Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Extra tunn/smal koax-kabel?

  1. #21
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av rolrn Visa inlägg
    ..eller så använder man en multiswitch. Jag har endast 4 kablar från parabolen, men 8 uttag i huset.
    Då tittar du bara på en satellit då?
    Det lär bli 4 kablar per satellitposition man vill titta på. Annars håller jag med om att multiswitch är lösningen att föredra så fort man kommer upp lite i antal mottagare (tuners).
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #22
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Normalt sätt så brukar man ju ha switcharna nära parabolen just för att det inte ska bli enormt många kablar, dom flesta switchar ska ju tåla temepraturer, dom är ju designade för det, men det är klart, inget fel att ha dom på vinden eller i närheten och sedan dra massa kablar därifrån ut till parabolen. Fördelen då är att man enkelt kan koppla förbi eller ändra på saker utan att behöva ta sig ut på taket där det kan finnas snö osv. Beror ju på hur parabolen är monterad och så.

    sm0kie, om du har 8st dekodrar, så är det riktigt att alla måste ha en koppling till parabolen. Du kommer behöva flera switchar, LNBs med flera utgångar per LNB. Samt en kabel från varje switch till respektive box. Sedan ska du också ha flera TV-apparater och är det krypterade kanaler så behövs ju kort (eller om man kör kortdelning). Men andra ord, det blir sjukt mycket kablar. Fördelen med switchen är att man sparar kabel och det mesta hamnar uppe vid parabolen, sedan blir det bara en kabel från switchen till varje box man har.

    Sök på "multiswitch parabol" i google och klicka på bilder, så ser du hur det kan se ut.

    Jag hade gärna haft en switch men det blev inget med det, tyvärr så är det oftast så att boxar specifika för leverantörerna inte alltid klarar detta samt det kan strula, dom vill ju att man har en kabel direkt mellan boxen och parabolen för att det inte ska kunna bli fel eller strul. Däremot är det ju aldrig fel att ha en central kopplingspunkt, så man kan koppla om till det man behöver vid varje uttag eller box, det går ju alltid att "mixa" in t.ex. marksänd signal i kabel, eller kabel-TV om man har det (analogt eller vad det nu är). Funkar alltid.

    Men DiSEqC är alltid lite svajigt, vissa boxar fungerar bara bra med vissa switchar. Finns info om det här på forumet om dreambox.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2016-02-16 klockan 11:10.

  3. #23
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av sm0kie Visa inlägg
    Hur funkar det med en multiswitch då? Jag gissar på att alla 8 mottagare inte kan kolla på 8 olika transpondrar samtidigt?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Jo, det kan de. Ett LNB kan ställas in i fyra olika grundläggande lägen: Högband vertikal, högband horisontal, lågband vertikal och lågband horisontal. Multiswitchen kopplas till LNB med fyra olika kablar som täcker in varsitt av de fyra lägena. Därför kan man sedan i teorin hänga på hur många mottagare som helst på multiswitchen som kan se på precis vilka transponders de önskar. I praktiken begränsas man av antalet utgångar på multiswitchen.

    Nu är vi lite off-topic med den här multiswitch-diskussionen. Ev. fortsatta frågor om multiswitch passar bättre i en egen tråd.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #24
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Då tittar du bara på en satellit då?
    Det lär bli 4 kablar per satellitposition man vill titta på. Annars håller jag med om att multiswitch är lösningen att föredra så fort man kommer upp lite i antal mottagare (tuners).
    Korrekt, fast med 2 LNB så blir det så klart 8 kablar.. Dock fortfarande mindre än 10 kablar..
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  5. #25
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    310
    Tackad
    13 gånger
    Hej igen.

    Sorry, hatar när man inte skriver med all info från början

    Jag har en T90 med 4 lnb, två av dom är octo lnb så det kommer antagligen bli fler än 10 kablar.

    Kanske funkar en sådan här http://elektronik-online.se/takpanna...belgenomforing

    /Balob
    Senast redigerad av balob den 2016-02-17 klockan 09:12.

  6. #26
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ett alternativ kan vara att borra hål precis uppe vid taknocken och ta in kablarna under en nockpanna. Går bra om det inte är för många eller för tjocka kablar. Ska man göra hål i taket är det att föredra att göra det så långt upp som möjligt. Ju längre ner på taket man kommer desto mer vatten rinner det...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #27
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    310
    Tackad
    13 gånger
    Tack för tips.

    Jag tänkte prova att beställa en sådan här http://www.conrad.se/Kakelt%e4tning-...985903_1317022

  8. #28
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    atomized, precis, det gäller att ta in kablarna på rätt sätt, här fixade jag det enkelt då det gick bra via gaveln, men jag fick täta med ludd eller stänga igen öppningen som blev klar, för getingar ville tydligen bygga bo på vinden. Tyvärr är det ju den biten som är lite dryg med paraboler, vill man ha många positioner, använda sig av LNBer, multiswitchar osv, blir det fruktansvärt många kablar. Men är systemet gjort rätt från början med en central kopplingspunkt nära parabolen, så är det inte så farligt, då kan man ofta koppla om systemet till det man behöver vid varje uttag man har.

Liknande ämnen

  1. Canal+ Extra HD 3D+
    Av masterb i forum Canal Digital
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2014-05-05, 21:04
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 15:14
  3. Nya Extra kanaler...
    Av jonsa79 i forum Canal Digital
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-01-27, 20:22
  4. Parabolen, mast och koax ska jordas
    Av richard_roe i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 11:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss