Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: SSH tunnel mellan två DM800?

  1. #11
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du får gärna fortsätta rapportera om hur det går. Jag tycker det är mycket intressant om du lyckas få det att fungera bra.
    Att det inte är bra ur säkerhetssynpunkt att ge DM800 en publik IP-adress har du säkert koll på.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #12
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Du får gärna fortsätta rapportera om hur det går. Jag tycker det är mycket intressant om du lyckas få det att fungera bra.
    Att det inte är bra ur säkerhetssynpunkt att ge DM800 en publik IP-adress har du säkert koll på.
    OK, när jag ändå har dig på tråden! Följdfrågan blir ju hur man minimerar säkerhetsriskerna. Eftersom Enigma2 är avstängt då vtuner-daemonen körs så släcks väl även de flesta servrarna? Vilka servrar är implementerade i boxen? FTP, SSH, Telnet, Web och Samba. Några fler? Körs/är NFS som en servertjänst?

    Även om man stänger ner alla servrar så blir väl boxen sårbar för diverse attacker och det antar jag inte går att göra så mycket åt? Hur är det med typ iptables eller någon form av brandvägg, det finns inte implementerat va?

    En annan nackdel är att IP-adressen kommer vara dynamisk. Vid t.ex. ett elavbrott är risken att boxen byter IP-adress. Har hittat ett script som bara behöver wget för att uppdatera en DNS-tjänst, skulle detta skriptet fungera direkt i en DM800?

    Kod:
    #!/bin/bash
    
    ###########################################################################
    #
    #  Files:
    #          freedns.conf        Keeps the last updated IP
    #          freedns.log         Register date & time of the actualization
    #
    ###########################################################################
    
    if test -f freedns.conf
      then
      CacheIP=$(cat freedns.conf)
    fi
    
    CurreIP=$(wget http://freedns.afraid.org/dynamic/check.php -o /dev/null -O /dev/stdout | grep Detected | cut -d : -f 2 | cut -d '<' -f 1 | tr -d " ")
    
    
    if [ "$CurreIP" = "$CacheIP" ]
      then
      echo "Update not required."
    else
      echo "Updating http://free.afraid.org with IP:" $CurreIP
      wget http://freedns.afraid.org/dynamic/update.php?il37l6oaTLt27zFTL8s2PyET89M8QBeslS9ZQ33957dT -o /dev/null -O /dev/stdout
      echo `date` "- Updating log with IP:" $CurreIP >> freedns.log
    fi
    
    
    rm -f freedns.conf
    echo $CurreIP > freedns.conf
    Senast redigerad av Jicarala den 2014-12-11 klockan 22:31.

  3. #13
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ja, det var många frågor och jag har inte alla svar färdiga. Jag är trots allt inget orakel som en del verkar tro här inne.
    Jag kan svara på sånt jag har hållit på med själv, men jag har långt ifrån hållit på med allt som avhandlas i detta forum. Det du gör nu har jag inte alls hållit på med. Det var därför jag gärna ville höra lite mer om hur det går för dig så kan jag lära mig lite av dig!

    Jag äger ingen DM800 själv så jag vet inte exakt vilka tjänster som går i den eller vilka program som finns installerade. Det kan säkert skilja lite också beroende på vilken image man kör.

    De tjänster du nämner är de jag också skulle tro körs i boxen. I många images finns det ju inställningar för vilka tjänster som ska vara igång och där kan man stänga av t.ex. Samba eller FTP-server. Nu vet jag inte riktigt hur det funkar när du säger att Enigma2 är avstängt? Kommer du åt några inställningar då?

    Det du kan göra är väl att stänga av så mycket du kan i inställningarna. Sedan kolla med ps kommandot om du kan se några fler tjänster som är igång och slutligen kan du kolla med en online port-scanner när boxen är uppe och har en skarp IP-adress vilka portar som är öppna. Utifrån resultatet får man sedan jobba vidare och se om man kan stänga ner något ytterligare.

    Det är svårt att säga om scriptet funkar rakt av på en DM800, det måste nästan provas. Första frågan är om wget kommandot finns? På min Vu+ Duo2 finns det. Andra frågan är om alla parametrar som används stöds av den aktuella wget-versionen. Här springer man ofta på patrull eftersom kommandona som finns på Dreambox m.fl. tenderar att vara förkrympta versioner. På min Vu+ Duo2 finns t.ex. inte -o optionen som scriptet använder och därför spårar det ur.
    Kod:
    root@vuduo2:~# which wget
    /usr/bin/wget
    root@vuduo2:~# wget http://freedns.afraid.org/dynamic/check.php -o /dev/null -O
    /dev/stdout | grep Detected | cut -d : -f 2 | cut -d '<' -f 1 | tr -d " "
    wget: invalid option -- 'o'
    BusyBox v1.19.4 (2014-11-11 12:57:12 CET) multi-call binary.
    Usage: wget [-c|--continue] [-s|--spider] [-q|--quiet] [-O|--output-document FILE]
            [--header 'header: value'] [-Y|--proxy on/off] [-P DIR]
            [--no-check-certificate] [-U|--user-agent AGENT] [-T SEC] URL...
    Retrieve files via HTTP or FTP
            -s      Spider mode - only check file existence
            -c      Continue retrieval of aborted transfer
            -q      Quiet
            -P DIR  Save to DIR (default .)
            -T SEC  Network read timeout is SEC seconds
            -O FILE Save to FILE ('-' for stdout)
            -U STR  Use STR for User-Agent header
            -Y      Use proxy ('on' or 'off')
    Så jag tror du har en lång resa med 'trial and error' framför dig. Men ge inte upp!
    Vi finns här för att supporta dig om vi kan.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    f**n vad mycket olika beteckningar, ursäkta min okunskap.

    när jag skapade mina kanallistor till min dreambox utan LNB
    körde jag "tuner server" i BH på min VU+ sedan gjorde jag om dessa
    med #SERVICE 4097 ipadress port osv och slängde in userbouquetten i dreamboxen.
    Kanske finns någon plugin eller så för detta med jag gjorde det i notepad++
    tämligen halvautomatiskt.
    Det är ju även denna kanallista som jag använder externt i mina tablets/phones.

    Är det detta som kallas RCSC ((RemoteChannelStreamConverter))
    för då är det ju en traditionell stream och/eller trancoding (en port) och vad är då skillnaden mot

    vtuner respektive partnerbox (typ skickar de dataströmmen från satelliten eller) ??
    Senast redigerad av nyburgare den 2014-12-12 klockan 09:07. Anledning: edit: är inte/kallas USBtuners också vtuner ????

  5. #15
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    En skillnad som jag förstått det är att vtuner skickar hela transponderströmmen. Alltså inte bara en kanal utan alla kanaler som ligger på samma transponder. Det ger alltså begränsad möjlighet till att se/spela in mer än en kanal under förutsättning att de ligger på samma transponder.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #16
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Har i princip fått till det som jag vill, har dock fastnat på det jag trodde skulle vara det enklaste; att få till så att vtunerd (servern) och vtunerc (klienten) startas automatiskt på boxarna.

    Kan börja med serverdelen. Vill alltså att hela systemet ska boota upp ordentligt för att sedan köra följande automatiskt (vilket fungerar kanon om jag loggar in via SSH och skriver in kommandona manuellt):

    init 4
    /usr/bin/vtunerd.mipsel &

    Tydligen stänger init 4 ner Enigma2(?) och &-tecknet har jag lagt dit för jag tänker att den bör köras i bakgrunden. Har skrivit det som ett skript och lagt till lite sleep-rader:

    vtunerd.sh
    Kod:
    #!/bin/sh
    sleep 60
    init 4
    sleep 5
    /usr/bin/vtunerd.mipsel &
    Sleep var mest för att vara på den säkra sidan att allt "hinner med". Har gett rättigheter med chmod +x vtunerd.sh och testat att lägga till i:
    /usr/bin/enigma2.sh (lite överallt i filen)
    /usr/bin/enigma2_pre_start.sh
    /etc/rc.local

    Har labbat fram-och-tillbaks med och utan sleep-rader. Vissa gånger hänger sig Enigma2 vid bootloggan och jag tänker att det kan bero på att boxen inte går vidare när den kommer till init 4-raden. Därför bör väl hela systemet ha startats upp innan skriptet körs.

    Det sista jag skulle testa var någonting som föreslogs på OpenPLi-forumet, att lägga mitt skript i /etc/init.d/ och länka ihop med /etc/rc3.d/ på något vis: ln -s ../init.d/vtunerd.sh /etc/rc3.d/S01vtunerd.sh

    Och med det lilla experimentet stängde jag ute mig själv från boxen (SSH-servern startar inte längre) Blir att flasha om.

    Tips på hur jag ska få till det!?

  7. #17
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag har ingen DM800 så jag kan inte svära på att nedanstående funkar, det är taget från min Vu+ Duo2 som bör vara ganska lika i.o.m. att båda är Enigma2.

    Om vi delar upp problemet i två delar:

    1. Att få maskinen att boota upp till init 4.
    I filen /etc/inittab definieras vad som är "default runlevel". Normalt står den på 3. Om du istället vill att maskinen ska starta upp automatiskt till runlevel 4 så ändrar du helt enkelt en siffra i den filen.
    Kod:
    root@vuduo2:/etc# cat inittab
    # /etc/inittab: init(8) configuration.
    # $Id: inittab,v 1.91 2002/01/25 13:35:21 miquels Exp $
    # The default runlevel.
    id:3:initdefault:
    # Boot-time system configuration/initialization script.
    # This is run first except when booting in emergency (-b) mode.
    si::sysinit:/etc/init.d/rcS
    # What to do in single-user mode.
    ~~:S:wait:/sbin/sulogin
    # /etc/init.d executes the S and K scripts upon change
    # of runlevel.
    #
    # Runlevel 0 is halt.
    # Runlevel 1 is single-user.
    # Runlevels 2-5 are multi-user.
    # Runlevel 6 is reboot.
    l0:0:wait:/etc/init.d/rc 0
    l1:1:wait:/etc/init.d/rc 1
    l2:2:wait:/etc/init.d/rc 2
    l3:3:wait:/etc/init.d/rc 3
    l4:4:wait:/etc/init.d/rc 4
    l5:5:wait:/etc/init.d/rc 5
    l6:6:wait:/etc/init.d/rc 6
    # Normally not reached, but fallthrough in case of emergency.
    z6:6:respawn:/sbin/sulogin
    # /sbin/getty invocations for the runlevels.
    #
    # The "id" field MUST be the same as the last
    # characters of the device (after "tty").
    #
    # Format:
    #  <id>:<runlevels>:<action>:<process>
    #
    
    S:5:respawn:/sbin/getty ttyS0 115200
    e2:3:respawn:/usr/bin/enigma2.sh
    Den rödmarkerade 3:an ändras till en 4:a. Detta ersätter alltså kommandot "init 4".

    2. Att starta vtunerd. rc.local stöds tydligen inte i OpenPLi.

    Då får man gå andra vägar. Har du ett script som heter /etc/init.d/vtunerd.sh? I så fall kan du prova att länka det till runlevel 4 med:
    ln -s ../init.d/vtunerd.sh /etc/rc4.d/S99vtunerd.sh

    Om inget av detta funkar får du höra av dig igen.

    Edit:
    Efter att ha googlat och läst om OpenPLi har jag ändrat i ovanstående text. Läs om den igen ifall du läste första versionen...
    Senast redigerad av atomized den 2014-12-13 klockan 21:42.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #18
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Nu har jag fått det att rulla som jag vill
    Passade på att skriva en guide för den som vill ge sig på vtuner:
    http://www.comhit.net/content.php/30...net-med-vtuner

    atomized: Stort tack för ditt svar och skript! Jag han aldrig testa det ordentligt, för efter mycket Googlande lyckades jag till slut hitta ett skript som tydligen var byggt just för vtuner-servern och det är det som är med i guiden. Tydligen fanns det också ett officiellt ipk-paket för mips-boxar till klienten. Riktigt smidigt, men man kan ju inte anklaga vtuner-hemsidan för att vara övertydlig.

  9. #19
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Kul att du fick igång det så bra!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Bra TV mellan 55-60 tum för ca 10000?
    Av Kianian i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-02-12, 18:35
  2. DM800 Cardserver till Ett DM800 Hemma Net.....
    Av spacecake i forum Dreambox
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2013-01-21, 21:30
  3. Sharing eller streaming mellan dm800 och dm500
    Av camane007 i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-11-03, 22:59
  4. ssh tunnel
    Av razorx i forum Linux
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 01:30
  5. VPN Tunnel
    Av billeh i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-09-24, 21:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss