Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Byta från mgcamd till CCam

  1. #1

    Byta från mgcamd till CCam

    Hej,

    Jag har två st dreamboxar som jag hade tänkt byta från mgcamd till cccam. Servern/boxen jag har uppsatt stödjer båda men har ingen config fil och vet ej hur jag gör för att få ccam att funka.

    Jag har även köpt en vu+ solo2 som jag även skall aktivera detta i och främst därav jag skall byta till ccam för som jag förstår det så kör man inte mgcamd i vu+?

    Så med andra ord två frågor. Behöver jag ändra till cccam för att min vu+ skall fungera och hur fixar jag med config filen?
    Canal Digital NS1130 och VU+ Solo2 OpenATV 5.3
    Toroidal 55 Thor 5/6 & Intelsat 10-02 at 0.8°W

  2. #2
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    CCcam´s config ligger/läggs under /etc/ när man installerar CCcam förutsett att man installerar både CCcam+CFG (Oftast finns dessa val i plugins menyerna på boxen)
    heter något i stil med Ccam.cfg

    I denna lägger du in N: rader för newcamd protokollet
    finns lite information om hur raderna ska se ut och en kort beskrivning vad kommandona gör.
    Senast redigerad av Minime den 2015-02-19 klockan 08:51.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Som minime skriver. För att konfigurera CCcam behöver du bara skapa filen /etc/CCcam.cfg med en enda rad typ:

    N: 192.168.1.100 10001 user password 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14

    Där uppgifterna är i ordning IP-adress, portnr, username, password och DES-key.

    Ovanstående gäller om du vill köra newcamd-protokoll mot servern (N: står för newcamd). Om du istället vill köra CCcam-protokoll mot din server så lägger du in en C-line istället typ:

    C: 192.168.1.100 10009 user password

    Om du har servern uppsatt för CCcam så rekommenderar jag att köra CCcam-protokoll, au brukar fungera bättre då.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Tack för infon så länge. Mycket uppskattat. Ska prova det under helgen och se hur det går
    Canal Digital NS1130 och VU+ Solo2 OpenATV 5.3
    Toroidal 55 Thor 5/6 & Intelsat 10-02 at 0.8°W

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2004
    Inlägg
    469
    Tackad
    28 gånger
    Det går utmärkt att köra mgcamd i vu+.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    Jo, självklart alla cam:ar för e2 går att kör i vu+

    Problemet folk är att de inte hittat ngn färdig ipk, och inte har ork/förstånd att göra cam installation manuellt.

    Så då kan väl du packa ett ipk-paket mha 7zip och/eller denna instruktion.
    http://www.tunisia-dreambox.info/dre...1.0_mipsel.txt
    så folk får lättare att installera mgcamd

    förövrigt zappar både cccam & oscam snabbare än mgcamd

    Citat Ursprungligen postat av Volvo3 Visa inlägg
    Det går utmärkt att köra mgcamd i vu+.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlägg
    121
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Som minime skriver. För att konfigurera CCcam behöver du bara skapa filen /etc/CCcam.cfg med en enda rad typ:

    N: 192.168.1.100 10001 user password 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14

    Där uppgifterna är i ordning IP-adress, portnr, username, password och DES-key.

    Ovanstående gäller om du vill köra newcamd-protokoll mot servern (N: står för newcamd). Om du istället vill köra CCcam-protokoll mot din server så lägger du in en C-line istället typ:

    C: 192.168.1.100 10009 user password

    Om du har servern uppsatt för CCcam så rekommenderar jag att köra CCcam-protokoll, au brukar fungera bättre då.
    Har fått hjälp med alla inställningar förut å läst till mig all min kunskap (kan lite nu iaf. flasha om. telnet osv) har iaf haft mgcamd på klientboxen och provat både openpli och newnigma2 men blir galen att jag måste starta om cammen flera ggr per vecka för bilden är svart. Så tänkte byta cam för som jag förstått är mgcamd lite föråldrat?

    Har nu följt eran tråd här och la in ccam istället. Funka fint med thor men astra får jag inte in? Alltså dvs viasat. La in N: raderna i cCam.cfg efter varann och sparade. Nått jag missat?
    Senast redigerad av hedztrem den 2015-02-20 klockan 18:23.

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av hedztrem Visa inlägg
    Har fått hjälp med alla inställningar förut å läst till mig all min kunskap (kan lite nu iaf. flasha om. telnet osv) har iaf haft mgcamd på klientboxen och provat både openpli och newnigma2 men blir galen att jag måste starta om cammen flera ggr per vecka för bilden är svart. Så tänkte byta cam för som jag förstått är mgcamd lite föråldrat?

    Har nu följt eran tråd här och la in ccam istället. Funka fint med thor men astra får jag inte in? Alltså dvs viasat. La in N: raderna i cCam.cfg efter varann och sparade. Nått jag missat?
    Om du använder N-rader så måste du ha en rad för varje kort du har i servern. Har du både CD och Viasat så blir det två N-rader. Om bara en av dem fungerar har du antagligen skrivit något fel på den andra.

    Om du använder C-rad i stället räcker det med en rad även om du har flera kort.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlägg
    121
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Om du använder N-rader så måste du ha en rad för varje kort du har i servern. Har du både CD och Viasat så blir det två N-rader. Om bara en av dem fungerar har du antagligen skrivit något fel på den andra.

    Om du använder C-rad i stället räcker det med en rad även om du har flera kort.
    Hmm jag la in
    N: ip port user pass keys (för cd å funka direkt)
    raden under
    N: ip annatportnr user pass keys (för viasat å funka inte)

    Verkar måste köra med mgcamd. Blir dock som sagt galen att jag ska behöva restarta cammen flera ggr per vecka för den tappar kontakt? eller vad det nu är som sker

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av hedztrem Visa inlägg
    Hmm jag la in
    N: ip port user pass keys (för cd å funka direkt)
    raden under
    N: ip annatportnr user pass keys (för viasat å funka inte)

    Verkar måste köra med mgcamd. Blir dock som sagt galen att jag ska behöva restarta cammen flera ggr per vecka för den tappar kontakt? eller vad det nu är som sker
    Jo, det ska funka så. Kolla tre gånger att du inte skrivit fel någonstans.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Byta från Gemini till PLI
    Av Vampis i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-09, 17:41
  2. byta från boxer till viasat?
    Av assnike i forum Viasat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-02, 18:52
  3. Byta från Gemini till Nabilo
    Av jhunden i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-31, 12:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss