Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 26

Ämne: Förslag om avstängning FM-bandet 2022...

  1. #11
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Rolsten, nej det är det inte alls. Huvudanledningen är att radio når ut till många människor, och är en säkerhetslina i kristider eller när det händer saker. Radio är fortfarande ett informationsmedium som kräver mycket lite för att ta del av och är billigt att producera jämfört med TV osv. Däremot borde man skrota även DAB+ och satsa på DAB2 eller kalla det för något annat, tekniken behöver utvecklas och bli bättre. Samt man borde även parallell sända rubb och stuff från satelliter. Nog för att kabel-TV och fiber är bra. Men detta fungerar bara så länge kablarna inte är trasiga.

    Här har vi exempel

    http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4320837

    http://computersweden.idg.se/2.2683/1.115752

    Sedan borde man ju såklart även sända radio i tunnelbanan plus få till TV-sändningar och liknande som dom har (tror jag) i japan.

    Schwede30, det må vara, men jag vill ha allt på CD eller Viasat.

    Fast nu handlade det om DAB, DAB+ och inte om radio rent generellt.
    Man kommer ju inte att vänta på något bättre, det som du kallar DAB2.
    Visst är det irriterande med analogt brus, men nog föredrar man det framför total tystnad.

    Hur många äldre personer tror du kommer att skaffa DAB-mottagare?
    När jag sa att det var lika modernt som D2MAC så var det inget skämt. DAB är äldre...

    Du eller någon annan kan väl fråga SR varför man slutade sända ut radiokanalerna hos Boxer. Förmodligen av kostnadsskäl.
    Att ligga på 0.8W/4.8E lär inte vara billigare.

    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Radio i tunnelbanan är något som jag skulle önska, tror inte det finns (åker mycket sällan tunnelbana), men problemet är ju att många mobiltelefoner inte har radio numera, så jag antar det inte är aktuellt att satsa på. Kanske blir ändring på det om vi får någon form av digitalradio i framtiden.
    Jag må vara kinesiskt klonskadad och teknikfientlig ibland, men det är nog svårt att hitta någon telefon som INTE har FM-mottagare.
    Har 7 år gamla seniormobiler kvar, ej smartphones och även dessa har inbyggd FM.
    Senast redigerad av Rolsten den 2014-12-02 klockan 22:45.

  2. #12
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Radio i tunnelbanan är något som jag skulle önska, tror inte det finns (åker mycket sällan tunnelbana), men problemet är ju att många mobiltelefoner inte har radio numera, så jag antar det inte är aktuellt att satsa på. Kanske blir ändring på det om vi får någon form av digitalradio i framtiden.
    Citat Ursprungligen postat av Rolsten Visa inlägg
    men det är nog svårt att hitta någon telefon som INTE har FM-mottagare. Har 7 år gamla seniormobiler kvar, ej smartphones och även dessa har inbyggd FM.
    Mobiltäckning i tunnelbanan har väl funnits iaf sedan 2005. Bara att streama radio för fulla muggar. De flesta androider jag stött på har inbyggd FM-radio, iPhone har dock det inte.

  3. #13
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 004
    Tackad
    77 gånger
    Jag tror inte att det är så enkelt att bara flytta över miljoner med lyssnare till att lyssna via appar då skulle nog hela mobilnätet segas ner.

    Hur många gånger har inte vi bytt till ny mobil eller hur snabba var vi inte på att byta från tjock-tv till platt-tv ?

    Vi svenskar måste ju vara nästan först med att byta till ny teknik.
    Då borde det inte vara några problem med skaffa en DAB radio apparat heller.

    Radiokanalen Radio1 lades ner pga att digitaliseringen av radion drog ut på tiden och att det kostade flera miljoner att bara sända på en frekvens.
    Senast redigerad av joakim95 den 2014-12-03 klockan 08:44.
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    OK, du menar typ att det inte kommer att gå att prata då'rå.
    jaha förklara snälla,
    jag vet ju att redan när GPRS kom gick det ju skitfort att prata

    Citat Ursprungligen postat av joakim95 Visa inlägg
    .......hela mobilnätet segas ner..........

  5. #15
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av joakim95 Visa inlägg
    Jag tror inte att det är så enkelt att bara flytta över miljoner med lyssnare till att lyssna via appar då skulle nog hela mobilnätet segas ner.
    Avsevärt lättare och billigare än utbyggnad av DAB oavsett mängd. Men det är ju helt irrelevant då FM-radion i så fall finns kvar, så inga miljoner behövs migreras. Om man nu inte vill utnyttja frekvenserna till något helt annat.

    Citat Ursprungligen postat av joakim95 Visa inlägg
    Hur många gånger har inte vi bytt till ny mobil eller hur snabba var vi inte på att byta från tjock-tv till platt-tv?
    Vi svenskar måste ju vara nästan först med att byta till ny teknik.
    Relevans? Det går ju inte att jämföra med andra teknikskiften rakt av. Detta skulle mer motsvara att Posten skulle skapa en infrastruktur med digitala brevlådor där du kunde läsa in din post, som sedan skrevs ut i andra änden. Vissa "tänker" då: "wow, nytt, fräckt", medans andra undrar varför man inte lika gärna kan skicka e-post.

    Citat Ursprungligen postat av joakim95 Visa inlägg
    Då borde det inte vara några problem med skaffa en DAB radio apparat heller.
    Fast varför ska vi skaffa något meningslöst? Ge oss ett enda vettigt argument. Man kan inte vara så förblindad av "ny teknik" att hjärnan slutar fungera. DAB är inte ens nytt, och alla fördelar finns redan idag, via internet!

    DAB-nätet håller inte vad det lovar
    "Kortslutning hos regeringen blir dödsstöten för radio"

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    237
    Tackad
    22 gånger
    100 tusen tals bilar måste skrota sin nuvarande radio INTE BILLIGT !

  7. #17
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 004
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av JOHAN63 Visa inlägg
    100 tusen tals bilar måste skrota sin nuvarande radio INTE BILLIGT !
    Man måste inte skaffa en ny radio det finns adaptrar att köpa också för den som vill det hellre.
    https://www.youtube.com/watch?v=c6I48S5b-_4
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  8. #18
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Alltså, jag tycker iofs inte att dom måste ersätta FM bandet, det funkar bra, nog kan dom bygga ut med lite fler sändare och kanske förbättra täckningen, eller öka uteffekten.

    Och det finns andra tekniker som folk skriver om, men jag har inte hört något om dessa och tror inte att det blir en realitet. Radio via streaming har vi redan, det funkar ju såklart, jag lyssnar själv via parabol (så där önskar man sig ju att förbannade SR kunde sända sina kanaler och även bandit, riks-fm osv). För med parabol får man ju en enorm täckning.

    Det funkar dock inte om man kör bil, vad jag vet.

    Nog för att dessa kanaler sänder streamat, men jag föredrar faktiskt via parabol eftersom ljudet blir grymt bra, inga störningar eller risk för att inte kunna ta emot pga avbrott i trafiken, eller trasiga fiberkablar osv.

  9. #19
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    jag föredrar faktiskt via parabol eftersom ljudet blir grymt bra, inga störningar eller risk för att inte kunna ta emot pga avbrott i trafiken, eller trasiga fiberkablar osv.
    Satellitradion utgår ju inte direkt från rymden, eller är fri från felkällor. Avbrott i infrastrukturen fram till uplinken påverkar självklart även satellitradio.

  10. #20
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    D.O., det är det som ÄR problemet. FM-bandet är FULLT. Fler sändare och högre uteffekt stör mottagningen för alla runt om de som skulle få lite bättre mottagning. (Detta stämmer inte för fjällen eller andra oerhört obebodda områden där det bor för få människor för att det skall vara lönsamt...)

Liknande ämnen

  1. Avstängning av ström
    Av lazerharp i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 18:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss