Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Parabol råd

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Vasa, Finland
    Inlägg
    60
    Tackad
    5 gånger

    Parabol råd

    Jag bor i Vasa i Finland och jag funderar på om det finns möjlighet att få inn astra 28.2 här? Funderar lite på denhär parabolen: http://www.satshop.fi/antennas/satel...esh-180cm.html

    Nån som har erfarenhet av "nät"paraboler? Och går denhär modellen att köra med motor?

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Nja, tveksam till att den kommer fungera. Med Astra2D gick det nog OK, men numera med dom nya satelliterna är det mycket svårare.

    http://www.astra2sat.com/

    http://www.satwall.se/

    T.ex. så frågade jag "bosse" om han kunde få in dom nya Astra 28.8 på sin 180cm parabol, då har han iofs inte den bästa LNBn eller matarhorn men han sa att mottagningen var mycket dålig, men på 3.7m funkade det bra. Problemet är att med dom nya satelliterna så har det blivit mycket svårare att få in kanaler, även i Spanien har dom fått problem, man behöver alltså i genomsnitt en större parabol för att få garanterat mottagning dygnet runt.

    Dessutom är stora paraboler grymt dyra att köpa, och utbudet på begagnade äldre paraboler är mycket dåligt numera, dessa användes tidigare när det vara analogt, då hade man sämre täckning och det var färre satelliter, då var det vanligt med 140-240cm paraboler, fanns ganska gott om dom då, glasfiber, plåt osv. Idag finns det inte många kvar då dom flesta är skrotade, eftersom dom inte behövs längre för mottagning. Man kan köpa nya stora men dom kostar en ordentlig slant. Dessutom, dom flesta som har stora paraboler säljar dom inte och använder dom för mottagning.

    Alternativt kan du försöka på Intelsat 907 27.5 West som bär det marksända utbudet i UK, men då måste du ha dekoder som fixar "biss" krypteringen, du måste leta upp nycklarna på internet, och dessa ändras då och då. Det är dessutom ingen garanti att det fungerar i allt framtid, byter dom krypteringssystem så är det inte säkert man kan fortsätta. Men åtminstone kan i stort sett alla ta emot denna satellit, då den har bra täckning för hela Europa. Det är lätt att prova i alla fall.

    Det bästa är att försöka hitta någon som tar emot Astra 28.8 i finland, det kanske finns någon på forumet som gör det, eller om du kan hitta något på internet. Då kanske du kan få hjälp eller någon ide om hur du ska göra. Här säljer dom stora paraboler, men det kostar, jag vet inte hur stor du behöver men om jag inte minns fel sedan astra 2d försvann så hade folk i Finland problem som tidigare klarade sig bra på 2.4m prim focus med bra LNB och matarhorn. Tror en del också gav upp, det är ganska många som fått se sin mottagning försvinna eller bli mycket dålig.

    http://www.satellitesuperstore.com/dishes.htm

    Det gäller främst dom som befinner sig sedan tidigare i ytterområdena, med de nya satelliterna så minskade man ner ytan där man kan ta emot med rimlig parabolstorlek, sedan kan ju inte alla montera upp stora paraboler, allt beror på hur man bor.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2015-02-12 klockan 17:03.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Citat Ursprungligen postat av cossierolle Visa inlägg
    Jag bor i Vasa i Finland och jag funderar på om det finns möjlighet att få inn astra 28.2 här? Funderar lite på denhär parabolen: http://www.satshop.fi/antennas/satel...esh-180cm.html

    Nån som har erfarenhet av "nät"paraboler? Och går denhär modellen att köra med motor?
    Hej!

    Här finns en karta med de storlekar på parabol folk runt om i Europa behöver för att ta emot ASTRA28 (BBC/ITV): https://www.google.com/maps/d/viewer...o.kB-akQ1b9g48
    Det finns tyvärr bara en post från Finland och den är på 5 m.

    /I

  4. #4
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Schwede30, aha, det var ju bra, hade jag missat.

    Om jag inte minns fel så har jag för mig att man tidigare, med Astra2D i Sverige (beroende på om man bodde söder över eller norr över) klarade sig på 140-200cm parabol, men när dom bytte ut satelliten så ökade detta till 180-240cm som minimum. Och då under förutsättning att det var prim focus med matarhorn och bra LNB, när man tidigare på Astra2D kunde ta emot med sämre utrustning och det funkade. Alltså att signalen numera har reducerats i ytterområden med 30-40% eller något åt det hållet.

    I Finland behöver man nog 3-4m parabol för att kunna säkra att man har mottagning, alltså opraktiskt och ganska dyrt köpa sådan parabol, därav inte rimligt. Bäst för cossierolle, är nog att försöka sig på Intelsat 907, min uppfattning är också att en hel del personer flyttat över till denna satellit som tidigare bodde illa till och nu i praktiken inte kan ta emot 28.8 med en parabol av rimlig storlek.

    Det återstår att se vad som händer när nya satelliten dyker upp under sommaren 2015, då kommer det inte finnas många Sky kanaler krav att ta emot, blir svårt för många att ta emot, tidigare kunde man köra på Sky och betala för att få tag i BBC kanaler och liknande, det går inte numera, antar Sky inte gillar detta men dom kan inte göra något åt det. Dom måste ju sända via dom satelliter som finns och folk som bor utomlands får hålla tillgodo med BBC kanalerna ämnade för Europa.

    Som tur är har vi i norden med Canal Digital, dessa kanaler, BBC HD, BBC Knowledge, BBC Entertainment, BBC Lifestyle så det är ju riktigt bra. Snyft, hoppas verkligen det inte skiter sig denna sommar och att jag kan fixa ett stativ till min parabol så jag kan försöka mig på mottagning. Irriterande att det har tagit så lång tid pga massa annat strul.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2015-02-12 klockan 20:39.

  5. #5
    Ett alternativ att ta in BBC kanalerna är appen FilmOn. Där finns hela bunten av engelska kanaler inkl ITV etc. Med Chromecast kan man kasta bilden till TV. Visserligen inte HD kvalité men man får kanalerna. Man behöver inte allt för snabb lina utan de funkar med mobilt bredband med ca 2-3 Mbit.
    Förvånande att de kan sända ut de här kanalerna. Jag fattar det inte.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jo, IPTV går ju alltid, eller någon form av slingbox lösning, men det krävs ju att någon kan köra mottagningen och har bredband.

    Jag vill påstå att det egentligen problemet här, inte är mottagning via satellit utan den konstiga konservativa TV-branschen, samma problem som att man inte kan se t.ex. SVT Play från utlandet och liknande utan då måste fixa fusk IP för att kunna titta på det. Varför finns det då inte tjänster där man kan, hela legalt betala för att kunna titta på kanaler via IPTV och då ta del av dom kanaler man vill. Utmärkt för folk som bor i utlandet men vill kunna titta på hemspråks kanaler osv. Men vad ska man göra, hela internet är ju farligt och ett hot enligt många branscher, företag osv. Det är ju bara folket som egentligen gillar, eller har mest nytta av Internet där makten inte kan styra som dom vill.

    Alternativet är ju såklart att fixa en engelsk IP adress via någon tjänst så kan man titta med iPlayer eller vad dom nu har på BBC kanalerna osv.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ny parabol...
    Av jonsa79 i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-09-05, 19:10
  2. parabol
    Av wildz i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-08, 05:50
  3. self sat parabol
    Av jonzeboy i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 20:55
  4. Parabol
    Av Icanos i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-03, 19:05
  5. 40 cm parabol
    Av tropical i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-05-16, 23:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss