Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Streama Dreambox till vanlig TV - vad funkar bäst och billigast?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger

    Streama Dreambox till vanlig TV - vad funkar bäst och billigast?

    Jag har en DM800 i vardagsrummet, ett äldre Synology NAS (ej Play) och en vanlig enkel sovrums-TV.

    Mitt önskemål är nu att kunna titta på framför allt Dreamboxen i sovrummet men även NAS'en med dess filmer vore trevligt att kunna nå. Visst, det funkar redan idag med DreamDroid/MX Player och en mobil eller en surfplatta men hur implementerar jag samma lösning till TV'n så att det även bli blir WAC (Wife Acceptence Compliant)? Den ska alltså vara enkel att manövrera, helst via en liten fjärr men i nödfall kan jag tänka mig ett litet trådlöst tangentbord.
    NAS'en har alltså ingen egen avkodning av strömmar utan det måste göras av annan enhet. Som det är idag används NAS'en som lagringsyta för Dreamboxen och rent teoretiskt kan man då strömma allt genom den men det kanske finns andra, bättre lösningar?

    Budget? Tja, runt en femhundring bör väl räcka?

    Ska man köpa en enkel Androidsticka till HDMI'n? Hur kraftfull då? Eller en Minixbox (motsvarande)? Popcorn? Köra Plex? XBMC? Chromecast?
    Hur ser era lösningar ut?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2013
    Inlägg
    220
    Tackad
    16 gånger
    Har din TV stöd för HDMI-CEC, alltså styrning av inkopplade enheter via TV:ns fjärrkontroll, så hjälper det med WAC.

    Rent spontant en Raspberry Pi 2 med OpenELEC (XBMC/Kodi). Går att gömma bakom TV:n. Så har du både video-strömning och en dreambox-klient.

    "Hur kraftfull då?" Annars det mest kraftfulla som finns i budget. Stödjer din NAS Plex Media Server så finns det en dreambox-plugin.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    Jag har inte ALLS lyckats med WAC bakom sovrums TV:n, så därav en box där också.
    Så det är liknande RC och OSD som i vardagsrummet, först då blev det WAC certified.
    Så köp en begagnad HDbox förlagsvis med trasig tuner, en sådan får du säkert tag på för 500:-

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Njä, TV'n är av billigaste modell och har inga finesser överhuvud taget så någon dosa till är nog en nödvändighet. Funderar på en "Air-mouse" som är vändbar med tangentbord på baksidan. Kan det vara nåt?
    Jag har en DB till (äldre 7000) men det skulle bli så meckigt att dra antennkabel dit så det känns inte som ett alternativ.
    Min NAS har Plex Media Server som man kan ladda ner direkt i menyn men jag fattade aldrig hur den funkar. Den har däremot inte Kodi.
    Behövs verkligen denna plugin som finns i länken? Jag streamar ju idag direkt från NAS till min DB. Upptäckte dock att den inte klarar XVID-filer.
    Är helt övertygad om att en RPi med diverse kringkomponenter skulle lösa mina behov men det känns som ett rätt stort projekt innan man är i mål med alla komponenter som ska samverka för rent teoretiskt skulle väl en Andriodbox/sticka klara detta rent tekniskt? Har kollat här och det finns hur många som helst att välja på.... http://www.geekbuying.com/category/A...V-Sticks-1548/

  5. #5
    Hmm, varför krångla till det? Jag satte en trådlös videolänk med fjärrkontrollsfunktion på returen. Nu har jag inte så långt mellan Dreamen och sovrummet men det fungerar klockrent. Tar bara med mig fjärren in i sovrummet och fortsätter zappa där. Dock tveksamt om femhundringen räcker.... :-(

    /Jocko

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2013
    Inlägg
    189
    Tackad
    4 gånger
    Hade en sån tidigare men avyttrade den. Halvtaskig bild (störs av alla trådlösa nät) och även ljud. Otroligt känslig och då har jag ändå inte så långt mellan sändare och mottagare (1 rum med träväggar emellan). Provade massor med placeringar och olika kanaler innan jag gav upp.
    Och: har man en Andriodburk så kan man ju också se på alla Play-kanaler.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2013
    Inlägg
    220
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av nyburgare Visa inlägg
    Så köp en begagnad HDbox förlagsvis med trasig tuner
    Det gällde ju dock inte bara TV, utan även mediauppspelning, vilket iaf jag inte tycker enigma-baserade boxar är särskilt bra på.
    Citat Ursprungligen postat av nizzehult Visa inlägg
    Behövs verkligen denna plugin som finns i länken? Jag streamar ju idag direkt från NAS till min DB.
    Då kan du inte ha läst vad tillägget gör.
    Citat Ursprungligen postat av nizzehult Visa inlägg
    Min NAS har Plex Media Server som man kan ladda ner direkt i menyn men jag fattade aldrig hur den funkar. Den har däremot inte Kodi.
    Kodi behöver inget serverstöd, men tillägg finns för att ansluta till Plex-databaser, som Plexbmc t.ex. Plex är ett server-/klientsystem baserat på Kodi, där klienten är begränsad till vad servern kan erbjuda. Lägger hårdare vikt vid organisering, och har inbyggt stöd för transcoding. Tillägget jag nämnde ovan gör så att servern kan hämta kanaler från en "dreambox" och streama till klienter.
    Citat Ursprungligen postat av nizzehult Visa inlägg
    Är helt övertygad om att en RPi med diverse kringkomponenter skulle lösa mina behov men det känns som ett rätt stort projekt innan man är i mål med alla komponenter som ska samverka
    Kan hålla med om att RPi kan se lite oroväckande ut för någon som är ovan vid sådant, men förstår inte riktigt vad du menar med "alla komponenter"? Tanken bakom RPi är delvis att man ska kunna utnyttja saker man redan har hemma, som mobilladdare och SD-kort. Förutom det är det enda du behöver isf en fjärrkontroll och WiFi-dongel. Köper man rätt, vllket är lätt med tanke på hur mycket som skrivs om RPi, stöds sakerna direkt ur boxen.
    Citat Ursprungligen postat av nizzehult Visa inlägg
    för rent teoretiskt skulle väl en Andriodbox/sticka klara detta rent tekniskt? Har kollat här och det finns hur många som helst att välja på.... http://www.geekbuying.com/category/A...V-Sticks-1548/
    Ja, både Kodi, Plex och dreambox-streaming fungerar. Inget jag dock använder själv. Vill du ha en ska du välja en vanlig/känd/populär, så är det lättare att få hjälp och garanterar längre (inofficiellt) stöd/uppdateringar.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    OK, vad saknar du då ???

    Jag tog ju bort en rasp/xbmc för att jag (och framför allt frun)
    tycker att den gamla dreamboxen E2/HD med trasig tuner
    fungerar ypperligt för ändamålet.
    Sedan är typ lika GUI som i vardagsrum.

    Citat Ursprungligen postat av macuser Visa inlägg
    Det gällde ju dock inte bara TV, utan även mediauppspelning, vilket iaf jag inte tycker enigma-baserade boxar är särskilt bra på.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 21:31
  2. Vad funkar bäst till en DB500-S
    Av Appen i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 15:39
  3. Vilken nätbutik är bäst och billigast?
    Av phalexbu i forum Canal Digital
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 20:42
  4. Billigast-Bäst
    Av Bengt Bengtsson i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-16, 07:28
  5. Vilket kort funkar bäst till TRIAX ?
    Av P-son i forum Boxer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-07-29, 10:03

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss