Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Välja Box för Sat.... DreamBox eller Miraclebox eller ?

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    333
    Tackad
    9 gånger
    Jo, jag menade de små Dreamboxarna.
    De stora är nåt helt annat

    Finns en klon på DM8000 som jag provat och den funkade bra (Ferrarri-SIM).
    Däremot var passformen på luckor och sånt lite sådär, men fullt användbart.

    Jo, förr satt duktiga programmerare och optimerade program till microprocessorer, men tydligen inte nu längre.
    Och det måste bli mycket kostsammare att byta/ändra programvara när det sitter i ett chip... kanske byta hela chipet.
    Nu kan de ju göra allt över Internet, vilket sparar pengar och tid för dem.
    Nackdelen är då att användarna för långsammare boxar.

  2. #12
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det finns en avsevärd fördel med Linux-boxar som Dreambox och Vu+ kontra de gamla boxarna och det är att mjukvarorna uppdateras och buggfixas hela tiden! I de gamla tiderna var man helt hänvisad till om tillverkaren orkade/brydde sig om att rätta ev. buggar.

    Många år med olika fabrikat av boxar har lärt mig att en box blir aldrig bättre än sin mjukvara hur bra hårdvaran än ser ut. Det är framförallt mjukvarustödet med stort utbud och valfrihet som gjort Dreambox så populära.

    Nu när du kan få förstklassig hårdvara parad med lika brett mjukvarustöd som Dreambox i en Vu+ för rimliga pengar så är det väl inte mycket att tveka på tycker jag?

    Jag har som sagt aldrig sett en Miraclebox men jag tvivlar på att utbudet av mjukvara och snabbheten på uppdateringar kan mäta sig med Dreambox/Vu+?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #13
    Färsking
    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    28
    Tackad
    4 gånger
    Om man ska gå in på sånt som snabbhet så ska jag säga att nån snabbare än min Solo2 har jag inte haft. Visst tar det en liten stund att boota om den varit strömlös, har aldrig tagit tiden, men det är nog nånstans mellan 15-30 sekunder. Första boxen jag hade var en Nokia analog, nästa Nokia 9805 (tror jag?), sen Vantage 7100 och till sist en Pace 830, alla har varit och är på de flesta sätt långsammare än Solo2. Det kanske inte är en rättvis jämförelse? Men Solo2:an byter kanal fortare än nån av mina tidigare digitala boxar ivf. Kan vara att den analoga som var min första var snabbare, men minnesbilderna av den är lite vaga då jag bara hade den i ett par år och bytte mot digital för ca 16 år sedan.

  4. #14
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Har ägt och äger fortfarande en Miraclebox Premium Twin HD, med en dvb-s2 och dvb-t2 tuner.
    Personligen är jag super nöjd med den.
    Bra fjärr och mjukvaran uppdateras hela tiden.
    Använder egami som jag är väldigt nöjd med och fungerar kanon enligt mitt tycke.
    Bra funktioner så som PIP, Timeshift, inspelning med mera.
    Tycker prislappen på boxen var bra med tanke på vad man får för pengarna och upplever den som snabb i kanalväxlingen...
    Lite seg att starta upp den från början dock, men då den väl är igång så fungerar den väldigt bra och har aldrig haft några bekymmer med den.

    Tycker att jämfört med min gamla DreamBox 800 HD så fungerar Miracleboxen mycket bättre och snabbare.
    Senast redigerad av Minime den 2015-02-07 klockan 09:55.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    333
    Tackad
    9 gånger
    Just en Miraclebox Premium Twin HD gjorde jag i ordning åt en kompis.

    Den mjukvara som jag personligen tyckte fungerade bäst var just Egami på den.
    Kändes som de programvaror som fanns då, inte riktigt var "färdiga"...
    Pluginmenyerna var olika, fattades plugins, eller fanns inte alls plugins på vissa images till just den boxen.

    Problemet med Miraclebox är att de inte är lika vanliga som tex DreamBox.
    Just därför är supporten segare i forum (Speciellt deras eget) och deras egen mailsupport är rätt dålig, milt sagt.
    Man får lära sig själv, även om det tar lite längre tid...

    En sak jag gillar med MiracleBoxarna är att man kan uppdatera och installera plugins genom att bara sätta i en USB-sticka med det som ska installeras
    Gäller både uppdateringar av programvara och plugins..

    Är det likadant med VU ?



  6. #16
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Zoorg Visa inlägg

    En sak jag gillar med MiracleBoxarna är att man kan uppdatera och installera plugins genom att bara sätta i en USB-sticka med det som ska installeras
    Gäller både uppdateringar av programvara och plugins..

    Är det likadant med VU ?

    Images, firmware och liknande installeras med USB-sticka på Vu+. Plugins installeras väl oftast från nätet. Det går också bra att ftp:a upp en installationsfil för en plugin och lägga den i /tmp för att sedan köra installationen.
    Om det går att direkt installera en plugin från USB-sticka vet jag inte för jag har inte gjort den varianten.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    Fungerar alldeles utmärkt att göra så.
    Men jag förstår inte nyttan, man måste ju göra en massa extra moment.


    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    .................
    Om det går att direkt installera en plugin från USB-sticka vet jag inte för jag har inte gjort den varianten.

Liknande ämnen

  1. Dreambox eller Miraclebox
    Av nixxz i forum Dreambox
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2013-09-04, 18:29
  2. Miraclebox 9, DM 500 HD, eller DM 800 SE HD Klon?
    Av morph2k2 i forum Fortis/Miraclebox/Octagon/Wavefield
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-17, 21:38
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-30, 18:18
  4. CD eller Comhem, vad skall man välja??
    Av Slackerboy i forum Canal Digital
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-08-23, 21:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss