Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: Hur bryta sig in i en dm800??

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    529
    Tackad
    38 gånger

    Hur bryta sig in i en dm800??

    Hej
    Jag har en dm800 som jag inte har root lösen till. Jag vill inte flasha om den.
    Jag har åtkomst till hela flashminnet (även /etc) via samba (både läs och skriv) så jag borde kunna ändra i /etc/passd men det hjälper inte.
    Normala linuxdistributioner sparar ju lösen där eller i /etc/shadow men inte denna. Jag har även testat att kopiera /etc/passwd från min dm8000 men det hälper inte, och även på denna boxen så hjälper det inte att ändra i /etc/passwd för att ta bort eller ändra rootlösen.
    Alla guider jag hittat förespråkar ju att man ska ändra i denna filen, tex via tuxbox commander eller liknande plugin.

    Jag har även testat att göra än bakdörr genom att öppna en port till ett Shell i /etc/inetd men inte heller detta lyckas jag med.
    Har någon några andra ide'er jag kan prova?
    Jag kan inte flasha om den pga trasig nätverksport (kör med usb nätverkskort nu)

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    310
    Tackad
    13 gånger
    Jag lyckades enligt denna guiden http://www.dreamboxon.com/reset-password.html

    Dock så var det en 600 men det kanske går på en 800 också...

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Beskriv mer exakt vad som händer/inte händer när du försöker ändra password genom att editera /etc/passwd?
    Det är hopplöst att försöka hjälpa till på enbart felbeskrivningen "det fungerar inte"...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    529
    Tackad
    38 gånger
    Det var samma guide som jag testat innan men nu ser jag att jag läst fel lite... det är /var/etc/passwd som man ska ändra i och inte /etc/passwd som det är på de flesta vanliga linuxinstallationer... ska testa detta när jag kommer hem håll tummarna

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    529
    Tackad
    38 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Beskriv mer exakt vad som händer/inte händer när du försöker ändra password genom att editera /etc/passwd?
    Det är hopplöst att försöka hjälpa till på enbart felbeskrivningen "det fungerar inte"...
    Okej
    Det går fortfarande inte att logga in via ssh (fel password), någon ytterligare beskrivning kan jag inte ge.
    Om jag gör det på min dm8000 där jag kan root lösen så är det fortfarande det gamla passwordet som gäller även efter att jag ändrat i passwd filen. Därför utgick jag ifrån att passwordet sparas någon annanstans.

    Det är Gemini image på dm8000 och blackhole på dm800.

    Men jag ser nu att jag läst fel i guiden och ändrat i /etc/passwd och inte i /var/etc/passwd

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    ssh typ det är väl telnet by default o design ???

  7. #7
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    /var/etc/passwd och /etc/passwd är troligen samma fil. /var/etc brukar vara länkat till /etc.

    Troligen är det din editering som misslyckas. Har du kollat efter att du editerat filen att ändringen slagit igenom och ligger kvar? Kör en cat eller motsvarande på filen efter editering och se så att den verkligen blev ändrad.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    en fråga bara är det via en payserver du kör eller en egen ?

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2011
    Inlägg
    45
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    en fråga bara är det via en payserver du kör eller en egen ?
    Troligen försöker han komma in i en "köpbox"

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    529
    Tackad
    38 gånger
    Citat Ursprungligen postat av lasaq Visa inlägg
    Troligen försöker han komma in i en "köpbox"
    Nix det är definitivt ingen payserver... Men köpebox... hmm jo jag köpte den ju billigt begagnad eftersom nätverksporten är sönder. Jag kör nu med ett usb nätverkskort. Jag vill undvika att flasha om den eftersom att nätverksporten är trasig, men jag pratade precis med han som haft den innan och fick reda på att han hade flashat om den med enbart nollmodemkabel (måste ha tagit tid...) Jag vill konfa om den så att den ansluter till min egen kortserver (med ett eget kort som jag betalar abo för...)

    /var är inte utdelat via samban så jag får försöka att få in tuxbox commander på den.

Liknande ämnen

  1. Skada av att bryta strömmen
    Av SnaBel@ i forum Dreambox
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-01-07, 13:55
  2. DM800 Cardserver till Ett DM800 Hemma Net.....
    Av spacecake i forum Dreambox
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2013-01-21, 21:30
  3. skillnad DM800 HD samt DM800 SE
    Av deep007 i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-08, 17:16
  4. DM800 gemini2-400-dm800-secondstage-69
    Av forhike i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 07:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss