Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: VU+ Duo2 eller Tiviar Alpha+?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger

    VU+ Duo2, Tiviar Alpha eller Miraclebox 9?

    Hej

    Funderar på att byta min DM8000 till antingen VU+Duo2, Tiviar Alpha+ eller Miraclebox 9 HD. Tiviar är en intressant box med Linux operativ men tyvärr inte med det öppna flexibla Enigma2. Det som fick mig att reagera var att denna box har stöd för CI+ och klarar att hantera en CA modul från Canal Digital alt Boxer m.fl med CI+ pairing. I övrigt har boxen bra prestanda och klarar dubbla tuner DVB-S2 och enkeltuner DVB-T2 samt möjlighet till inbyggd hårddisk och stöd för flera satelliter mm. En box kanske för Canal Digital att godkänna som egen? Tyvärr har boxen inte alla Enigma2 fördelar och där man känner igen sig ang bl.a softcam, hanteringen av inspelade filmer och olika image etc. Sedan finns ju Miraclebox 9 HD där man kan lägga på imagen Open mb baserad på OpenPli Enigma2 och har stöd för CI+ vilken också är intressant. Mitt spontana val är att jag ändå skulle vilja välja Duo2 för då känner man igen sig och med en bättre och modernare box än DM8000. Frågan är när och om Canal Digital aktiverar CI+ pairing fullt ut vilket innebär att alltför många Canal Digital godkända boxar ute först måste bytas ut vilken är en lång och kostsam process samt att risken är stor att många hoppar över till Boxer m.fl. Men om det mot förmodan blir fallet med kanske C More filmkanaler som nästa steg kommer någon intresserad utvecklare ta fram någon mjukvarufix som löser CI+ problemet för ex VU+ Duo2 eller räknar alla kallt med att Canal Digital riskerar inte att förlora kunder och slår inte på CI+ pairing fullt ut? Ett stort tryck kommer nog om det sker från många Enigma2 entusiaster att få en lösning. Är det tekniskt möjligt och genomförbart att någon löser problemet är ju en intressant fråga? Svaret kommer nog kanske inte offentliggöras i detta forum. Vilket råd ger ni mig ang valet av box med tanke på framtiden och att jag kan välja idag eller vänta?

    perahl
    Senast redigerad av perahl1 den 2015-02-05 klockan 14:20.
    Tiviar Alpfa Plus med OpenATV, Open ViX samt VU+ Solo 4K med VU+ image

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Ingen som hade några synpunkter ang val av box? Fick häromdagen telefonsamtal från Canal Digital som ville erbjuda sina båda boxar (vita+svarta) för superpriset 3495:- och utnyttja deras "Follow me". Kollade lite på deras boxprestanda och insåg att Enigma2 boxar ligger före med allting. Ex. vill man titta på andra satelliter än Thor så kan man inte det med ex den svarta CD boxen och bara 500GB HDD och 1TB på den vita boxen om man kopplar extra en lös USB disk. Jag vet att detta har tagits upp tidigare men som vanligt vill man höra om något nytt dykt upp och nya råd ang val av box och CI+ problemet. Det kanske ändå lönar sig att hoppa på ex en VU+duo2 eller ha kvar DM8000 och avvakta läget vad CD kommer att göra åt CI+?
    Tiviar Alpfa Plus med OpenATV, Open ViX samt VU+ Solo 4K med VU+ image

  3. #3
    Rags32
    Gäst
    Ja vad ska man säga. Personligen Enigma2 om man är redo för det hårda jobb som eventuellt skulle kunna ske i framtiden med att förbipassera pairingen alternativt förbereda sig redan nu.

    Annars är framtiden mörk. Bolagen som brukar låta kunderna få koppla sig till vilken satellit som helst vill inte se det hända längre i risk att bli konkurrerade. Boxarna blir bara sämre och sämre för att begränsa användarens möjligheter. Om man inte är redo för ovanstående och tror inte att man kommer lyckas så kan man lika gärna fixa en Tiviar alternativ bara acceptera bolagens skitboxar eller modul för den delen.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Tack Rags32, jag tolkar det som du med flera erfarna entusiaster trots allt är optimister om framtiden antingen om CD väntar med att slå på pairing fullt ut eller att ett mjukvarofix blir verklighet efter mycket hårt arbete när pairing eventuellt slås på. Det bästa är ju om CD ändå inser att de tjänar pengar via sina abonnemang på de flesta som har Enigma2 boxar och där flertalet inte missbrukar och säljer kortdelning till andra utanför hushållet och kommer till insikt och lägger ner pairing. Om inte lär de riskera att förlora kunder som väljer andra vägar. Allt handlar ju inte bara om kortdelning utan friheten att kunna välja en bra och stabil box som passar för att ex. kunna välja flera olika satelliter, hantera och lagra filmer, installera plugin, välja utseende på menyer och massor av annat. I övrigt är det sjukt att CD, Viasat och Boxer m.fl lurar sina kunder på dyra originalboxar som bara klarar deras system och när ex CD m.fl vill uppdatera sina kortsystem klarar inte deras gamla boxar av det och kunden måste betala för en ny dyr box trots att man betalat dyra avgifter för bl.a korthantering etc. Konstigt att inte konsumentverket tar tag i detta någon gång.
    Senast redigerad av perahl1 den 2015-02-08 klockan 19:01.
    Tiviar Alpfa Plus med OpenATV, Open ViX samt VU+ Solo 4K med VU+ image

  5. #5
    Rags32
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av perahl1 Visa inlägg
    Tack Rags32, jag tolkar det som du med flera erfarna entusiaster trots allt är optimister om framtiden antingen om CD väntar med att slå på pairing fullt ut eller att ett mjukvarofix blir verklighet efter mycket hårt arbete när pairing eventuellt slås på.
    Aså, gällande fix. Jag tror inte en sekund på att det kommer ske. Att eventuellt stöd ges till emulatorer kommer möjligtvis eller finns säkert redan. Men de är trots allt värdelösa utan eventuella nycklar och det är det jag menar med att allt hänger på hur satsig du kommer vara för att förbipassera pairing. Annars lever man bara i riskzonen att förlora sin TV med Enigma2.

    Citat Ursprungligen postat av perahl1 Visa inlägg
    Det bästa är ju om CD ändå inser att de tjänar pengar via sina abonnemang på de flesta som har Enigma2 boxar och där flertalet inte missbrukar och säljer kortdelning till andra utanför hushållet och kommer till insikt och lägger ner pairing. Om inte lär de riskera att förlora kunder som väljer andra vägar. Allt handlar ju inte bara om kortdelning utan friheten att kunna välja en bra och stabil box som passar för att ex. kunna välja flera olika satelliter, hantera och lagra filmer, installera plugin, välja utseende på menyer och massor av annat. I övrigt är det sjukt att CD, Viasat och Boxer m.fl lurar sina kunder på dyra originalboxar som bara klarar deras system och när ex CD m.fl vill uppdatera sina kortsystem klarar inte deras gamla boxar av det och kunden måste betala för en ny dyr box trots att man betalat dyra avgifter för bl.a korthantering etc. Konstigt att inte konsumentverket tar tag i detta någon gång.
    Givetvis det stämmer. Men egentligen borde vi konsumenter kunna göra så mycket mer.

    Sen om jag ska ge känga för vem som är att klandra i första hand så är det politikerna. Röstar igenom varje jävla förslag i samband med branscher utan att fråga konsumenterna. Aldrig. Det är bara Viasat vad tycker ni? Com Hem vad tycker ni? SVT vad tycker ni? Vart är vi? Vart är vår röst?

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Rags32 Visa inlägg
    Aså, gällande fix. Jag tror inte en sekund på att det kommer ske. Att eventuellt stöd ges till emulatorer kommer möjligtvis eller finns säkert redan. Men de är trots allt värdelösa utan eventuella nycklar och det är det jag menar med att allt hänger på hur satsig du kommer vara för att förbipassera pairing. Annars lever man bara i riskzonen att förlora sin TV med Enigma2.



    Givetvis det stämmer. Men egentligen borde vi konsumenter kunna göra så mycket mer.

    Sen om jag ska ge känga för vem som är att klandra i första hand så är det politikerna. Röstar igenom varje jävla förslag i samband med branscher utan att fråga konsumenterna. Aldrig. Det är bara Viasat vad tycker ni? Com Hem vad tycker ni? SVT vad tycker ni? Vart är vi? Vart är vår röst?
    Håller med att det är konstigt att inte flera konsumenter protesterar eller så hörsammas inte detta tillräckligt av bl.a media. CD, Viasat, Boxer m.fl har en tydlig medveten härskarteknik att inte lyssna på konsumenter.
    Tiviar Alpfa Plus med OpenATV, Open ViX samt VU+ Solo 4K med VU+ image

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Du har redan listat mycket så jag vet inte vad jag skall tillägga. Har en TIVIAR alpha plus som jag är väldigt nöjd med. Kör med originalFW.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Du har redan listat mycket så jag vet inte vad jag skall tillägga. Har en TIVIAR alpha plus som jag är väldigt nöjd med. Kör med originalFW.
    Vad intressant. Hur är den jämfört med ex VU+Duo2 alternativt CD svarta ADB box? Ett vet jag att den kan hantera andra satelliter men är den snabb och stabil med snygga gränssnitt? Den är väl tyvärr inte godkänd av CD och frågan är om den blir det och därmed är framtidsäker? Har hört att pairing fungerar på de två HD sportkanalerna med CI modul som har CI+.
    Senast redigerad av perahl1 den 2015-02-08 klockan 21:35.
    Tiviar Alpfa Plus med OpenATV, Open ViX samt VU+ Solo 4K med VU+ image

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Har inte provat de boxarna. Kör med den inbyggda CONAX-läsaren, alltså inget CI+. Snygga menyer är väl upp till betraktaren och väldigt relativt; jag tycker att de är tillräckligt snygga. Min box är stabil och reagerar snabbt på kommandon. Innan jag flyttade körde jag DISEqC 1.1 med tio satelliter och markbundet och kabel. Inga problem att växla mellan satelliter, satelliter till markbundet till kabel eller mellan HD och SD. Det finns folk som klagar på mottagaren; har ingen aning hur många eller vad de har gjort med mottagaren innan de klagar. Läs på TIVIAR-forumet (mytiviar.se)

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2006
    Ort
    Grödinge
    Inlägg
    144
    Tackad
    2 gånger
    Låter som boxen är värd att prova och borde vara ett tryggare val än Enigma2 boxar men vem vet.
    Tiviar Alpfa Plus med OpenATV, Open ViX samt VU+ Solo 4K med VU+ image

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-01-22, 21:55
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-01-21, 20:27
  3. VU+solo2 eller VU+duo2
    Av Vistasol i forum Vu+
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-07-04, 16:54
  4. Tiviar Alpha Plus
    Av TommyC i forum Tiviar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-12-01, 07:51
  5. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-08-23, 06:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss