Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Håller min DM500HD på att ge upp?

  1. #1

    Håller min DM500HD på att ge upp?

    Hejsan,

    har problem med min DM500HD (ej klon) framförallt med mottagningen på thor och då särskilt vissa HD kanaler så som TV4HD och några av cmore-kanalerna, minns inte på rak arm vilka. Sirius är perfekt.
    Har runt 71% i signalstyrka. När jag tar upp info på kanalen klarar den det inte utan tvbilden/ljudet börjar att hacka och bli pixlig. De övriga mottagarna har bättre signalstyrka (90%) och inte samma problem.
    Körde tidigare med openpli 2.1 och har provat byta upp mig till openatv utan någon förbättring. Har såklart sett över kontakterna eftersom bara denna mottagare berörs.
    Boxen har börjat hänga sig ibland (vilket den knappt gjort under dess första två år förrän nu). Ska även byta diseqc för att utesluta att denna felar.
    Möjligen saknas det ett slutmotstånd i satuttaget jag installerade för ett tag sedan. Vill minnas att problemet inte var riktigt så illa innan dess. Minnet sviker mig dock...
    Går det att mäta signalstyrkan på något vettigt sätt? Dvs utan boxen inkopplad så kan man se hur stark den är fram till uttaget etc?

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Byt PSU
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    skall prova även detta men om den ger perfekt signal på sirius lär det väl knappast vara PSUn eller?

  4. #4
    Seniormedlem Ibrahims avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1 898
    Tackad
    206 gånger
    Det är inte PSU 100% säker på det kan vara LNB
    VU+SOLO 4K
    KÖR BÄSTA IPTV

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    testa att justera lnb lite åt höger eller vänster vrida det då men
    bara lite max en cm hit eller dit

  6. #6
    Detta har jag redan provat och hade det varit lnb så hade det väl varit lika illa på den andra tvn antar jag?

    Hade förresten uselt ljud på tv4hd och tv3hd, stängde av AAC downmix och det gjorde underverk åtminstone hittills.

  7. #7
    Glöm underverk. Det blev bättre men inte perfekt

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Min dm800SE som knappt är 1 år gammal, gör också så ibland, men jag har märkt att det är något med tunern och beroende ifall kabeln hänger fritt, eller ifall den har stöd under. När det börjar pixelera, till slut står det INGEN TUNER och det hjälper inte vad man gör.
    Genom att pilla på kabeln lite uppåt, så kommer bilden igen.
    Det känns som om tunern har lite glapp någonstans.
    Jag brukar öppna locket och trycka in tunern lite bättre, men det kommer på nytt efter att boxen blir lite varm.
    Genom att lägga något under kabeln så att den trycker ner tunern, så funkar det jättebra.
    Då blir det aldrig pixeleringar.
    Sådana problem får jag inte med mina andra DM600 boxar.
    Vet inte ifall detta är samma problem du har, men kolla ifall det blir bättre om man vickar lite på kabeln in till boxen.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2011
    Inlägg
    129
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av viairdeto Visa inlägg
    Min dm800SE som knappt är 1 år gammal, gör också så ibland, men jag har märkt att det är något med tunern och beroende ifall kabeln hänger fritt, eller ifall den har stöd under. När det börjar pixelera, till slut står det INGEN TUNER och det hjälper inte vad man gör.
    Genom att pilla på kabeln lite uppåt, så kommer bilden igen.
    Det känns som om tunern har lite glapp någonstans.
    Jag brukar öppna locket och trycka in tunern lite bättre, men det kommer på nytt efter att boxen blir lite varm.
    Genom att lägga något under kabeln så att den trycker ner tunern, så funkar det jättebra.
    Då blir det aldrig pixeleringar.
    Sådana problem får jag inte med mina andra DM600 boxar.
    Vet inte ifall detta är samma problem du har, men kolla ifall det blir bättre om man vickar lite på kabeln in till boxen.
    hade samma på min dm800se, öppnade den o körde lite elektronikrengöring på tunern, grejade som fan men fick det inte att fungera... visade sig vara ett kabelbrott i antennkabeln precis vid kontakten

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 06:08
  2. [LÖST] Håller dem på och knäcka det nu?
    Av kotten81 i forum Com Hem
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-04-02, 13:54
  3. hmm vad håller CH på med ?
    Av Aonn i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-11-27, 22:49
  4. Håller med
    Av NGPatrik i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-04-14, 15:54
  5. vaed håller dom på med
    Av wiggen-cx i forum Viasat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-02-21, 16:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss