Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bildskärm stänger av sig

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger

    Bildskärm stänger av sig

    Vet inte om detta är rätt forum för frågan enl nedan.
    Men jag har googlat utan att lyckas få fram nåt vettigt...

    Här på forumet finns ju en massa erfarenhet av datorer så jag tänkte att det kunde finnas nån som råkat ut för nåt liknande och kan ge tips vad jag ska göra.

    Gäller en stationär dator.
    Problemet är att min skärm, en ASUS 24" som är ca 3-4 år, stänger av sig efter nån/några minuters användande.
    Den blir då helt död, går inte att starta med knappen.

    Har den alltid inkopplad med strömkabeln, och tidigare lyste då en lampa/diod med rött sken på skärmen.
    När man startar datorn så ändrar den till blått sken och skärmen startar upp.

    Numera så måste jag ha strömkabeln ur, koppla in den innan jag startar datorn, och då går den igång.
    Jag kan då använda den i några minuter sedan stänger den sig, blir svart och ingen lamoa lyser alls på skärmen.
    Om jag då tar ut kabeln i 15 sek, stoppar i den igen så startar skärmen, och sedan funkar den i ca en minut.
    Därefter stänger den sig igen och så får man hålla på.

    Så nu undrar jag vad det kan bero på?
    Ström är det ju hela tiden i kabeln.
    Kan det vara nät agget i skärmen?
    Styr grafikkortet i datorn skärmen, men då borde den väl gå i viloläge (så att den röda lampan lyser)?
    Har den nu inkopplad med DVI kabel, kan den krångla?

    Tacksam för tips!
    Tycker att en skärm borde hålla längre..

  2. #2
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 004
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av tobbe54 Visa inlägg
    Vet inte om detta är rätt forum för frågan enl nedan.
    Men jag har googlat utan att lyckas få fram nåt vettigt...

    Här på forumet finns ju en massa erfarenhet av datorer så jag tänkte att det kunde finnas nån som råkat ut för nåt liknande och kan ge tips vad jag ska göra.

    Gäller en stationär dator.
    Problemet är att min skärm, en ASUS 24" som är ca 3-4 år, stänger av sig efter nån/några minuters användande.
    Den blir då helt död, går inte att starta med knappen.

    Har den alltid inkopplad med strömkabeln, och tidigare lyste då en lampa/diod med rött sken på skärmen.
    När man startar datorn så ändrar den till blått sken och skärmen startar upp.

    Numera så måste jag ha strömkabeln ur, koppla in den innan jag startar datorn, och då går den igång.
    Jag kan då använda den i några minuter sedan stänger den sig, blir svart och ingen lamoa lyser alls på skärmen.
    Om jag då tar ut kabeln i 15 sek, stoppar i den igen så startar skärmen, och sedan funkar den i ca en minut.
    Därefter stänger den sig igen och så får man hålla på.

    Så nu undrar jag vad det kan bero på?
    Ström är det ju hela tiden i kabeln.
    Kan det vara nät agget i skärmen?
    Styr grafikkortet i datorn skärmen, men då borde den väl gå i viloläge (så att den röda lampan lyser)?
    Har den nu inkopplad med DVI kabel, kan den krångla?

    Tacksam för tips!
    Tycker att en skärm borde hålla längre..
    Har du en PSU inkopplat till skärmen ?
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Som joakim95 är inne på så är det vanligt att power supply ger upp efter några år. Och det beror oftast på elektrolytkondensatorer av dålig kvalitet som torkar ut.

    Har skärmen ett externt power supply så brukar det vara ganska lätt att byta ut det. Är det inbyggt i skärmen blir det krångligare. Ett tips kan vara att googla på "din bildskärms beteckning + problem". Är det då ett vanligt fel så brukar någon ha skrivit om det.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av joakim95 Visa inlägg
    Har du en PSU inkopplat till skärmen ?
    Nej, 220v direkt in i skärmen.
    __________________________________________________ _________________________________________________
    Linux, Ubuntu 12.04, OSCam Build 6089
    DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Som joakim95 är inne på så är det vanligt att power supply ger upp efter några år. Och det beror oftast på elektrolytkondensatorer av dålig kvalitet som torkar ut.

    Har skärmen ett externt power supply så brukar det vara ganska lätt att byta ut det. Är det inbyggt i skärmen blir det krångligare. Ett tips kan vara att googla på "din bildskärms beteckning + problem". Är det då ett vanligt fel så brukar någon ha skrivit om det.
    Är inbyggt nät agg, 220v direkt in i skärmen.
    OK, kan förstå att felet finns i skärmen då.
    Inget som styrs via grafikkortet?
    Skulle få låna en skärm idag så det är ju enkelt att testa. Om den fungerar är det ju skärmen.
    Skit att de inte håller längre
    __________________________________________________ _________________________________________________
    Linux, Ubuntu 12.04, OSCam Build 6089
    DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    är säkert skärmen som det är fel på
    den kommer ju igång när det kommer signal från graffekortet
    till skärmen
    annars testa att blåsa rent fläkten på graffekortet och uppdatera drivisar till det med
    men säker på det är skärmen

  7. #7
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 004
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av tobbe54 Visa inlägg
    Är inbyggt nät agg, 220v direkt in i skärmen.
    OK, kan förstå att felet finns i skärmen då.
    Inget som styrs via grafikkortet?
    Skulle få låna en skärm idag så det är ju enkelt att testa. Om den fungerar är det ju skärmen.
    Skit att de inte håller längre
    Jag hade ett liknade problem med min platt skärm fast den var en HP men den var över tio år gammal och användes nästan varje dag så det var inte konstigt att den la av.
    Men i ditt fall så tycker ju man att den borde ha gått några år till.
    Senast redigerad av joakim95 den 2015-01-05 klockan 15:06.
    Apple TV 4K, Humax BXR-HD+ 2 SE, Sagemcom RT-90

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Det som brukar gå sönder i skärmar är elektrolyter och men oftast är driv-förstärkare som tänder belysningen i skärmen.
    Det går att reparera, men det kräver felsökning för att ta reda på vilken komponent det är.
    Kan du testa någon av de andra ingångarna, DVI, HDMI eller DSUB, för att se ifall det är ingången som är sönder eller någon gemensam komponent, som driver till LED:arna?

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av viairdeto Visa inlägg
    Kan du testa någon av de andra ingångarna, DVI, HDMI eller DSUB, för att se ifall det är ingången som är sönder eller någon gemensam komponent, som driver till LED:arna?
    Jo, jag ska testa det, men just nu håller jag på med lite snickring så jag får ta detta nån dag framöver.
    Tack för infon, jag återkommer.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 23:53
  2. [LÖST] Stänger av orginalkort?
    Av Jison i forum Boxer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2002-12-12, 12:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss