Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Första intrycket av Tvheadend och Kodi jämfört med MythTv

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger

    Första intrycket av Tvheadend och Kodi jämfört med MythTv

    Eftersom ffdescsawrapper och TBS inte fungerar för kärnor efter 3.13 så har jag gått över till Tvheadend som backend och Kodi som frontend. Här är mina iakttagelser än så länge:

    Relativt enkelt att starta.
    Jag kör med ett TBS-kort och med öppna drivrutioner (https://github.com/ljalves/linux_media/wiki) till TBS så var det mycket enkelt att sätta upp en fungerande lösning. Tvheadend + TBS drivrutin + Oscam. Inget behov av någon Mutex patch här inte!
    Att konfigurera Tvheadend var betydligt svårare för det finns ingen guide för DVB S2 på nätet som jag hittade. Efter ett tag kom jag dock hur det fungerade. Passade på att fixa till XMLTv också.

    Stabil bild. Tvheadend har en inbyggd soft cam som fungerar riktigt bra. Betydligt snabbare att byta kanal än MythTV och dessutom en väldigt stabil bild utan tendenser till stuttering.

    Time shift
    Har inte lyckats backa i Kodi ännu. Pausa går dock utmärkt. Här fungerar MythTv bättre

    Välja vad som ska spelas in
    Att i EPG i Kodi välja vad som ska spelas in är rätt smärtfritt med det är inte lika avancerat som i MythTv (som kanske är för avancerat?). Hur man i Kodi väljer att spela in en serie har jag ännu inte greppat. Likaså hur man enkelt flyttar sig en dag framåt eller bakåt i EPG. Webbgui för EPG i Tvheandend är heller inte enkelt. Här tycker jag att MythTv har en bättre lösning, både i frontend och i backend (webbgui)

    Automatiskt radering
    Jag tror inte Tvheadend har en automatisk radering av inspelade program, såväl sedda som osedda? Det har MythTv, vilket gör att man nödvändigtvis inte behöver städa själv.

    Sammanfattningsvis är mitt första intryck att Tvheadend är bra, tom riktigt bra. MythTv är också lika bra. Båda har dock sina nackdelar, dock inte på samma områden. Tycker MythTv är ett mer fullvärdigt koncept, speciellt gällande hur man väljer vad som ska spelas in och hantering av inspelade program.

    Detta är mina första intryck och de kan kommas att ändras varefter jag får mer erfarenhet av Tvheadend.
    Senast redigerad av Erik-NA den 2015-03-11 klockan 14:28.
    Backend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29, TBS6984 (quad DVB S2), FFdecsawrapper och OSCam med Phoeinx kortläsare.
    Frontend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29 på Asrock ION och olika hemmabyggen, alla med Nvidia grafikkort.

  2. #2
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Nu orkar jag inte köra via HTPC speciellt mycket men jag delar ett av mina tv-kort mellan Mythtv och Tvheadend. Så det kort med lägst prio också kan användas för livetv via Tvheadend...
    Rust Never Sleeps

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Efter att ha kört Tvheadend och Kodi ett par veckor (i väntan på att ffdecsawrapper rättas och börjar fungera på Kernel > 3.13, vilket betyder att det åter igen går att använda MythTv) så är mina intryck av Tvheadend och Kodi oförändrade. TVheadend och Kodi har klart stabilare bild och snabbare kanalbyten medan MythTv har bättre funktioner för att välja vad som ska spelas in och att det är smärtfritt att både spola fram och tillbaka i inspelningar i MythTv jämfört med Kodi där det fungerar mindre bra.
    Senast redigerad av Erik-NA den 2015-03-29 klockan 12:19.
    Backend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29, TBS6984 (quad DVB S2), FFdecsawrapper och OSCam med Phoeinx kortläsare.
    Frontend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29 på Asrock ION och olika hemmabyggen, alla med Nvidia grafikkort.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Nu fungerar ffdecsawrapper igen med MythTv. Skiftar därför från Tvheadend till MythTv.
    Backend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29, TBS6984 (quad DVB S2), FFdecsawrapper och OSCam med Phoeinx kortläsare.
    Frontend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29 på Asrock ION och olika hemmabyggen, alla med Nvidia grafikkort.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger
    Efter bytet tillbaka till MythTv konstaterar jag att Tvheadend är mycket bättre på att undvika stuttering än MythTV.
    Backend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29, TBS6984 (quad DVB S2), FFdecsawrapper och OSCam med Phoeinx kortläsare.
    Frontend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29 på Asrock ION och olika hemmabyggen, alla med Nvidia grafikkort.

Liknande ämnen

  1. TVHeadend
    Av bjornsson i forum HTPC
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-02-27, 17:16
  2. HTPC Kodi, vilken USB DVB-S2?
    Av bjornsson i forum HTPC
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-01-17, 14:06
  3. tvheadend no service
    Av snuppesno i forum HTPC
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-23, 22:48
  4. Första Intrycket av Relook 200s
    Av Deas i forum DGStation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 23:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss