Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Välja Box för Sat.... DreamBox eller Miraclebox eller ?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    333
    Tackad
    9 gånger

    Välja Box för Sat.... DreamBox eller Miraclebox eller ?

    Tittat på Miraclebox-9-S-Twin-HD-PVR (450Mhz)
    En sån hade jag tidigare men sålde den när jag flyttade.
    Den funkade bra.

    Men det finns ju även Dreamboxar och andra...
    Dreambox DM-500 HD v2 (400Mhz)
    Dreambox DM-800 HD SE v2 (400Mhz)
    VU+ Solo 2 som verkar ha snabbast processor... (1,3 Ghz)

    Hur är fjärrkontrollerna ?
    Dreambos har ju lite "plastiga" såna, medans tex Miraclebox känns mer "moderna"
    VU+ fjärrar har jag ingen erfarenhet av.

    Sedan själva gränssnittet, hur bra funkar det ?
    Dels att lägga in plugins/cams och dels att hitta i...
    Och att installera plugs på Dreambox är ju annorlunda än på tex Miraclebox.

    Priserna skiljer sig ju en del.
    Men vad ska man mer titta på.
    Vad har ni andra för erfarenheter?
    Senast redigerad av Zoorg den 2015-02-04 klockan 14:29.

  2. #2
    Färsking
    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    28
    Tackad
    4 gånger
    Jag har bara (bra) erfarenhet av VU+, har en Solo2 och en Solo, köpte Solo2 först och uppgraderade sen mitt sovrum med Solon. Solo 2 är i mina ögon oerhört snabb, jag kör OpenPli 4 på båda apparaterna och det fungerar utan problem. Timeshift, inspelning och tittande går utan problem, nåt streamande har jag inte direkt försökt mig på (använder chromecast till det) så det vet jag inte hur det funkar.
    Fjärrkontrollen håller bra standard tycker jag, minst lika bra som Samsungs originalkontroll till TV:n, lika bra känsla och snyggare.

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag lägger också min röst på Vu+. Jag har visserligen aldrig sett en Miraclebox och Dreambox har jag bara lite erfarenhet av. Men Vu+ är oslagbart prisvärda. Det finns enl. min mening ingen anledning att köpa en Dreambox när du får en bättre Vu+ för nästan halva priset.

    Jag har en Vu+ Duo2 som är den dyrare modellen (c:a 4000) men den har en lite bättre fjärr än Solo2 och övriga Vu+ boxar. Jag är mycket nöjd med Duo2 fjärren som jag tycker är snygg och känns gedigen med vissa knappar i metall.

    duo2remote.jpg

    Vad gäller handhavandet är Dreambox och Vu+ nästan identiska eftersom det i mycket är exakt samma programvara som körs. Du kan t.ex. köra OpenPLi både på en Dreambox och en Vu+. Så att hitta plugins m.m. är inga problem utan det finns ett mycket stort utbud.
    Senast redigerad av atomized den 2015-02-04 klockan 19:40.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    333
    Tackad
    9 gånger
    OK

    Tittade lite på VU+ boxarna

    Vad rekommenderas ?
    VU+ Solo
    VU+ Solo2
    VU+Duo2 S2x2

    Jämförelse på prisjakt.nu
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1583524,2094933

    Läste detta om VU+ Solo2 på Prisjakt.nu , stämmer det ?
    Kända buggar:
    1- Playback during recording can be problematic
    2- Streaming can sometimes have issues (not all streams will play)
    3- Blindscan doesn't work
    4- 'Transcoding for mobile devices' is in it's beta-state and can have issues (Not tested by ViX Team to Android devices)
    5- Internal loopthrough works only from tuner B to tuner A (so the feed must be connected to tuner B)
    6- Power-button on front panel is very weak and not controllable
    7- Playback of recorded encrypted event whilst still recording not functioning.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    333
    Tackad
    9 gånger
    Tar man en jämförelse mellan de boxar jag tittat på, är Miracleboxen klart billigast.
    Den ligger ju mer än en tusenlapp under de andra.
    Frågan är varför ?

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j...802995,2865378

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Zoorg Visa inlägg
    Tar man en jämförelse mellan de boxar jag tittat på, är Miracleboxen klart billigast.
    Den ligger ju mer än en tusenlapp under de andra.
    Frågan är varför ?

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j...802995,2865378
    I den tabellen tyckte jag det såg ut som att det bara skiljer en dryg hundralapp mellan Miraclebox och Solo2?

    Sedan vilken box du ska välja beror på din budget. Är pengarna inget problem och du vill ha det bästa, välj en Duo2. Vill du ha ett lite billigare men ändå väldigt bra alternativ, välj Solo2.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    62
    Tackad
    1 gånger
    Körde Dreambox DM500 och DM600 tidigare, efter dessa gick jag över till Miraclebox Mini vilken jag är väldigt nöjd med. Sedan kan jag tyvärr inte jämföra med övriga boxar så det är svårt att säga hur den presterar jämfört med dem. Ofta får man lite vad man betalar för (förutom Dreambox där man verkar betala en del för märket ). Har en polare som provade Miraclebox 9 Twin som inte alls var nöjd så smaken är nog lite som baken Lite sugen på att prova VU+ nu dock för att kunna jämföra lite.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Har haft en dm500c som jag skaffade för ca 7-8 år sen, detta var min första dreambox och jag var inte speciellt nöjd med den (kändes instabil hårdvarumässigt och tunern kändes dålig).
    Har nu en dreambox dm8000 (3*S2+1T) som jag är grymt nöjd med på alla sätt, det enda jag kan klaga på är att den är så förbannat stor, dessutom har den löjligt många features som man aldrig nånsin kommer att använda, 4st ci modulplatser tex. Stabiliteten är inte heller perfekt eftersom jag lyckats hänga den.
    Har även en dm800 och en klonbox som är helt ok men känns mindre bra hårdvarumässigt (blir för varm och känns liten och plastig mm). Samt en miraclebox 8, denna är jag mindre nöjd med. Visserligen tycker jag miracleboxen är enklare att konfa och installera image på mm, men den är också mycket mer begränsad, dessutom tycker jag mjukvaran känns instabil och jag trivs inte riktigt med den. Hårdvaran känns däremot väldigt gedigen. Skulle säga att denna lämpar sig mer för nybörjare.
    Vu+ boxar har jag bara hört positiva saker om men aldrig testat själv.
    Instämmer med zyce att kör man dreambox idag så är det mest för märket man betalar, i varje fall när det gäller de stora dreamboxarna. De små (500HD, 800/SE/v2) skulle jag nog inte rekommendera nån att köpa, man får betydligt mer för pengarna med en vu+ eller en klon.
    Sen måste jag också säga att jag har hållit på med satellit-tv sen slutet av 1980-talet och inga av dessa alternativa boxar går att jämföra med de analoga och senare d2mac mottagare som fanns på den tiden stabilitetsmässigt och i uppstartstid. Även de första digitala mottagarna är grymt mycket snabbare jämfört med en dreambox och praktiskt taget omöjliga att hänga. Har en humax irci5400 från 1996 med hackad firmware för cs som jag har i barnrummet, ger bild ca 2s efter att den startats (från att ha varit strömlös) och kanalbyten sker omedelbart. Inga moderna boxar, varken operatörernas eller alternativa kommer i närheten av detta.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    333
    Tackad
    9 gånger
    Just Miraclebox 8 har jag hört en del kritik om, men den finns ju inte kvar i deras sortiment längre.

    Jag själv (den jag nu letar efter ska vara till en bekant) har testat olika Dreamboxar och Miracleboxar, men aldrig en VU.
    Dreamboxarna är ju relativt små, vilket kan vara praktiskt, däremot gillar jag inte fjärrkontrollerna, tycker de är klumpiga och gummiknappar.... nja.
    Klonerna på tex DM800 fungerar, men har en tendens att bli alldeles för varma, och då börjar konstiga saker hända. (hängningar mm) Fläkt bör sättas i dem!
    Däremot kloner på DM800 HD SE är bättre, de har ju även inbyggd fläkt.

    Miracleboxar har jag testat några tidigare.
    MB7 är helt ok för kabelTV och Boxer (den har en (1) multiTuner)
    Den är även den enda box jag känner till som tar Mpeg4, om man ska köra Terrestrial (Boxer) Marksänt.

    Visst uppstarten av en Linuxbox (som MB, DB och VU är) tar en liten stund, de är ju små datorer.
    Men det är ju kanalbytet som är viktigt, det ska gå snabbt att byta kanal.
    Och de upplever jag snabbare med Miracleboxar, även om nyare Dreamboxar blivit bättre.
    VU borde ju också kunna byta kanal snabbt, de har ju snabbast CPU av dem alla....

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    526
    Tackad
    37 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Zoorg Visa inlägg
    Dreamboxarna är ju relativt små, vilket kan vara praktiskt, däremot gillar jag inte fjärrkontrollerna, tycker de är klumpiga och gummiknappar.... nja.
    Klonerna på tex DM800 fungerar, men har en tendens att bli alldeles för varma, och då börjar konstiga saker hända. (hängningar mm)
    Detta tycker jag i så fall bara gäller de små dreamboxarna (500, 500HD, 600, 800 mfl). Det går knappast att säga att en 7020 är liten... och en 8000 är ju gigantisk, stor som en video från 80-talet...
    Fjärrkontrollerna tycker jag är skitbra på de stora, speciellt att den även är en programmerbar fjärrkontroll och kan användas för att styra tex. TVn. Dm500 däremot har mindre fjärrkontroll och kan ej styra andra saker.

    Jag tycker även att dm800 original har en tendens att bli för varm precis som klonen (om detta även gäller SE och SEv2 vet jag inte, troligen inte).

    Ang att de är små datorer, jo självklart. Men det intressanta är att det för 15-20 år sen gick att realisera saker direkt i hårdvara med specialoperativsystem till ett rimligt pris och grym stabilitet, medan idag är allting mjukvarubaserat, baserat på något standardoperativsystem (tex Linux) och mycket buggigare och långsammare trots att microprocessorer blivit tusentals gånger snabbare. Detta gäller förövrigt den mesta hemelektroniken. Priserna har visserligen sjunkit något men inte så mycket. Humaxen minns jag att jag köpte för ca 3000kr 1996.

Liknande ämnen

  1. Dreambox eller Miraclebox
    Av nixxz i forum Dreambox
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2013-09-04, 19:29
  2. Miraclebox 9, DM 500 HD, eller DM 800 SE HD Klon?
    Av morph2k2 i forum Fortis/Miraclebox/Octagon/Wavefield
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-17, 22:38
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-30, 19:18
  4. CD eller Comhem, vad skall man välja??
    Av Slackerboy i forum Canal Digital
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-08-23, 22:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss