Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 7020hd brickad efter bootloop?

  1. #1

    Angry 7020hd brickad efter bootloop?

    Hejsan,

    Efter en vecka i fjällen kom jag hem till en 7020hd som hade lämnat fast i en bootloop direkt i början, dvs ingen tillgång till ftp eller telnet. Den har säkert varit i samma läge en par dagar pga av elavbrott dagen jag for.

    - Försökte först stänga av boxen och starta den igen, men hjälpe inte.
    - Bet i det sura äpplet och började flasha om, men till min stora förvåning löste sig inte problemet då, utan det kom *stop* direkt på samma sätt som om man hållar ner neråt pilen när man ska flasha
    - Antog att det var en korrupt bootloader eller skadad flash, så jag tellnettade till boxen före flash och la på "flash sector recovery" till nästa gång. Den hittade ett trasigt block, erase failed at 3d180000: c1. Block will be marked as bad, men startar fortfarande inte. Har gjort det samma många gånger med olika images och den hittar alltid det samma blocket..
    - Har försökt flera olika images, dm orginal 4.0.0, newnigma 4.0.11, newnigma 3.3 som har bootloader 84 samt en dreambox-image-dm7020hd-20150105 som jag tankade från dreamboxupdate.com - alla med samma resultat dvs den *stop* själv direkt och anger ipn


    - Har kollat flera gånger så neråtknappen har inte lämnat in då jag hör klick ljudet varje gång jag trycker på den
    - Om jag inte har på flash sector recovery, så saknas cpu bilden på websidan där man flashar om ibland
    - Är 100% säker på att jag flashar images som är gjorda till boxen

    Har någon hjälpsam själ förslag på vad jag kan pröva?

    Enda jag själv kan komma på är att flasha med dream-up, som jag kan prova imr efter att ha lånat modem från jobbet. Men jag är väldigt skeptisk att den skulle hjälpa. Annars har jag börjat misstänka hårdvaruproblem, vilket jag hoppas jag kan undgå då boxen är snart 3 år och således har jag inte längre har garanti på boxen

    Mvh,
    Niklas

  2. #2
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Flasha om via dreamup och usb kabel så ska du se att det nog kan fixa det
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

  3. #3
    dubbelpost
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerad av N1ck3 den 2015-01-06 klockan 19:19.

  4. #4
    Hej igen,

    Märkte att av nån orsak så var change command line på. Hur detta har gått till har jag ingen aning om då jag är helt säker på att jag inte ändrat det, men efter att jag disablat den så funkar allt som den ska.. Ex på bilden under

    temp.JPG



    Bara typiskt att man försöker först 2 timmar och hittar felet 30 min efter att jag startat en ny tråd, men ifall andra har samma problem så låter jag den vara uppe..

    En till fråga på samma gång; jag laddade ner flashen från boxen före jag började, hur ska man göra får att öppnaden och ta alla inställningar?

    Edit: Och tack Deas

  5. #5
    Seniormedlem BruketFanss avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    BruketTown
    Inlägg
    163
    Tackad
    7 gånger
    En helt annan sak. Om ovanstående bild är bios för Dreamboxen. Hur gör man för att få fram/se den?
    DM800HD SE x 2 | Newnigma2 |
    Goody Goody...

  6. #6
    Du håller ner neråtpil samtidigt som du slår på strömmen, dvs samma sätt som då du ska flasha om den..

    När det kommer *stop* i displayen så telnettar du till ip:n och voila.

Liknande ämnen

  1. Problem att flasha "brickad" DM 800 HD 2.10
    Av Timtastic i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-07-05, 16:03
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-02-28, 20:35
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-09-25, 20:31
  4. Brickad 600?
    Av Ankan_77 i forum Dreambox
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-02-06, 12:05
  5. brickad original 500hd
    Av pite_anders i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-05, 20:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss