Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Byta till SSD i en äldre Compaq laptop

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2013
    Inlägg
    220
    Tackad
    16 gånger
    Får hålla med Minime, en del konstiga inlägg.

    matkohs problem går ju inte att förklara utan mer data. Själv känner jag bl.a. till en hel skola med Macbook Air som haft original SSD i 5 år med swap utan problem. Det låter ju snarare som de firmware-problem som fanns hos vissa tidigare diskar, speciellt om nu alla var samma fabrikat. Men då blir ju inte disken fysiskt dålig, utan bara korrumperar filsystemet. Men det kräver ju uppdatering av firmware och ominstallation. Man ska inte behöva oroa sig för onödiga skrivningar, "moderna" diskar sprider datan automatiskt så inte enskilda block förstörs för snabbt. Men detta kräver att man inte lever på gränsen utrymmesmässigt, då man tvingar den att skriva till samma block. Gärna minst 10-15% ledigt.

    Vad Kalle_P säger bör väl ses som direkt felaktigt. Visst behöver det inte vara någon större skillnad i långa läs-/skrivserier. Men den upplevda prestandaboosten kommer från mycket lägre accesstid och latency, vilket iaf märks tydligast vid uppstart av OS och program. Detta även på äldre datorer där det finns fler flaskhalsar, som PATA-interface osv. Har hjälpt att byta ZIF 4200rpm PATA-disk i gammal Dell D420 till mSATA SSD, markant skillnad.

  2. #12
    Enda jag har hört av dataföretagen när jag ställde samma fråga var att jag skulle satsa på en Samsung SSD disk om jag skulle byta.
    Så får väl beställa en sån.


    Sen en till fråga gällande en annan dator: Går det att installera Windows 7 när det är färdigt installerat redan ett Windows 7-8 på datorn? (Vill lägga in ett nytt operativsystem från skiva)

  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2003
    Inlägg
    372
    Tackad
    12 gånger
    gör som jag gjorde lämna in och klona din gamla disk till den nya så får du den exat som du hade den inte så dyrt 300 kr tror jag att jag gav
    Senast redigerad av shalle den 2015-02-20 klockan 20:10.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    99
    Tackad
    2 gånger
    jag var själv inne på att köpa en ssd disk till min laptop, främst för att få en disk som aldrig skulle krasha då det inte finns rörliga delar i den, men efter att läst detta så verkar det nästan tvärtom, är det så känsligt med ssd diskarna eller?

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Inlägg
    88
    Tackad
    5 gånger
    Visst är en ssd disk ett lyft för en dator men alla saker går sönder, förr eller senare. Om exemplet som matkohs beskriver skulle vara något som beskriver en ssd diskens hållbarhet, så skulle sådana diskar snabbt försvinna från marknaden och företaget som köpet in 400 datorer bör rimligtvis ha fått problemet åtgärdat.
    Använder du windows 7 eller 8 så hanterar de operativen ssd disken och till en del diskar följer klonings program med. Har du använt den gamla disken under några år skulle jag ta mig tid med att installera om allt från början och använda 2 diskar, ssd disken för operativ, program och en större "vanlig" för dina data. För som Macuser skriver ska du inte fylla din ssd disk utan ha utrymme kvar på den.
    Min rekommendation är, köp en ny ssd disk för jag är helt övertygad om att du inte kommer bli besviken.
    Att tro, om jag köper en ssd disk så behöver jag inte ta backaupp på mina data, för den går aldrig sönder, måste nog få lära sig den hårda vägen vad ett sådant beslut innebär.

  6. #16
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    En SSD-disk är ungefär som en USB-sticka. Den klarar bara av ett begränsat antal skrivningar, Så ha en SSD disk för operativet & en "vanlig" för swap + levande dat -> perfekt. Men en annan lösning är att köpa en SSHD som kombinerar de båda teknikerna.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2008
    Inlägg
    99
    Tackad
    2 gånger
    då förstår jag.tack.

  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Alla former av datalagring klarar bara ett visst antal cykler.
    Om du använder en SSD ihop med tekniker som sprider skrivningarna (TRIM) jämt över disken så räcker disken i många många år ja längre än vad din dator är värd att använda.

    MVH

    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    En SSD-disk är ungefär som en USB-sticka. Den klarar bara av ett begränsat antal skrivningar, Så ha en SSD disk för operativet & en "vanlig" för swap + levande dat -> perfekt. Men en annan lösning är att köpa en SSHD som kombinerar de båda teknikerna.
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  9. #19
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av _com_bort_ Visa inlägg
    Alla former av datalagring klarar bara ett visst antal cykler.
    Om du använder en SSD ihop med tekniker som sprider skrivningarna (TRIM) jämt över disken så räcker disken i många många år ja längre än vad din dator är värd att använda.

    MVH
    Exakt!
    Moderna USB-stickor, SD-kort och SSD-diskar av bra fabrikat har inbyggd firmware som ser till att sprida ut skrivningarna så att de fördelas jämnt över alla minnesceller. Därför är det ingen större risk att drabbas av de problem matkoh varnar för. Själv har jag kört många små Linux-datorer med SD-kort eller USB-sticka i stället för hårddisk rätt av utan modifieringar av swap el. liknande och det har gått bra. Jag har också en Win8-dator med SSD som rullar utan bekymmer.

    Så köper man bra grejor av bra fabrikat så är nog ev. risker minimala. Jag personligen använder helst grejor av fabrikat Samsung eller Transcend. Har ännu inte haft en krasch på dessa...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #20
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    Jag har på det förhatliga o/s windows XP som inte stödjer TRIM, kört SSD i flera ÅR utan att de slutat
    fungera !!!

    Det blir också både mindre varmt och mindre ljud

Liknande ämnen

  1. Byta till SSD disk på en HP 110C laptop
    Av pacmyc i forum Hårdvara
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 14:11
  2. Streama trådlöst till bärbar laptop
    Av Gnarpen i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 20:22
  3. Streama från DB 500c till laptop
    Av ellokko i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 12:34
  4. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 12:36
  5. Den äldre dreamboxen?
    Av reecord i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-31, 00:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss