Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Defekt kort?

  1. #1

    Defekt kort?

    Hej!

    Jag har börjat få problem med Viasat i min Dreambox 7020HD. Allt har fungerat flera år i princip klanderfritt tills nu. Det är så att bilden fryser typ 5-10 ggr per timme. Undrar nu om kortet börjar bli dåligt för att det har fyllt 15 år! Jag har läst att man ska vara rädd om dessa gamla kort för det är lite svårare att få igång dom nyare i en Dreambox. Kan man kolla kortet så att det är ok på något enkelt sätt, eller törs man prova att överklocka det? När jag kollar i Newcs-loggen så får jag felmeddelandet "des_decrypt : bad checksum?" samtidigt som bilden fryser. Canal Digital kortet som sitter i samma box fungerar dock utmärkt. Boxen är flashad med OpenPli 3.0 och det är MgCamd och Newcs i den.

    Mvh Tom

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlägg
    108
    Tackad
    13 gånger
    Har du forsøkt å blokkere oppdatering av kortet i newcs?
    slik:
    <blocksa>yes</blocksa>
    <blockua>yes</blockua>
    <blockga>yes</blockga>
    <blockC0>yes</blockC0>
    Hadde en kamerat som hadde samme problem med små frysing av bilde og han blokkerte all oppdatering av kortet.
    Oppdaterte da kortet i original Viasat boks hver 2.mnd.
    Dette kan ha noe med emms som viasat sender ut som har parret 093E kort og tydeligvis også påvirker 090F kort på en måte.

    Det er verdt et forsøk!

  3. #3
    Färsking
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    16
    Tackad
    1 gånger
    Jag har också samma problem. Har också ett gammalt kort som börjar på 0150 samt newcs. Har fungerat klockrent i alla år tills nu. Har läst en massa trådar på forumet om att viasat precis pairat sd kanalerna. Så troligen beror det på just det så även de gamla korten påverkas. Lösningen på de nyare korten som börjar på 0160 är att paira kortet till en godkänds sd mottagare på viasat samt köra oscam och lägga in boxid:t i oscam configurationen.

  4. #4
    Rags32
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sleepburn Visa inlägg
    Jag har också samma problem. Har också ett gammalt kort som börjar på 0150 samt newcs. Har fungerat klockrent i alla år tills nu. Har läst en massa trådar på forumet om att viasat precis pairat sd kanalerna. Så troligen beror det på just det så även de gamla korten påverkas. Lösningen på de nyare korten som börjar på 0160 är att paira kortet till en godkänds sd mottagare på viasat samt köra oscam och lägga in boxid:t i oscam configurationen.
    Låter skumt. Har du då med hwkey och ekpair?

  5. #5
    Färsking
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    16
    Tackad
    1 gånger
    Nä, det har jag inte. Jag bara antar det är därför. Har provat med en annan box men med samma konfiguration och det är fortfarande samma sak.

  6. #6
    Hej!

    Dessa finns i min konfiguration men är inställda på >no<.

    < blocksa>yes</blocksa>
    < blockua>yes</blockua>
    < blockga>yes</blockga>

    Denna finns däremot inte

    < blockC0>yes</blockC0>

    Behövs den?

    Jag har inte provat ovanstående än, men finns det något sätt att få au att fungera fortsättningsvis?
    Fann en tråd här som behandlar mitt problem. http://www.comhit.net/showthread.php...ighlight=boxid
    Jag har nämligen min originalbox kvar och det är en gammal Sagem. Kan man lägga in boxid i newcs eller måste man börja och lära sig oscam?

    Mvh Tom

  7. #7
    Hej!

    Har provat ovanstående i en vecka nu men det fungerar ändå inte, så jag bytte tillbaks till >no< igen.

    Mvh Tom

  8. #8
    Rags32
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Tom80 Visa inlägg
    Hej!

    Dessa finns i min konfiguration men är inställda på >no<.

    < blocksa>yes</blocksa>
    < blockua>yes</blockua>
    < blockga>yes</blockga>

    Denna finns däremot inte

    < blockC0>yes</blockC0>

    Behövs den?

    Jag har inte provat ovanstående än, men finns det något sätt att få au att fungera fortsättningsvis?
    Fann en tråd här som behandlar mitt problem. http://www.comhit.net/showthread.php...ighlight=boxid
    Jag har nämligen min originalbox kvar och det är en gammal Sagem. Kan man lägga in boxid i newcs eller måste man börja och lära sig oscam?

    Mvh Tom
    boxid är enbart för 093e.

  9. #9
    Rags32
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Tom80 Visa inlägg
    Hej!

    Har provat ovanstående i en vecka nu men det fungerar ändå inte, så jag bytte tillbaks till >no< igen.

    Mvh Tom
    Är det fler som har lagg med 090f och som inte besitter hwkey samt ekpair? Kan det vara en bra hypotes att Viasat satt krav för dessa kort att hwkey och ekpair är ett måste?

  10. #10
    ComHit Crew deass avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    5 749
    Tackad
    88 gånger
    Vad jag har hört så är det problem även med 090f där hwkey och ekpair finns, laggar och fryser.
    Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.

Liknande ämnen

  1. Defekt tuner?
    Av shamrock i forum Övriga mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-06-06, 00:13
  2. DM500 med defekt tuner
    Av Luchtii i forum Dreambox
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-03-19, 21:34
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 12:00
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-12-23, 00:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss