Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Koppla upp mig hemifrån mot min dreambox som är i sommarstugan via ftp eller annat?

  1. #1
    Färsking
    Reg.datum
    Feb 2005
    Inlägg
    21

    Koppla upp mig hemifrån mot min dreambox som är i sommarstugan via ftp eller annat?

    Är det möjligt? måste jag preparera boxen i förväg för att detta ska gå? Jag har exempelvis ip nummer på sommarstugans router 87.xxx.x.xxx . Via ftp program ska jag på ip skriva in detta nummer? eller är det något i still med 87.xxx.x.xxx:80 om 80 är sk porten till boxen och sedan root som användarnamn och xxxxxxx som lösen till boxen?
    Måste jag ändra något i routern? eller måste lägga in något i boxen innan detta går att göra?

    Tacksam för svar och hjälp. Behöver göra i gsub.conf nämligen för att få fram texten och det är ändå en bit att åka dit och frugan tjatar på mig om att få fram texten på filmen.

    Jag har en dreambox 500c med openpli image.

  2. #2
    Seniormedlem optimals avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    339
    Tackad
    23 gånger
    Då är det väl port 80 som ska öppnas i routern och peka mot dm500c

  3. #3
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Port 80 = webb, port 20/21 = FTP.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du kan inte göra något av detta utan att i förväg ha ordnat portforwarding av aktuella portar i sommarstugans router.

    Det du kan göra om frugan har en dator med sig i sommarstugan är att fjärrstyra hennes dator via t.ex. TeamViewer och komma åt din Dreambox i stugan den vägen.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Färsking
    Reg.datum
    Feb 2005
    Inlägg
    21
    Tackar så mycket för informationen. Teamview borde jag tänkt på. Dock är datorn super seg och frugan har tummen mitt i..... Om jag kör portforwarding så är det det boxens lokala ip-adress som gäller vad ska det stå på udp/ är det 80 eller ? eller är det här jag ska ha 20 för att kunna göra ändringar via ftp? på routerns inställningar vid portforwarding? Tack så snabbt och bra svar.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    187
    Tackad
    7 gånger
    Citat Ursprungligen postat av sabi Visa inlägg
    Tackar så mycket för informationen. Teamview borde jag tänkt på. Dock är datorn super seg och frugan har tummen mitt i..... Om jag kör portforwarding så är det det boxens lokala ip-adress som gäller vad ska det stå på udp/ är det 80 eller ? eller är det här jag ska ha 20 för att kunna göra ändringar via ftp? på routerns inställningar vid portforwarding? Tack så snabbt och bra svar.
    Du ansluter ju hemmifrån till ditt externa ip som du har i stugan. tex 86.234.232.21.
    I routern öppnar du en port, och pekar den mot dreamboxen i ditt nätverk, genom din lokala ip. tex 192.168.0.200.

    Port 80 brukar ju vara webserver, dvs http.
    Ftp brukar ligga på 21

    Vanligtvis brukar man kunna ändra så att man öppnar tex port 34582 och pekar den till port 80 inom nätverket. På så vis så blir det inte lika uppenbart om någon portscannar, då man i regel scannar standardportar, typ 80, 21.

    Brukar finnas drösvis med guider om hur man öppnar portar om du söker på google, lär gå fortare än att vi ska gissa på vilka knappar du ska trycka på i din router utan att ens veta vad det är för modell.

Liknande ämnen

  1. chromecast eller annat usb mediasticka?
    Av wba i forum Övriga mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-11-04, 20:11
  2. Komma åt Dreambox på annat nätverk?
    Av BlackKnight i forum Mjukvara
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2013-08-25, 13:03
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-21, 00:55
  4. [LÖST] Dreambox är inget annat än dyrt skräp!
    Av i forum DGStation
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 21:10
  5. Kodbyte eller annat fuffens
    Av nissehult61 i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-06-03, 17:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss