Borde gå bra då det bara rör sig om några meter minikoax. Det är alltid att föredra att ha switcharna inomhus.
    (Jag har 16 normaltjocka koax ner igenom en skorstenspipa och ut i en ventil på bottenvåningen...)
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #19
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    ..eller så använder man en multiswitch. Jag har endast 4 kablar från parabolen, men 8 uttag i huset.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  10. #20
    sm0kie
    Gäst
    Hur funkar det med en multiswitch då? Jag gissar på att alla 8 mottagare inte kan kolla på 8 olika transpondrar samtidigt?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Canal+ Extra HD 3D+
    Av masterb i forum Canal Digital
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2014-05-05, 21:04
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 15:14
  3. Nya Extra kanaler...
    Av jonsa79 i forum Canal Digital
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-01-27, 20:22
  4. Parabolen, mast och koax ska jordas
    Av richard_roe i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 11:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss