Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: Förslag om avstängning FM-bandet 2022...

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger

    Förslag om avstängning FM-bandet 2022...

    http://www.idg.se/2.1085/1.599643/re...%20nyheter%202

    Kommer att bli mycket elektronikskrot under ett par månader där när alla FM-radioapparater lämnas in...

  2. #2
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 004
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    http://www.idg.se/2.1085/1.599643/re...%20nyheter%202

    Kommer att bli mycket elektronikskrot under ett par månader där när alla FM-radioapparater lämnas in...
    Helt rätt att dom väljer att skrota FM och gå över till DAB+ även om satellitradio hade också hade varigt ett bra alternativ men det har jag inte hört ett ljud om.
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    joakim95, jo jag upptäckte satellit radio för några år sedan, nu har jag bara Canal Digital, så jag för nöja mig med NKR kanaler och lite annat men ljudet är helt otroligt bra, riktigt fränt att pumpa ut radio på hemmabio systemet. Radio i bilen, usch dåligt ljud. Risken finns dock att DAB+ blir för uselt då man ska pressa in för många kanaler, hoppas dom väljer att bygga flera mux'ar istället så vi får högre bitrate. Sedan är ju ljudet via satellite in FM, utan MPEG2 om jag inte misstar mig.

    Jag klagade på SR förut, men hörde aldrig något från dem, helt sjukt att man inte kan pumpa ut alla radiokanaler i sverige via satellit också. Det går ju att lyssna via nätet, men det blir störningar, ibland bryts sändningarna osv. Det slipper man på satellit, dessutom kan man ju som viasat har (hade) kryptera radiokanalerna om man inte vill att folk ska lyssna gratis. Inte helt fel kunna lyssna på t.ex. bandit om man bor ute i vildmarken utan någon kommunikation.

    Grejen är ju att Norge, Finland och Danmark sänder via satellit, men INTE Sverige. Typiskt.

    Förhoppningsvis kommer alla länder välja DAB+ så man slipper problem med olika mottagare bara för att man färdas i ett annat land.

  4. #4
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Att införa DAB är lika smart som att gå över till D2MAC eller gå tillbaka till HDTV i MPEG-2 och spela in skiten på Betamax.
    Totalt hål i huvudet. Visst, alla inblandade lär ju vara mutade, men ändå.
    Tur att man inte lyssnar på radio längre...

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    P4 och Radio Sweden ligger på satelliten på 9 grader öst tillsammans med SVT World för att den satelliten har störst fotavtryck. Varför P1 till P3 inte ocskå finns där kan nog ingen utanför radiohuset svara på.

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Rolsten, nej det är det inte alls. Huvudanledningen är att radio når ut till många människor, och är en säkerhetslina i kristider eller när det händer saker. Radio är fortfarande ett informationsmedium som kräver mycket lite för att ta del av och är billigt att producera jämfört med TV osv. Däremot borde man skrota även DAB+ och satsa på DAB2 eller kalla det för något annat, tekniken behöver utvecklas och bli bättre. Samt man borde även parallell sända rubb och stuff från satelliter. Nog för att kabel-TV och fiber är bra. Men detta fungerar bara så länge kablarna inte är trasiga.

    Här har vi exempel

    http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4320837

    http://computersweden.idg.se/2.2683/1.115752

    Sedan borde man ju såklart även sända radio i tunnelbanan plus få till TV-sändningar och liknande som dom har (tror jag) i japan.

    Schwede30, det må vara, men jag vill ha allt på CD eller Viasat.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    och du tror att FM radion länkas till sändarna som tidigare ??

    -"säkerhetslina i kristider"
    Du vet uppenbarligen inte så mycket om sådana här saker som har med rikets säkerhet och kristider att göra.
    Kom nu inte dragandes om något om Rakel, kryptorum och Komradio.
    -"radio i tunnelbanan"
    Vore glad om de hade telefoner i alla tunnlar jag.

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    nyburgare, har du problem eller, du låter riktigt arg ? Ta det lite lugnt va, dessutom borde du bättre på ditt språkbruk.

    Jag vet inte mer om FM än de flesta andra, och det jag baserar mitt påstående "säkerhetslina i kristider" är för att utredningar och annat, som det skrivits om i tidningar lyfter fram detta som ett skäl, typ, myndigheten för beredskap, eller vad dom heter. Vad DOM i sin tur baserar detta på, och vad dom anser är viktigt, de får ju myndigheten svara på. Jag är varken för eller emot, utan NEUTRAL. Personligen skulle jag föredra radio, t.ex. DAB+ men det har ju historiskt sett varit en hel del problem, om tekniken är mogen att införa eller inte, det kan inte jag svara på.

    Rakel, kryptorum, komradio är, som jag uppfattar det, inget som det har skrivits om tidigare i tråden, och inget jag vet något om, annat än att Rakel har varit omtalat i media, men vad dom skrev, negativt, positivt osv, eller vad informationen handlade om. Vet jag inte, lästa aldrig något om det då jag inte har något intresse för dom systemen.

    Radio i tunnelbanan är något som jag skulle önska, tror inte det finns (åker mycket sällan tunnelbana), men problemet är ju att många mobiltelefoner inte har radio numera, så jag antar det inte är aktuellt att satsa på. Kanske blir ändring på det om vi får någon form av digitalradio i framtiden.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    Nä jag är inte alls arg, såg du inte vad jag vinkade åt dig ???
    För visst var det du som körde om mig, du hade din bil med parabol på taket

  10. #10
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Rolsten, nej det är det inte alls. Huvudanledningen är att radio når ut till många människor, och är en säkerhetslina i kristider eller när det händer saker.
    Exakt, och just därför är det precis som Rolsten säger, hål i huvudet. Med DAB når man ut sämre, både med tanke på alla befintliga mottagare ute i hemmen och Digital Cliff. Det är så uppenbart lobbat att man blir lite ledsen i ögat.

    Det behövs ingen förnyelse av radionätet. Alla funktioner de förespråkar, och många fler, går att få via IP-radio och mobilnätet. Finns ingen anledning att bygga ut två separata nät.

    Helt idiotiskt, från början till slut. Tyvärr tänker många inte längre än "nytt är bättre"...

    EDIT: Det enda argumentet som nästan går att ta på allvar är att sändstationerna skulle dra väldigt mycket mindre energi, som någon påstod. Det tror jag dock inte på och har inte lyckats hitta någon utredning/uträkning.
    Senast redigerad av MrPotatoHead den 2014-12-02 klockan 22:11.

Liknande ämnen

  1. Avstängning av ström
    Av lazerharp i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 18:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss