Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Skillnad mellan DiSEqC och Ucas?

  1. #1

    Skillnad mellan DiSEqC och USALS?

    Hej
    Jag har en motor som styrs via DiSEqC 1.2 tidigare kopplad till en Vantage mottagare. till den har jag en 90 cm parabol med titanum huvud. Har funkat bra. Nu har jag bytt box till en GM Triplex box och det står att den supportar USALS i setup menyn. Jag har från setup menyn vridit antennen och den verkar vrida sig i varje fall åt väst då jag tappar signalen. Jag kan även svänga tillbaka den till Thor, men sedan verkar den inte vilja vrida mer åt öst. Det finns en autokalibrering för satellitposition i den egnima2 versionen jag kör men den klagar på just när den skall hitta tappad signal åt öster. Verkar som det stoppar. Har det att göra med detta med de olika protokollen eller är det annat fel. Står inget om DiSEqC i någon setupmeny över rotor utan bara USALS. Hur kan det fungera alls?
    Senast redigerad av PeFo54 den 2015-01-09 klockan 11:36.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    Hej
    Begreppet UCAS känner jag bara till som Universal Conditional Access System.
    I beskrivningar läser man ofta Embedded UCAS, men det är länge sen jag läste det.
    För motorstyrning använder jag nuförtiden USALS.
    Det här kanske hjälper.

    https://www.youtube.com/watch?v=8ro9RKhSvRo

    Mvh Kalle

  3. #3
    Hej Jag upptäckte att jag skrivet fel utan det skall vara USALS. Då Spark imagen som låg på min Triplex var mer än buggig och dessutom gjorde att bilden var ryckig har jag bytt ut den till Enigma2 PKT Sorgolos V3 som ger fantastisk bild och massor av nya funktioner. Tyvärr finns det ingen bruksanvisning . Såg att min motor Hyro hm2100A har GOTO X funktionen som tydligen finns i USALS. Denna funktion finns också i min Triplex Enigma2. Kan det vara så enkelt att min motor har beckat igen åt öster då jag nog inte kört den på ett år?

  4. #4
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 020
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av PeFo54 Visa inlägg
    Hej Jag upptäckte att jag skrivet fel utan det skall vara USALS. Då Spark imagen som låg på min Triplex var mer än buggig och dessutom gjorde att bilden var ryckig har jag bytt ut den till Enigma2 PKT Sorgolos V3 som ger fantastisk bild och massor av nya funktioner. Tyvärr finns det ingen bruksanvisning . Såg att min motor Hyro hm2100A har GOTO X funktionen som tydligen finns i USALS. Denna funktion finns också i min Triplex Enigma2. Kan det vara så enkelt att min motor har beckat igen åt öster då jag nog inte kört den på ett år?
    Kontrollera att motorinställingarna att gränser skall vara AV.
    Detta har hänt mig också att jag tryckt på fel knapp så att parabolen gick bara åt öster,östlig gräns var aktiverad.
    Senast redigerad av joakim95 den 2015-01-09 klockan 14:08.
    Carpe Diem

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    997
    Tackad
    14 gånger
    En sak man inte får glömma vid USALS är inställningen av positionen. tx. 59grader N 13grader Ö

    Mvh Kalle

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Extra viktigt att få positionen rätt. USALS eller DISEqC1.3 som det också kallas är i stort sett samma som DISEqC1.2, men med skillnaden att det räcker att ange en satellit manuellt med styrknapparna på fjärrkontrollen så skall motorn veta var de övriga satelliterna finns.

    Viktigt att ange öst- och väst-stopp, var parabolen finns (position) samt naturligtvis att parabolen sitter bra uppsatt.

Liknande ämnen

  1. Skillnad mellan transpondrar
    Av johnny_remote i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-02-07, 23:08
  2. Skillnad på diseqc?
    Av pressvempa i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 21:59
  3. Skillnad mellan DragonCam 3.00 & 3.01
    Av hinken i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-09-13, 13:22
  4. Skillnad mellan Geo32 och Geo34?
    Av santiago_99 i forum Com Hem
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-11-09, 10:57
  5. Skillnad mellan geo 32+, 34 och 34CW?
    Av mickebra_88 i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-09-27, 18:39

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss