Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: nummerpresentatör

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2005
    Inlägg
    118
    Tackad
    3 gånger

    nummerpresentatör

    någon som använder en Nim nummerpresentatör till sin VU+solo2 ?
    och kan tipsa om hur man kan få till det .

    kör med Openpli

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    Jag kollade på NIM för flera år sedan med det blev inge, och nu är ju fasta telefonen avvecklad också sedan länge.

    En ren spekulation: Kan det vara fler som kör Fritz idag än NIM ???
    Kolla lite med google, kanske. Eller du har kanske redan NIM'n.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2005
    Inlägg
    118
    Tackad
    3 gånger
    har en sen gammalt som är kopplad till datorn

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    99
    Tackad
    2 gånger
    jag har sett att det finns något som heter fritzcall, exact hur fungerar den?
    gäller det fasta telefonen?

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    lätt överdrift om jag säger att jag har nollkoll Fritz, för jag har nämligen mindre koll åndå.
    Finns väl tråd på IHAD kolla också deras L4L tråd.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2014
    Inlägg
    138
    Tackad
    3 gånger
    Citat Ursprungligen postat av nullebulle Visa inlägg
    någon som använder en Nim nummerpresentatör till sin VU+solo2 ?
    och kan tipsa om hur man kan få till det .

    kör med Openpli
    Ja för massor av år sedan använde jag en NIM mot en Dreambox. Men idag är väl det väl ingen som längre har fast telefoni ?

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    333
    Tackad
    9 gånger
    Jorå, många företag har det fortfarande.
    Och en del privatpersoner också

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2005
    Inlägg
    118
    Tackad
    3 gånger
    för att skaka liv i en gammal tråd
    jag har under många år haft en nim nummerpresentatör till mitt fasta telefoni och tycker det har varit perfekt att se vem som ringer dyka upp i TVn
    men nu e det slut med det fasta och mobilen gäller
    så nu undrar jag om det går/finns det något motsvarande för mobilen , jag släpar inte runt på den när jag är hemma ?

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Bara att glömma, tittade i en fil jag fick från någon på ett annat forum (tror det var word). ALL fast telefoni kommer vara
    avvecklad senast cirka 2027 och det gäller i hela landet. Dom har redan börjat för typ tre år sedan men det tar ju
    lång tid eftersom dom tycks prioritera alla ledningar med stolpar. Så länge kablarna i marken fungerar och folk
    vill betala genom näsan för det så kommer dom inte göra något. Men då kör man på lånad tid för det kommer försvinna.

    T.ex. vet jag folk som blivit av med sitt bredband, ADSL trots att det finns fiber i området, dom vara bara så snikna
    och var inte intresserade att vara med från början. Nu sitter dom där och kan inte få fiber även om dom vill eftersom
    det är bolagen som bestämmer. Du har ingen laglig rätt att få fiber vad jag vet, det var annat förr när vi bara hade
    fast telefoni.

    Det som gäller nu är IP-Telefoni, skaffade det själv för jag orkar inte släpa runt mobilen över allt och eftersom det
    är två våningar här så blir det extra jobbigt. Något enklare i lägenhet, enplans hus kanske. Antingen kör man
    med typ Siemens trådlösa telefoner som klarar vanlig telefoni och IP-telefoni. En del leverantörer tillåter att man
    kör IP-Telefoni hela vägen, andra påtvingar dig en dosa som konverterar IP-Telefoni till vanlig hederlig telefoni.

    Det finns nummerpresentatör men jag har inte provat det, vet inte om det är så bra eller vilka kataloger den
    slår emot för att kolla nummer osv. I siemens telefonen kan man själv använda dator och med program skapa
    en större telefonbok. Om folk ringer och inte har hemligt nummer så visas ju namnet. Och det är smidigare
    att använda dator för att skapa detta men jag har inte själv orkat göra det ännu.

    Det enda negativa var att jag behövde flera trådlösa telefoner men det funkar annars bra, går fibern ner
    så är det klart man inte har någon telefoni för då funkar bara mobilen. Mobilen är utmärkt som 4G backup
    när fibern blir knas som händer då och då.

  10. #10
    jag kan rekommendera Internetport som ip-telefon leverantör. Det är bara en installationsavgift och ingen fast kostnad. Det kostar bara när man ringer ut.
    Man flyttar över sitt telenr och köper en ip-telefonbox på tradera och flyttar över sin telelinje in i boxen.
    Då fungerar de gamla telefonerna precis som vanligt och det finns appar för mobilen så att hemnumret även fungerar i mobilerna.
    Då kan man ta emot samtal utan att det kostar något alls och utgående samtal gör man normalt på sitt mobilabb med fria samtal.
    Telia hade ju en hög fast månadsavgift så telekostnaden har gått ned rejält.

    Jag tror det var någon på comhit som hade gjort en applikation där numret visas på tv:n som jag provade och det fungerade men av någon anledning
    så tog jag bort det. Annars så kräver NCID att man har något som agerar server, kanske en hallonpaj, och sen installerar klienter som ska visa numret.
    Jag köpte en beg fritzbox på ebay som är både wifi router och ip-tele box som Vu+ boxarna stöder med fritzcall. Men jag gjorde något tokigt när
    den skulle flashas om till rätt firmware som inte är låst till en tysk operatör. Så nu har jag den liggandes i väntan på att jag ska leta reda på
    hur jag går vidare.

    Att få nummervisning från mobilen till tv kräver någon typ av app i mobilen som sniffar av numret och skickar vidare infon via internet till en
    android app i tv:n. Förmodligen kräver det att en severfunktion installeras på en annan enhet, precis som NCID. Jag har inte sett att det finns
    men är inte tekniskt omöjligt för någon kunnig att knåpa ihop en NCID kompatibel app för mobilen. Förövrigt använder jag 180 appen på mobilen
    som sniffar av inkommande nummer och visar bl.a. om det är ett känt nummer som säljare och scammers använder sig av.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss